Galop

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

AmberHeijman

Galop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-09 20:05

In mijn vorige topic vertelde ik dat mijn paardje de galop nog niet kent. Nu ben ik aan het oefenen aan de longeerlijn. Het gaat al beter dan eerst! Ze let nu op mij, en niet om de omgeving. Alleen, de galop lukt maar niet. Ik weet namelijk niet precies hoe ik het haar moet aanleren. (Begeleiding heb ik wel, maar kan ik nu even niet bij terecht) Ik ben er ook niet echt mee wezen oefenen, en ben het ook niet van plan, maar hoe kan ik haar de stemhulp voor de galop aanleren? En stemhulp voor draf? Want dan kan ik alvast met draf oefenen. :)

Groetjes,
Amber.

Edit; Trouwens, ze kent draf aan de longe wel, alleen niet op stemhulp. ;)

Shanedow

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 20:10

Bij de overgang naar draf het commando 'draf' geven draaft ze belonen (met je stem, als ze dat wel kent anders dat eerst oefenen) :D .
Geld ook voor de galop.

Maak ook gebruik van 'stap' , 'halt' en 'ho'. Dan snappen ze draf en galop ook eerder.
Dus gewoon veel oefenen en geduldt hebben.
Laatst bijgewerkt door Shanedow op 13-09-09 20:47, in het totaal 1 keer bewerkt

AmberHeijman

Re: Galop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-09 20:11

@Shanedow: Maar, hoe leer je dan het belonen met je stem? :o

AmberHeijman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-09 20:12

Trouwens, halt en ho kent ze al wel. :D

Shanedow

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 20:14

Door bijvoorbeeld bij poetsen en wandelen (dingen die ze goed doet)
belonen met stem en eventueel een klopje erbij. Heeft ze door dat wanneer
jij zegt 'gooedzo' o.i.d dat ze iets goed doet zal ze ook in draf door krijgen dat
ze iets goed doet. Verder je stem zacht en luchtig houden zodat het ook rustgevend
werkt en het paard al snel door heeft wanneer het goed of slecht bedoeld is :D .

AmberHeijman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-09 20:15

Ooh, haha, dan doe ik het dus wel op de goede manier. :) Ja, ik heb nog nooit echt met zo'n groen paard gewerkt. Normaal heb ik begeleiding, maar de komende week niet, dus wel ik een beetje met haar tutten. ;)

Shanedow

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 20:21

Nou dan wens ik je nog veel succes :D .
Verder inderderdaad lekker mee om tutten band opbouwen wat grondwerd en vrijheidsdressuur doen :D
Ik weet niet of je VD doet maar dat zou dus wel leuk,leerzaam en goed voor jullie band zijn. Ook is het altijd leuk
als jij je paard lekker soepel hebt en allemaal kunstjes kan ;).

maar dat zal met jullie denk ik wel goed komen :D

AmberHeijman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-09 20:28

Nou ik doe niet specifiek (zo toch? :+) aan vd, maar ik speel wel altijd met haar. :) Binnenkort maar eens een jollybal halen, want ze speelt nu namelijk met pionnetjes, en dat is niet zo leuk haha. :') (Ze maakt ze namelijk stuk. ;d) Ik ga haar morgen denk ik even longeren (basis, stap, draf, terug, halthouden), en daarna nog even lekker met haar spelen. :)

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 20:30

Een jong paard kent nog geen commando's dus dat moet aangeleerd worden..

je kan zeggen tegen ze wat je wilt maar een paard "verstaat" je niet.. ze koppelen een bepaald woord aan een actie die hun doen..

Alles heeft te maken met de intonatie van je stem.. lieve wat hogere en positieve stem voor braaf.. een zware, lage en wat hardere stem bij ongewenst gedrag..

Aan de longe reageren op wat je paard doet.. gaat ze draven dan zeg jij "Draf, goedzo" gaat ze weer stappen, "stap goed zo" ik laat jonge paarden snel wennen aan het stemcommando hoohoo zodat ze weten wat langzamer is.

Vaak is een gang naar voren makkelijker dan het terug laten komen..

succes met oefenen

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 20:33

les nemen, ook heel verstandig :j
verder vinden jonge paarden de galop altijd wel moeilijk,
mijn haflinger had er eerst ook moeite mee ,
wat Don_Zhivago zegt zou ik ook aanraden :)

AmberHeijman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-09 20:40

Voorlopig heb ik nog geen les. Ik wil dat ze de basis wat meer beheerst en dat ze zich wat meer op haar gemak voelt. Ze is nog te kijkerig en te snel afgeleid. Stap en draf (ook onder het zadel) zitten er goed in. :) Mijn oude instructie heeft het me aanbevolen, dus, ik neem nog geen les. ;)

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 20:59

dat is wel een beetje de omgekeerde wereld hoor wat je nu zegt..

juist de basis is zo belangrijk en dat is juist het belangrijkste van een paard inrijden en doortrainen..

zonder een goede basis kom je niet verder, dus ik zou er nog heel goed over nadenken want denk dat het juist belangrijk is om begeleiding te zoeke, zeker omdat je zelf al aangeeft niet ervaren te zijn met groene paarden

AmberHeijman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-09 18:56

Nou kijk, ik heb wel ervaring met jonge paarden, maar niet met zo'n geval. Instructie zegt dat het op deze manier prima gaat. Gaat het even niet, dan kan ik zo iemand erbij roepen (Sta op een manege met pensionstal). Dus, ik doe het sowieso niet allemaal alleen. Ik heb haar vanmiddag trouwens gelongeerd en het ging goed. :)

FlynnlOver

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 18:45

Ieder paard kan je stemcommando's leren.
Bij mijn pony heb ik het ook aangeleerd.
Als ze moet draven zeg ik; Flynn (zo heet ze :o ) Let op..Drrraff!
Je kan eventueel een zweepje erbij houden en dan haar achterste als aandrijfpunt gebruiken. (niet slaan, alleen wijzen)
In de galop zeg ik weer; Flynn, let op.. Galop!
En ze mag er niet uitvallen totdat ik zeg hooo maar.

Als ze niet terug komt kan je altijd de longe wat korter pakken.
Als ze eenmaal alles heeft geleerd en je zit erop, kan je de hulp geven met de bijpassende stemcommando.

Zo heb ik het mijn pony geleerd en dat ging goed :))

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 13:50

Je bent 13 en zegt dat je ervaring hebt met jongen paarden , maar je weet niet hoe je de stemhulpen aan moet leren, je weet niet wat belonen is , dat is de basis meisje.
Wat heeft je instructrice je aanbevolen??
Je neem geen les en je instructie zegt dat je het goed doet, sorry dat ik het even niet snapt.

Mijn tip is dus ook neem les om de basis te leren want jij weet zelf niet waar die is.

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 18:35

ben het helemaal met midgie eens...

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 21:48

En ik ook, uit heel je uitleg blijkt dat je niet echt weet , wat en hoe een goede basis is.
Als je er niet in lukt een goede basis te instaleren, dan wordt het verdere opleiden van je paardje eigenlijk een puinhoop.
Wat moet een jong paardje leren:
1e: respect voor de mens
2e: het leiden van je paard, zowel jij aan de linkerzijde als aan de rechterzijde.
3e: voorwaarts, stap, draf, galop, stop( echt een aktieve stop, dus je paard moet onmiddelijk stoppen, een halve stap verder is een hele stap te veel )
4e: wijken voor druk (zowel de voorhand als de achterhand) en dit afzonderlijk, moet niet perfect zijn uiteraard, maar hij moet wijken.
5e: achterwaarts, vlot en vanuit verschillende posities.
6e: blijven stilstaan op jouw vraag, gewoon los in het midden van de piste, zelfs als jij ervan weggaat, of er rond loopt
7e: vaststaan, zowel aan een enkele lijn als aan dubbele lijnen
8e: voeten geven, zowel vooraan als achteraan.
9e: hoofd geven zonder weerstand, zowel lateraal (links-rechts) als vertikaal
10e: longeren aan de longe, maar ook aan de dubbele lijnen
11e: desensibiliseren voor bijna alles wat er in de buurt, of aan of tegen je paard zou kunnen komen
(parasols, doeken, plastic zakken, papier, vlaggen, de zweep, ............)

Dan pas is je paard klaar om onder de man ingereden te worden.
En dan is er weer zo'n hele lijst die stukje bij beetje moet afgewerkt worden, heel consequent en met respect naar je paardje toe, hou het simpel, overvraag je paard nooit, en volg een plan in de opleiding, alleen zo kan je er in slagen je paard goed op te leiden.
Doe je het verkeerd , of sla je dingen over, ok later kan er nog aan gewerkt worden, maar is het veel lastiger, en krijg je het soms nooit meer op het niveau dat je zou bereikt hebben als je het van de eerste keer goed zou gedaan hebben.

Dus eindconclusie, jij hebt echt niet de ervaring en kennis om dit alles een jong paardje te gaan aanleren, doe het samen met een paardentrainer, ook al komt die 1x per week langs dan kan jij zelf de rest van de week het gelleerde er verder in trainen, en zo bouw je dan week na week alles op.

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 21:55

ambrasoft: de basis is het belangrijkste wat een paard moet kunnen..
En daar bedoel ik mee goed kunnen..
en jij kunt een jong paard nog niet alleen goed de basis er in
laten glijden..
Daarom geven je de tip les te nemen .
Geloof ons, de basis is het begin, een slecht begin een slecht eind..want meestal geeft de ruiter het paardje de schuld

AmberHeijman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-09 15:38

Okeoke..
Ik heb gezegd dat ik ervaring heb met jonge paarden, en dat is ook zo. Alleen die jonge paarden waar ik mee heb gewerkt, waren gewoon heel anders. Ik heb goede begeleiding van mijn ouders die hun hele leven al in de paarden zitten. Mijn instructrice zie ik dagelijks en ze geeft me veel tips, ik heb alleen geen les van haar. Dit gaat binnenkort wel komen.
De galop gaat aan de longeerlijn trouwens ook al een stuk beter, en onder het zadel ook. Ze is gewoon niet heel erg oplettend. Als ze een goede bui heeft, en het is rustig op stal, dan springt ze direct aan als ik de hulp geef en de stemhulp. Maar, het heeft gewoon tijd nodig.

De basis zit er verder ook echt in. Ik vertrouw haar 100%. In die 5 weken tijd hebben we echt een band opgebouwd.

Er mag trouwens een slotje op, want het probleem is opgelost.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 22:24

Knap van je dan hoor
hou je vragen dan voor je als het toch niet nodig is hé, wij steken er echt wel onze tijd in hoor.

Ambrasoft schreef:
Okeoke..
Ik heb gezegd dat ik ervaring heb met jonge paarden, en dat is ook zo. Alleen die jonge paarden waar ik mee heb gewerkt, waren gewoon heel anders. Ik heb goede begeleiding van mijn ouders die hun hele leven al in de paarden zitten. Mijn instructrice zie ik dagelijks en ze geeft me veel tips, ik heb alleen geen les van haar. Dit gaat binnenkort wel komen.
De galop gaat aan de longeerlijn trouwens ook al een stuk beter, en onder het zadel ook. Ze is gewoon niet heel erg oplettend. Als ze een goede bui heeft, en het is rustig op stal, dan springt ze direct aan als ik de hulp geef en de stemhulp. Maar, het heeft gewoon tijd nodig.

De basis zit er verder ook echt in. Ik vertrouw haar 100%. In die 5 weken tijd hebben we echt een band opgebouwd.

Er mag trouwens een slotje op, want het probleem is opgelost.

AmberHeijman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-09 12:22

Toen ik de vraag stelde was mijn paardje er nog maar net. ;)