Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Heb je van tevoren een duidelijk doel wat je met een rijsessie in de bak wil gaan doen en hoe je dat wil bereiken? Als je namelijk denkt van "laat ik hier maar weer eens een gebroken lijntje rijden" ben je niet echt aan het rijden, je hobbelt maar wat. Maak van tevoren een plan wat je wil gaan doen, en hoe je dat gaat aanpakken, wat de opbouw wordt. Stel, ik wil gaan werken aan overgangen van draf naar stap zonder daarbij mijn teugels te gebruiken, ik noem maar even wat. Dan bedenk ik van tevoren dat ik daarvoor veel overgangen nodig heb, om hem te activeren zodat hij niet gaat hangen en juist steun zoekt met zijn hals in de overgangen, paard moet dus dan de bips meer gebruiken. Ook bedenk ik me dat hij het saai zal vinden om alleen met die overgangen bezig te zijn, dus ik bedenk van tevoren een andere oefening, of een paar oefeningen, die ik als afwisseling kan gebruiken. En verder zet ik van tevoren duidelijk op een rijtje welke hulpen ik wil gaan geven en hoe ik duidelijk wil maken aan mijn paard wat ik bedoel. Dat doe ik allemaal van tevoren, zodat ik het niet nog eens hoef te doen wanneer ik rijd. Als ik al niet weet wat ik wil gaan doen, hoe moet mijn paard het dan weten? En als hij geen flauw idee heeft wat de bedoeling is, denk je dan dat hij lekker aan het werk gaat? Ik weet wel zeker van niet