mOamm schreef:Ik weet wie ze bedoelt en hij heeft volgens mij echt een plank voor zn hoofd..
Het is een springgefokte ruin en hij vind dressuur niet zo belangrijk omdat hij weet dat zijn paard het niet leuk vind. Daarom besluit hij maar snel met springen te beginnen. Hij is absoluut geen springruiter, en heeft zover ik weet nooit normaal springles gehad.. Hij zegt wel dat zijn paard ontspannen loopt door de s&t, maar op de foto's ziet het er meer getrokken als ontspannen uit:=
Vind het echt zo zonde van zijn paard..
Zo ken ik ook een heleboel mensen. Zeker omdat paarden zich tijdens het springen soms wat drukker maken en als je paard dan niet 200% aan je hulpen staat, je vaak het idee hebt dat je de controle verliest.
Elk 'goed' springruiter lost dit probleem op door luisteroefeningen. Zorgen dat het paard ook bij je blijft en luistert tijdens het springen. Maar de gemakkelijke oplossing op korte tijd is er een zwaar bit in steken. Dat zorgt er immers voor dat je paard niet KAN gaan lopen. Het lost uiteindelijk het luisteren op zich niet op, wat later bij hogere parcours zeker een probleem gaat worden in technische lijnen en combinatiesprongen.
Bovendien gaan de meeste paarden toch in protest wanneer er zo'n heftig ding in de mond zit. Als hij dan toch iets sterker wil gaan dan een gewoon bit tijdens het springen kan dat eventueel nog wel zonder naar stang en trens te grijpen. Hij kan bv een pessoa of ophaaltrens gebruiken waarbij hij 1 teugel aan het 'gewone' ringetje vastmaakt en een 2e teugel aan de sterkere. Zo kan hij als het paard niet luistert eerst op de normale ring vragen en als hij nog niet reageert de sterkere teugel aanvragen. Dit is nog hééél verschillend van de kracht van een stang, omdat je een ringetje als hefboom hebt en de hefboom bij een pessoa ongeveer 2cm is. (of eventueel een brug maken met gewone ring en hefboomring) Maar uiteindelijk zijn luisteroefeningen de echte oplossing!
Misschien kan je dit eens met hem bespreken, geef een beetje toe en verwacht een beetje verandering.
Zeg eventueel met pessoa te proberen en leg hem uit hoe hij op dat luisteren kan oefenen. Maak hem daarna duidelijk dat als hij een goed parcour wil springen, zijn paard moet luisteren en dit kan hij enkel als hij zijn paard dressuurmatig ook onderhoudt. Leg hem ook uit dat er ook zoiets bestaat als springgericht dressuurrijden. Waarbij het bijvoorbeeld niet belangrijk is of je paard zijn neus 100% perfect aan de loodlijn houdt ofniet, of waarbij de techniciteit van de oefeningen niet zo perfect moet zijn, maar dat je gewoon traint op bepaalde belangrijken luistertechnieken. VB het wijken: Springgericht: de reactie op je drukkend been, als je een wending neemt en je paard valt naar binnen met of zonder reden dat je met een wijkend been je paard terug kan sturen zonder je daarbij aan je teugels moet sleuren en je paard dus afgeleid wordt van de sprong. Dressuurmatig houdt wijken veel meer in, dus daarom is het voor hem misschien interessanter oefenen, omdat het nu eenmaal niet zo'n stricte regeltjes zijn, maar dat je gewoon oefent op de druk voor de kuit.