achter de teugel

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

jilldrost

achter de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-09 14:15

Haaay
mijn verzorgpaardje loopt achter de teugel en ik heb geen flauw idee hoe het komt
want hij doet het echt bij iedere ruiter die erop zit.
Weten jullie misschien wat je eraan kunt doen?

ook verwisselen van bitten helpt niet enzo dus ik weet het niet meer.

vancky2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 14:19

meer drijven en je paard meer vooruit rijden
't is moeilijk te beoordelen zonder foto natuurlijk, maar als je paard het met iedereen doet ligt het misschien ook wat aan zijn lichaamsbouw. Misschien knikt hij op de verkeerde plaats in zijn hals. Het punt tussen de oren moet het hoogste punt zijn van de nek als het paard aan de teugel loopt.
Verder kan je proberen met halve ophoudingen te geven als je paard te diep gaat en meer de benen erbij.

newmom

Re: achter de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 14:29

idd lastig te beoordelen zonder foto
t enige wat ik zo mee kan geven als tip is meer tegen je hand aan proberen te drijven, hand zo stil mogelijk houden en zorgen dat ze zelf druk gaat maken in je hand.
niet je teugels losgooien, gewoon contact blijven houden en mee gaan zo gauw je voelt dat ze gaat zakken.
maar wees heel erg rustig in je hand.
veel wendingen rijden op je zit en been zodat ze afleiding heeft en jij ook niet constant met dr hoofd bezig bent.

good luck

lOvepaardenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 18:45

meer vooruit drijven en goed aan het werk houden.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 19:49

Kan ook aan het zadel of gebit liggen.
Misschien eens zonder zadel proberen te rijden om te kijken of hij het dan ook doet, kan aan zoveel dingen liggen, krijg je ook les??

Whitney_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-09 14:46

teugels langer laten dan normaal en drijven, zo wordt hij een soort gedwongen om zijn hals te verlengen.

doekenbas

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-09 22:09

ik ga met bovenstaande reacties mee...veel drijven en teugels langer laten....

veel succes!!

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-09 22:13

achter de loodlijn ;)
hoger gaan rijden, teugels langer rijden kan ook,
maar als je dan minder controle hebt kun je je handen
ook wel eens hoger gaan dragen, dan kan een paard moeilijker
er achter komen. Les nemen is ook een optie ;)

nancytw

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-09 17:03

zou ook zeggen, meer drijven...

Lucido

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-09 12:00

Meer been gebruiken.
Zodra het paard gaat duiken, hand naar voren en been geven.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-09 12:05

Eerst moet je idd weten waarom je verzorgpaardje dit doet.
Het kan meerdere oorzaken hebben en dus ook verschillende manieren om het op te lossen.

Een goede instructeur zou moeten kunnen zien of het lichamelijk is, of het door de ruiter komt.

Hoe lang doet hij het al, hoe oud, welk niveau rij je met of zondder les en hoe lang rij je je verzorgpaard al, nieuw tuig of juist oud etc etc...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-09 12:18

_Bitje_ schreef:
achter de loodlijn ;)
hoger gaan rijden, teugels langer rijden kan ook,
maar als je dan minder controle hebt kun je je handen
ook wel eens hoger gaan dragen, dan kan een paard moeilijker
er achter komen. Les nemen is ook een optie ;)

Achter de teugel is hetzelfde als achter de loodlijn hoor.... ;)
Bovendien, als je hem nog niet goed genoeg laag kan rijden moet je niet te veel op gaan richten omdat je dan een groot risico hebt dat hij zijn rug weg gaat drukken en dan ben je dus nog verder van huis.
Idd eruit drijven. Als hij aan de teugel loopt, heb je dan toevallig soms ook een boogje in de teugels hangen zonder dat hij zijn neus naar voren doet?

wintepint

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-09 12:20

Meer drijven en lossere teugel

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 10:03

Bizzybijtje schreef:
Bovendien, als je hem nog niet goed genoeg laag kan rijden moet je niet te veel op gaan richten omdat je dan een groot risico hebt dat hij zijn rug weg gaat drukken en dan ben je dus nog verder van huis.
Idd eruit drijven. Als hij aan de teugel loopt, heb je dan toevallig soms ook een boogje in de teugels hangen zonder dat hij zijn neus naar voren doet?

Nee hoor!
Achter de Loodlijn is niet hetzelfde als achter de teugel.
Wanneer het paard achter de teugel; loppt, loopt deze ook achter de LL. Echter wanneer een paard achter de LL loopt, hoeft deze niet achter de teugel te lopen.

Achter de LL is de locatie waar het hoofd zich bevind.
Achter de teugel is een paard dat de aanleuning ontwijkt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 10:51

superwoman schreef:
Bizzybijtje schreef:

Nee hoor!
Achter de Loodlijn is niet hetzelfde als achter de teugel.
Wanneer het paard achter de teugel; loppt, loopt deze ook achter de LL. Echter wanneer een paard achter de LL loopt, hoeft deze niet achter de teugel te lopen.

Achter de LL is de locatie waar het hoofd zich bevind.
Achter de teugel is een paard dat de aanleuning ontwijkt.

Da's waar, foutje van mij dus.

skins

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 17:20

Ligt zijn zadel goed? Is het kopstuk goed?
Als je tuig goed is moet je proberen voorwaarts neerwaarts te rijden en been geven ;).

Bomba

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 10:41

Tsja, de meest logische redenering is natuurlijk meer met je been naar de hand toe rijden. Maar ik heb ook wel eens een paard gehad dat aldoor achter het bit liep en des te meer ik ging drijven, des te meer het paard achter het bit kroop. Dat heb ik uiteindelijk opgelost door juist eens een keer wat ronder en nageeflijker te rijden, en daar vanuit nam het paard meer lengte. Het is in ieder geval te proberen ;)

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 11:06

Leuk die tips van meer drijven, máár het kan ook goed zijn dat het tuig niet goed ligt, of het paard last heeft van zijn tanden óf dat de ts teveel met haar handen doet....

Achter de teugel is imo een groot signaal, die moet je wel met zorg nagaan. Wat probeerd het paard je te vertellen?!

sandravdl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 09:01

veel voltes ed rijden, en lekekr voorwaarts rijden.

JosineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 09:06

Goed voorwaarts rijden is een manier om haar hoofd weer omhoog te krijgen. Zou inderdaad afvragen waarom hij het doet. Gooit hij zelf zijn hoofd zo diep als je er alleen maar op gaat zitten? Of als je 'vraagt' of hij aan de teugel wil gaan lopen? Zou hem zelf even voorwaarts gaan rijden en niet aan de teugel. Kijken hoe het dan gaat en dan steeds ronder gaan werken. succes!

jenga_8

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 09:16

begin in stap op de volte... houdt beide teugels eraan, binnenhand iets van de hals, vraag je paard met je binnenhand om na te geven en druk je binnenbeen aan. Als je voelt dat je paard zijn neus naar voren doet, volg je met je hand.

houdt ritme in je stap en wissel af ent oe van hand.

dit zelfde in draf en galop

Ik ken het probleem, mijn paard is ook geneigd op te krullen en moet ook de hals uitschuiven. Als je dit door hebt, krijg je automisch ruimere gangen en meer sprong in de galop.

voorwaarde: paard moet wel aan het been zijn! (niet over zijn tempo laten lopen, anders kan hij het niet verwerken in zijn achterhand.

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 09:25

Tandarts een keer laten komen lijkt me het eerste wat je te doen staat. Je zegt dat hij het bij meerdere ruiters en meerdere bitten doet. Dus ik denk last van de tanden. Is het dat niet zou ik pas kijken naar hoe je het rijtechnisch op kan lossen, met bijvoorbeeld les! Als het paard al heel lang gewend is om zo te lopen lijkt het me wel een hele klus om dat weer eruit te rijden...

jenga_8

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 09:31

Als een topic bij "rijtechnisch" staat, is het de bedoeling tips te geven die rijtechnisch zijn...?

Het stoort mij dat veel mensen de oorzaak direct zoeken bij iets anders dan de ruiter zelf... zadels, bitten, lichamelijke problemen enz. enz. De ruiter richt nog altijd vaak de meeste schade aan ...

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 09:57

jenga_8 schreef:
Als een topic bij "rijtechnisch" staat, is het de bedoeling tips te geven die rijtechnisch zijn...?

Het stoort mij dat veel mensen de oorzaak direct zoeken bij iets anders dan de ruiter zelf... zadels, bitten, lichamelijke problemen enz. enz. De ruiter richt nog altijd vaak de meeste schade aan ...

ja maar het tuig en tanden etc is wel het eerste waar je naar moet kijken.
Meeste problemen komen idd door de fouten van de ruiters, maar geen goed zadel is ook de fout van de ruiter en een tandenprobleem is ook iets wat bij de normale verzorging hoort.
Als dat goed is , dan pas kun je er vanuit gaan dat het aan het rijtechnische gedeelte ligt. Daarbij kan het ook nog een geval van beide zijn. ;)

Als je zonder verder te kijken gelijk gaat werken aan het rijtechnische gedeelte kan het zijn je dat signaal "weg werkt" ipv op lost, met alle gevolgen van dien.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 09:57