Mijn paard struikelt (en valt!)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

PoucyWouce

Mijn paard struikelt (en valt!)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-09 08:07

Tijdens een buitenrit struikelt mijn paard regelmatig. Het is de ene dag erger dan de andere. In stap erger dan in draf en in galop helemaal niet. Het gebeurt doordat hij botwoekeringen in zijn hals heeft, waardoor zijn zenuwen blokkeren en er letterlijk een been uitvalt (altijd voor, meestal maar een tegelijk, soms ook beide).
Ik weet de oorzaak dus. Wat mij verbaast, is dat hij het in de rijbak NIET doet!

Rara, hoe kan dat??

Ik ben benieuwd naar jullie mening.

aerdenhout1

Re: Mijn paard struikelt (en valt!)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 08:11

Misschien rij je hem in de bak meer aan de teugel. Een paard dat loslaat aan de voorkant heeft een beter ruggebruik.
Buiten laat je ze meestal wat meer hun eigen houding lopen en zijn ze vaak ook meer voorwaarts.

PoucyWouce

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-09 08:14

In de bak probeer ik beiden, aan de teugel en los. In beide gevallen blijft hij gewoon lopen. Ik denk wel dat hij in de bak meer ontspannen is - er is minder te zien.
Ik zou graag zien dat hij het buiten dan ook niet meer doet, het is gewoon gevaarlijk. Aan de teugel rijden helpt buiten helaas niet.

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 08:27

Ik denk dat hij met een buitenrit wat gespannener is, wat meer vasthoudt en daardoor sneller struikelt. Ook zal hij buiten wat sneller afgeleid zijn en minder goed op zijn benen letten en bij een paard die al problemen heeft is dat dan natuurlijk snel net te veel.
Ik vrees dat je er weinig aan kunt doen.

jodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 08:33

Ik heb een struikelaar gehad,maar die had geen probleem met zenuwen dus misschien niet vergelijkbaar...
Na veel aanmodderen ben ik er achter gekomen dat hij niet lekker in zijn ijzers zat en ben overgegaan op blote voeten.Na de gewennings periode heeft hij nooit meer een foute pas gezet!

nicole_hetty

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 08:44

is het misschien een idee om juist meer buitenritten te gaan rijden? zodat een buitenrit voor het paard gewoonte word en dus niet meer spanning zal hebben als in de bak?

PoucyWouce

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-09 09:11

Ik zal er eens op letten of het beter is buiten op plekken waar hij meer ontspannen is. We rijden heel veel buiten, daarom is dat struikelen ook zo irritant. Hij lijkt van buitenaf de rust zelve, maar inwendig kan hij zich vreselijk opvreten. Hij doet dan nog steeds niks, maar je kunt dat wel erg goed voelen. Misschien ben ik buiten ook wel meer gespannen... bang dat hij valt.

kairouan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 09:56

geef hem eens een keertje rescue druppels dan kun je emrken of hij relaxter is dan daarvoor en misschien minder struikeld

lin_kit

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 10:44

Misschien kan je proberen om op buitenrit zelf ook ontspannender te gaan rijden, want als je zelf heel gespannen bent breng je dat ook over op je paard... Het is een optie ;)

Whitney_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-09 14:47

Je been erbij houden. of tikje achter de kuit, zodta hij op let om zijn benen op te tillen.

nancytw

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 15:33

aangezien buiten vol zit met stenen etc. en dat in de bak niet ligt, zou je haast denken dat, het daardoor komt. het kan ook zijn dat hij buiten banger is om te struikelen en daardoor zijn bennen al minder goed optild. als dan een been uitvalt.....

PoucyWouce

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-09 07:18

Het is inderdaad zo dat hij op zachte ondergrond zijn benen beter optilt. Op asfalt is het namelijk het ergst. Dan sloft hij maar wat en er valt zowat om de stap een been uit. Ik ga wel de eerdere tip met de singel eens proberen (minder vast maken). Ik bedacht me laatst dat ik in Lanaken op het zand laatst een endurance gedaan heb van 30 km. Zonder één keer te struikelen. En in de sneeuw doet hij het ook niet.

Hij draagt overigens buiten ook hoefschoenen. Daar zou het ook aan kunnen liggen, maar dat heb ik uitgeprobeerd aan de koets.
Afgelopen winter was het ook heel erg, de zomer weer bijna niet en nu is het weer terug: ???

suliev

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 09:34

Ik denk dat je het paard buiten misschien niet bewust vanuit de achterhand rijdt.
Hij valt dan op de voorhand en gaat dus struikelen.
Aan de teugel wil trouwens niet zeggen dat hij vanuit de achterhand loopt. Meestal loopt een paard dat vanuit achter loopt vanzelf naar de hand toe en is licht aan te nemen.