Er voor weg rennen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ch_ntii123

Er voor weg rennen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-09 08:02

Het gaat hierbij om een 7 jarige dravers ruin :)

Ik heb hem nu sinds april 2009, hij heeft altijd moeite gehad met de galop, dat was duidelijk. Ik was er van overtuigd dat ik het er uit zou krijgen.

Dat is nu wel en niet het geval:P, het is een tijdje goed gegaan en het ging eigenlijk perfect, maar nu hij een tijdje heeft stil gestaan door kreupelheid is hij weer zo veranderd.. Wanneer ik hem zelf laat gaan (dus dat hij zelf aanspringt in galop) heeft hij een hele rustige en makkelijke galop (en is hij zelf ook erg rustig). Zodra ik hem aanspring, en dit doe ik nu met een geluidje (heb het ook geprobeerd met mn been, maar dan is het nog erger) dan springt hij heel hard aan en gaat echt sjeezen (hierbij merkt je echt dat hij opgefokt wordt)..

Hij wil wel altijd alles goed voor je doen, en raakt in de stress als hij iets niet snapt..

Wie o wie?
Betekend dit gewoon dat hij gestressd raakt omdat hij niet weet hoe hij dit moet doen? Of is dit gewoon soort van uitproberen..

tamary

Re: Er voor weg rennen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 14:28

Of je hulp is te sterk, of iets in je houding geeft hem een verkeerd signaal.

Lijkt mij sterk dat een paard dat heel erg zijn best doet en snel stresst je gaat uitproberen hiermee.

Heeft hij trouwens gekoersd? Dan kan het galopperen flink zijn afgestraft, kan best zijn dat hij daarom nu stresst. Als hij het commando galop als harder in dezelfde gang ziet, maar dat dus niet kan en dan in paniek gaat galopperen om braaf te zijn en tegelijk eigenlijjk straf verwacht voor het galopperen.

ch_ntii123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-09 14:46

Als het goed is heeft hij niet gekoersd, maar dat kan ik met zekerheid niet zeggen... Zodra ik hem aan de longe heb, is het wel minder erg, maar ok echt lekker rustig gaat hij niet, terwijl ik dat er wel ''zo goed als uit'' had...

Als ik mijn been hulp gebruik voo het aansprngen, dan denkt hij dat wanneer ik weer de beenhulp gebruik om hem tegen te houden zeg maar, dat hij dan moet aanspringen en gaat dan harder lopen../.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 14:56

Misschien is je been al teveel hulp voor hem.
Probeer het anders puur op je lichaam met een stemcommando erbij (of die ook weglaten als hij het zonder al snapt).

Je kan hem ook zelf aan laten springen en van daaruit proberen je been aan te leggen en te kijken of je kan wisselen in tempo.

Het kan ook zijn dat hij het evenwicht er niet goed voor heeft en daarom gaat sjeezen. Als hij het zelf doet zit jij misschien beter en rustiger waardoor hij meer evenwicht heeft.
Probeer dus heel critisch naar jezelf te kijken: span jij je spieren extra aan, ga je iets naar voren hangen etc.

Mijn paard wil af en toe ook nog een beetje sjeezen, dan laat ik de teugels wat losser laat haar eerst even uitrazen en probeer haar daarna terug te nemen. Meestal springt ze de keer daarna dan ook weer rustiger aan.

Er kunnen meerdere oorzaken zijn en dus ook meerdere oplossingen, gewoon een beetje kijken wat werkt:)

ch_ntii123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-09 15:48

Maar zodra ik hem juist laat race dan wordt hij helemaal op gefokt, en loopt hij niet meer rustig in de draf...

Kan ik hem dan misschien beter aanspringen op de rechtelijn? of beter op de volte? (of gewoon veel buiten oefenen zodat hij kan kiezen tussen beide kanten aanspringen)

Whoopi1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 20:20

Op de volte zetten. En als hij gaat racen ook op de volte zetten. Zodra hij kalmeert mag hij rechtuit, gaat hij weer racen, op welke plek in de bak dan ook, meteen weer op de volte.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 13:58

Sassol schreef:
Er kunnen meerdere oorzaken zijn en dus ook meerdere oplossingen, gewoon een beetje kijken wat werkt:)

Ik gaf ook al aan dat er meerdere oplossingen zijn, omdat je de oorzaak niet weet. Ik zou toch kijken naar wat jij doet als je aan wilt galopperen. Aangezien hij het wel rustig doet als ie het zelf doet. Zeker als hij wat harder gaat vindt je dat vantevoren al spannend en ga je waarschijnlijk je spieren meer aanspannen/naar voren hangen etc.

Voordat je in de galop aanspringt zou ik dus even alle punten bij jezelf checken: zit je ontspannen, goed naar achteren, ga je goed mee met het paard, heb je een ontspannen hand. Je moet eerst een goeie passagier zijn voordat je kunt gaan leiden, leer dus de galopsprongen kennen van je paard en hier relaxed op mee kunnen gaan, ook al gaat ie hard.

Succes ermee!

ch_ntii123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-09 14:16

Morgen ga ik het proberen vanochtend heb ik hem gelongeerd, de eerste paar rondjes was hij heel snel, daarna werd hij steeds rustiger en viel zelfs terug.. Ik denk dat het misschien inderdaad én mijn zit is én zijn balans... ik probeer nu goed doortezitten zodat hij niet meteen aanspringt, en alleen het geluidje te maken voor de galop.. nou moet ik zeggen; ik heb een westernzadel en zit veel beter dan in een dressuur zadel... ik zit dan ook gewoon rustig en kalm, en wordt niet boos als hij hardgaat en ik wordt ook niet opgefokt..

Ik ga iig morgen er even naar kijken wat ik met mijn lichaam aangeef! bedankt iig!1