Zou dit stout gedrag zijn of zit er meer achter?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

haf2008

Zou dit stout gedrag zijn of zit er meer achter?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-09 15:04

Ik heb nu 1.5 jaar een 5 jarig paard.
Begin dit jaar wilde hij totaal niet dat de ruiter druk op de teugel zetten, want dan ging hij bokken of stijgeren. Dit kwam uit het niks, want ik heb een half jaar goed kunnen rijden.
Uiteindelijk hebben we hem 2 maanden in training gezet en is als een heel ander paard terug gekomen.
Alles is overgens gecontroleerd van zadel tot gebit. Dit was allemaal goed.
Nu sinds 2 weken. Tijdens het rijden gooit hij uit het niks zijn hoofd omhoog. Zowat tegen mijn hoofd aan. Als je wilt halthouden wilt hij niet stilstaan. Dan gaat hij stijgeren en als je hem naar voren wil zetten gooit hij zijn hoofd in de lucht.
Ik weet echt niet meer wat ik moet. Mijn vaste instructrice is pas over 2 weken terug dus kan het daar ook niet aanvragen.

Mijn paard is springgefokt en hij doet dit alleen tijdens het dressuren. Als je gaat springen vertoont hij dit gedrag niet.

Dani

Re: Zou dit stout gedrag zijn of zit er meer achter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 15:30

Hoe is hij op die trainingsstal getraind, heb je dat gezien? Ook dressuur? En heeft hij het daar in het begin wel vertoond, of helemaal niet?

En hoe is het nu als iemand anders erop gaat zitten, doet-ie het dan ook?

haf2008

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-09 15:32

Ja, maar er is daar weinig van hem gevraagt en ze hebben ook met hem gesprongen.
Hij doet het bij iedereen.

TolineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 17:48

is het paard zelf ook gecontroleerd
?Heeft ie nergens last van lichamelijk??

SpringPony

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 17:55

Wat n probleem :\ dat met halthouden doet mijn pony ook maar dat heb ik heel erg vaak geoefent.
ik weet echt niets van dit soort problemen maar ik heb wel een vraagje
als je dressuurmatig inrijd voor het springen doen ie dit dan ook ?

paardebloemp

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 22:22

Je zegt dat hij "uit het niets" zijn hoofd omhoog gooit. Weet je dat heel zeker? Misschien is het wel handig om nog een paar keer heel goed op te letten, iemand anders mee te laten kijken of je (of hij) echt niet iets anders doet voor hij zn hoofd omhoog doet. Misschien neem je onbewust de teugels iets meer aan (bijv bij halthouden). Het kan ook heel goed zijn dat hij aan het wisselen is en dus een gevoelige mond heeft.

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 22:26

Dat het uit het niets komt geloof ik niet ,reken maar dat dit paard iets heeft opgelopen
Ze vallen een keer, liggen vast ,hangen aan het halsten glijden uit etc.
Heel veel paarden hebben daardoor nl problemen in hun lijf!
Als je dan ook nog eens nagaat dat 85 % van de paarden een niet passend zadel heeft (terwijl de eignenaar denkt van wel) is de kans vrij groot dat ook jou paard hier mee te kampen heeft
Laat voor de zekerheid een check doen http://www.happy-atlhete.nl
Dat weet je iig zeker dat het niet in zijn lijf zit
Wel zo eerlijk voor je paard!

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 23:00

Ik zou denken dat het paard hier gewoon een reaktie geeft op jouw rijgedrag, dus probeer dit na te laten kijken door een goede instructeur en dus eventueel hier en daar een beetje aan te passen.

haf2008

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-09 06:31

aeolusnr1 schreef:
Ik zou denken dat het paard hier gewoon een reaktie geeft op jouw rijgedrag, dus probeer dit na te laten kijken door een goede instructeur en dus eventueel hier en daar een beetje aan te passen.

Aan het wisselen kan het niet liggen, want dat is allemaal al gebeurd.

Ik zit me net te bedenken: De eerste dag dat hij dit begon te doen zat er iemand anders op zijn rug. Ik was namelijk opzoek naar een bijrijdster. 4 dagen achter elkaar heeft er iemand anders op gezeten, maar hij begon het bij de eerste dag al te doen. Zou het kunnen dat hij het gewoon even zat is. Wat ik ook wel kan begrijpen, want iedereen rijd totaal anders.

HarmanyL

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 06:35

Ook al is zijn gebit nagekeken, misschien toch eens bitloos proberen?

Mallodie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 06:40

Nou dat kan toch wel veel verklaren, als je paard zowieso al gevoelig in de mond is + een andere ruiter die misschien hard in de handen is.... = Dit gedrag?

Maarja, nu moet je proberen om dit op te lossen, doet hij dit ook bij het longeren met zadel en hoofdstel? Als hij dit niet doet dan denk ik toch dat je de fout bij de ruiter moet gaan zoeken..

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 06:50

Als 5 jarige is het gebit nog niet helemaal af, zie:
http://www.paardenmond.nl/ , bij leeftijd, al gebeuren er geen hele spectaculaire dingen meer.
Dit soort gedrag komt niet "uit het niets". Het is alleen moeilijk om er achter te komen waarom een paard dit doet.
Het kan een lichamelijk probleem zijn ( tanden, rug, zadel, etc.), het kan een rijtechnisch probleem zijn ( basis niet in orde), het kan een aangeleerd probleem zijn ( hij heeft het een keer geprobeerd, kon daar mee weg komen en doet het nu vaker).
Als er op die africhitingsstal met hem gesprongen is hebben en ze hebben berder weinig van hem gevraagd is er dus geen probleem opgelost! Ze hebben er voor gezorgt dat hij het gedrag daar niet vertoonde door hem te ontzien en te doen wat hij leuk vind ( springen). Als je hem dus zwaarder belast gaat hij in protest? Toch nog maar eens een keer na laten kijken, goede instructie erbij zoeken en/ of weer een flinke stap terug zetten en de basis herhalen.Als je nu geen hulp hebt zou ik voorlopig blijven longeren, er even niet op gaan zitten, geen vreemden erop en straks samen met je instructie verder kijken. Als dat niet helpt een "second opninion" zoeken, dus een keer een andere instructeur.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 10:37

Je zou ook eens aan bijvoorbeeld daan staller of een soort gelijke tandarts kunnen denken. Mijn ervaring is dat de tandartsen/tandheelkundige die met de hand vijlen niet alles goed kunnen oplossen, zeker niet achter in de mond. Bij mij heeft het vele problemen verholpen.
succes

LYSANNO

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 15:49

Dit had ik ook bij een bijrijdpony! Echt precies.
Zijn hoofd gooide hij helemaal in de lucht (en naar achteren?)Dit was al een beetje zo in de bak, maar toen ging ik op buitenrit en toen ging het echt helemaal verkeerd. Ik had echt helemaal geen controle meer. Ik kon niks meer.
Ik hou dit topic even bij.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 15:53

Ik weet niet met wat voor bit je rijd, maar soms wil het wel eens helpen om van bit te wisselen (bijvoorbeeld van enkelgebroken naar dubbelgebroken, of naar ongebroken). Geen scherper bit, maar gewoon iets anders :j
Sommige paarden vinden het ene nou eenmaal fijner en andere paarden het andere. En bij het halthouden/overgangen etc heb je meestal toch tijdelijk ietsje meer druk dan gewoon met rechtdoor draven, dus voelen ze het bit wat meer, en als dat onprettig is zou hij daar op kunnen reageren door te stijgeren.

Yvet_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 16:01

lotteElb schreef:

En wat als zo'n jong dier dan aan de kletter gaat? Wat wil je dan? Ik vind bitloos rijden geen oplossing op die leeftijd.
Levensgevaarlijk. Helemaal als je zegt dat hij ook wel eens stijgert en bokt. Onverantwoord om dan zonder bit te gaan rijden.

Als er dan iets gebeurt heb je helemaal niets meer te vertellen. Hij is nog maar 5! Dat moet je niet vergeten.

Misschien is het een optie om de training wat meer af te wisselen? Ene dag springen, andere dag dressuur. Ook een keer longeren en af en toe een bosritje?

Misschien helpt het wel! Succes ermee *D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 16:05

Yvet_90 schreef:
lotteElb schreef:

En wat als zo'n jong dier dan aan de kletter gaat? Wat wil je dan? Ik vind bitloos rijden geen oplossing op die leeftijd.
Levensgevaarlijk. Helemaal als je zegt dat hij ook wel eens stijgert en bokt. Onverantwoord om dan zonder bit te gaan rijden.

Als er dan iets gebeurt heb je helemaal niets meer te vertellen. Hij is nog maar 5! Dat moet je niet vergeten.

Misschien is het een optie om de training wat meer af te wisselen? Ene dag springen, andere dag dressuur. Ook een keer longeren en af en toe een bosritje?

ehm, met een bit heb je volgensmij net zoveel te vertellen als zonder bit hoor ;)
sommige bitloze optomingen werken zelfs scherper dan een bit (denk aan een hackemore met flinke scharen tov een ongebroken bitje)

Rianne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 16:05

Hmm, aan het zadel en het gebit lag het niet. Maar is ie ook helemaal lichamelijk nagekeken door zowel een dierenarts als fysio/ostheopaat?

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 16:38

Ja ik zou ook zeggen dat het aan de rijtechniek van de ruiter ligt,

Als je het zelf niet kan op lossen wacht dan dat je les geefster terug is , ga niet zelf zitten prutsen , want je hebt eerder wat kapot gemaakt en heb dan vaak een berg werk om het weer te herstellen, zeker bij een jong paard is het belangrijk geen nare ervaringen te hebben,

Ben ook zeker voor jongen paarden inrijden zonder bit, want vaak word er te veel in de mond gevraagd.

Kan zijn dat hij het niet bij de trainings stal deed omdat zij wisten waar ze mee bezig waren of hij is te streng gereden en dat het probleem nu weer terug kom maar dar erger, dus zoek iemand die jou kan helpen een jong paard te trainen en ik zou het zeker niet uit handen geven , vaak gaat daar heel veel mis, omdat iedereen het beter weet,

Waarom ga je niet even bij het begin beginnen , met b.v loswerken en grondwerk, werken aan de hand enz , hou het leuk ook voor het paard.

Werk aan een goeie bassis , zodat je daar altijd naar terug kan grijpen, iets at het dier wel goed snapt en jij zelf ook.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 22:07

Met deze uitleg ben ik het zeker niet eens.
Ik ben zeker geen voorstander iedereen aan te praten om zonder bit te gaan rijden, maar wat hier wordt gezegt, (een bit geeft een veiliger gevoel ) jaaa idd het gevoel mssn wel, maar een bit houdt een paard nooit tegen hoor.
Ik train ook vaak met jonge paarden, en het zit zeker in de opleidingsfase dat er een hele tijd ook zonder bit wordt getraind.
Dat maakt nadien het rijden met bit alleen maar makkelijker.

Yvet_90 schreef:
lotteElb schreef:

popskie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-09 14:07

dan vind hij springen waarschijnlijk leuker

Merel_93

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-09 14:18

Ben het met aeolusnr1 eens, als een paard ervandoor gaat heb je met bit net zo weinig te zeggen. Dat heeft er alles mee te maken of een paard jou vertrouwt of niet; ziet hij je als leider dan zal hij afgaan op jou reactie of iets eng is. Vind jij het niet eng, vindt hij het ook niet eng.
Ben jij zijn leider niet en heeft hij dus ook minder vertrouwen in je, kiest hij voor zichzelf en aangezien een paard een vluchtdier is is die keuze meestal: rennenrennenrennen, met bit of zonder bit.
Ben het er ook mee eens dat je niet zomaar iedereen bitloos moet aanpraten, bij deze keuze moet toch echt wel even iets langer stilgestaan worden.
Verder zou ik inderdaad alles wat hier boven genoemd is toch maar eens gaan controleren voor de zekerheid. Ik denk zelf dat het gedrag te maken heeft met dat er iemand anders opgereden heeft. Ik weet niet of ze er nog een keer op gaat rijden maar probeer anders eens goed te kijken hoe haar zit is en hoe hard/zacht ze is met haar handen, misschien kom je wel iets tegen dat de oorzaak zou kunnen zijn.

doekenbas

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-09 22:07

heb je hem ook zelf ingereden? misschien heeft hij een vervelende ervaring gehad bij het leren wennen aan een hoofdstel? en dat hij nu omdat er iemand anders op reed die hardere handen had de bevestiging heeft gekregen dat druk in mond heel pijnlijk is?
waarschijnlijk dat hij daarom wanneer er meer van hem gevraagd gaat worden in protest komt...

zou hem nog eens een keer medisch laten controleren en veel grondwerk gaan doen. laat hem leren dat druk in de mond niet negatief is..

succes in ieder geval!!

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-09 22:13

Misschien is hij aan vakantie toe en vind hij het werken niet meer leuk en wordt het teveel...
Geef hem desnoods 2 weken of langer rust... Lekker niks doen in de paddock op het land met vriendjes...

Pak het werken daarna weer rustig op... Het kan ook puberaal gedrag zijn dat hij in verzet komt wees streng, concreet en consequent hierin... Ga aan de slag hiermee met je instructrice... En doe aan veel afwisseling grondwerk, longeren, rijden in de bak, springen naar buiten maak je training verrassend!!!

Succes!

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 20:22

Heb je de stal waar je paard in training is geweest, al gevraagd wat zij hebben gedaan in die periode dat hij daar heeft gestaan?
Je zou hun kunnen vragen of zij ook tips voor je hebben.