Van knieactie naar strekken

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Monster_tos

Van knieactie naar strekken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-09 22:33

Hallo allemaal,

De pony van een vriendin van mij die ik soms wat begeleid met rijden heeft een behoorlijke knieactie. Het is een vrij slanke haflinger, en sinds ze op ijzers staat is het iets erger geworden. Bij oefeningen als middendraf tilt ze gewoon haar benen hoger op in plaats van dat ze ze naar voren gooid en strekt. We zijn nu druk bezig met de achterhand sterker te maken zodat er van achter meer stuwing komt. Ook rijden we regelmatig met balkjes en dan de balkjes iets verder uitelkaar om een grotere drafpas uit te lokken. Maar dat werkt niet echt bij haar.
Maar ik vroeg me af of meer mensen dit kennen en hoe zij dit oplossen. Middenstap gaat steeds beter, ze strekt paar pasjes maar gooid het dan al snel op een dribbeltje. Maar er is vooruitgang!

Navidad

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 23:22

Met een veruiming moet een paard zijn achterhand er op de juiste manier onder hebben. Dan komt dat vanzelf.
Persoonlijk train ik elk jong paard die ik wat meer wil veruimen, met veel schakelingen. En steeds een pasje uitbouwen. Bijvoorbeeld: wat meer terug naar de verzameling en weer naar voren weg rijden. Balkjes heeft weinig nut, vind ik persoonlijk. Naar mijn gaat het paard dan juist meer tillen ipv veruimen.

Monster_tos

Re: Van knieactie naar strekken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-09 23:29

Hey Navidad!
Bedankt voor je nachtelijke reactie :P Jou manier is ook precies hoe ik het met mijn eigen paarden doe, en werkt altijd prima. Maar deze haf blijft maar zo lopen, terwijl haar achterhand het laatste jaar sterk verbeterd is. Ook in de normale draf, het lijkt soms echt wel een tuiger :S
Gewoon doortrainen met veel geduld of toch eens kijken of het iets anders kan zijn ? Wat vinden jullie?

Monster_tos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-09 18:06

Nog mensen met wat tips ?

Noean

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 18:18

de "truck" die mijn dochter's instructrice had werkte bij onze arabier heel goed:
Draven op de hoefslag met een losse / lange teugel.
Helemaal geen aanleuning dus. Vervolgens ...goed tot misschien zelfs heel hard door laten draven tot dat hij de hand op gaat zoeken en op dat moment de teugels voorzichtig oppakken.
Toen ging hij echt super verruimen (strekken)
soms lukte het snel, soms moest ze echt een paar rondjes doorgaan voordat hij haar hand ging opzoeken.
Je moet dus echt op dat moment wachten.
In het beging lukte het alleen op deze manier, op het moment suprime werd hij uitbundig beloond (stem)
Na een paar dagen had hij het ook door op het moment dat mijn dochter erom vroeg, dus op de lange zijde of diagonaal en dan vanuit gewone arbeidsdraf, handen iets naar voren geven en gaan...

misschien werkt dit ook voor jullie?
veel succes!

Monster_tos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-09 18:20

Bedankt voorde tip! Zal eens kijken of het bij ons ook werkt!

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-09 13:18

Dit is een veelgemaakte fout hoor.
De bedoeling van middendraf is niet sneller gaan, maar juist ruimere passen laten nemen en in hetzelfde tempo te blijven Het frame moet verlengen.
Dus ik zou hem juist niet naar boven blijven drijven tot hij helemaal uit elkaar valt en zichzelf moet opvangen door de benen naar voren te brengen, maar juist eerst gaan werken aan meer verzameling. Vanuit die verzameling eerst de pony leren dat verlenging van de teugel (hand naar voren) en kleine beenhulpen verlenning in het frame betekend en NIET harder. Dus niet de teugels losgooien en drijven, want dan valt de pony uit elkaar en gaat hij alleen maar harder (en om dat op te vangen zal hij juist korte, kleine passen maken met die knie-actie).

Verwacht ook niet meteen dat je in een prachtige ruime draf door de baan zal scheuren. Het zal eerst 1 pasje worden, en dat bouwt zich dan langzaam uit naar een korte zijde etc. etc.

Monster_tos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-09 13:31

@ Focussed: Bedankt voor je reactie, nu ik het zo lees klinkt het erg logisch, stom dat ik daar nog niet aan gedacht heb!!

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-09 13:40

Hier een voorbeeldje wat ik in enkele weken heb bereikt

Middendraf: Weinig verlenging in het frame: alszijnde korte hals, korte pas, kort in de rug:
Afbeelding

Paar weken later: Langer in de hals, langer in het beenwerk, nog steeds wat kort in de rug, maar we verwachten ook geen wonderen in een paar weken :+
Afbeelding

Monster_tos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-09 14:27

Dat is goed vooruit gegaan! Maar jou paard heeft wel een gewone basis draf. Deze haf loopt altijd met de knietjes omhoog. Maar we gaan de manier even een tijdje proberen, misschien werkt het!

Whitney_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-09 14:49

Ik zou het ook even een poosje proberen. Ik denk dat er dan wel verbetering zal komen.

Tayga

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-09 15:38

Ik heb een halve hackney, dus ook genoeg knie-aktie :+ . Uiteindelijk heb ik de middendraf aangeleerd door hem meer op het achterbeen te zetten. Heel veel vanuit schouderbinnenwaarts een paar passen de diagonaal wegrijden, vanuit de overgang galop-draf weer wegrijden (mijn paard zet achter het beste onder in de galop). En die paar passen steeds meer uitbreiden. Ik red de diagonaal nog steeds niet, maar wat hij strekt, doet hij ook echt strekken.

Bij mijn paard werd de knie-akte ook erger door de ijzers en met stiften was het nog rampzaliger. Momenteel staat hij zonder en kan hij nog beter strekken.

Noean

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-09 16:02

@Focussed
Ik ben het helemaal met je eens... maar :D
op die manier zijn wij 2 jaar bezig geweest en hij snapte de hulp gewoon niet.
vandaar mij term "truckje" en dat terwijl ik (maar zeker onze instructrice) niet van truckjes hou.

Ik noem het een truckje, omdat het ons hielp hem de hulp (handen iets naar voren en klein beenhulpje) te begrijpen.
Ik had er idd bij moeten zetten dat op het moment dat het paard dit begrijpt, je het uiteraard op de juiste manier moet doen.

Het is uiteraard een kwestie van tijd, geduld en veel training.

Als voorbeeld... een foto van 1 van de 1e keren dat hij ging verruimen i.p.v. versnellen (wat hij altijd deed)
je ziet dat hij zijn achterbenen nog buiten de massa zet... Nu is hij sterker en heeft meer balans en gaan de beentjes netjes onder de massa.
Deze foto bedoel ik dus niet als voorbeeld van hoe het wel moet hoor. Maar om te laten zien dat ons paardje door deze manier wel ging begrijpen dat hij niet sneller en korter mooest draven maar zijn passen groter moest maken. En dat is gelukt *D
Nu doen we dit natuurlijk niet meer vanuit heel hard draven.. Het is alleen een manier om je paard te leren wat je bedoeld met de hulp.

Ik hoop dat ik het zo wat duidelijker heb uitgelegd, want het is idd niet de juiste manier je paard te laten strekken.
Afbeelding

gr. Elvira

Noean

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-09 16:05

b.t.w.... leuk een Dosator kind ;)
ik heb even bij je gespiekt.. dacht al dat er arabisch bloed in je paardje zat.

Monster_tos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-09 17:00

@ Noean,
Bedankt voor je extra uitleg! Bij deze haf is het ook erger geworden sinds ze op ijzers staat..