Moeite met focussen.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Karlijn_xx

Moeite met focussen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-09 19:22

Sinds een half jaar loop ik tegen hetzelfde probleem aan, tijdens elke training. Ik heb het weggestopt door hulpmiddelen te gebruiken, maar zodra ik die eraf haal, krijg ik telkens hetzelfde.

Mijn paard is een werkwillig dier, hij wilt altijd wel werken en overvraagt zichzelf constant. Op dit moment rij ik Z1 met hem, met 14 winstpunten. Volgende maand lassen we een wedstrijdstop in, om voornamelijk dit probleem op te lossen. Als ik hem aan het rijden ben, vooral met de "simpelere" oefeningen als wijken, die hij al een hele tijd kent, raakt hij snel zijn attentie op mij kwijt, en gaat hij compleet iets anders doen. Vandaag sprong hij ineens aan in de galop en maakte er een appuyement van, terwijl ik nog een oefening aan het rijden was. Vorige week flikte hij het om zich opeens om te draaien en de andere kant op travers te beoefenen.

Toen ik nog M reed was het veel erger, toen deed hij alles wat ik van hem vroeg twee hele passen om het vervolgens te verdraaien. Tijdens het wijken pakte hij ineens het bit vast en ging hij stug de andere kant op. Dit is totaal niet het paard wat ik ken.

Op dit moment rij ik hem met relatief lange sporen, die het eigenlijk wel gedeeltelijks wegstoppen. Op die manier kan ik hem beter opsluiten tussen mijn handen en benen en houdt hij het langer vol. Vaak merk ik wel dat zijn hoofd ineens alle kanten uit gaat tijdens zo'n oefening en dat zijn voorhand of achterhand ineens uitzwenkt.

Ik heb bij verschillende instructrices gereden die het allemaal niet konden oplossen, dus ik ben ten zeerste benieuwd of bokt het aankan!

Bvd,
Karlijn & Zsa Zsa.

Shanedow

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 20:44

Ik volg, heb laatste tijd last van het zelfde ;(

BigOne

Re: Moeite met focussen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 20:54

Misschien een vreemde tip maar je zou eens Pavo Nerv Control kunnen proberen, naast dat het redelijk heftige dieren wat kalmer maakt heb ik gemerkt dat het paard zich vele malen beter kan focussen op wat zijn ruiter vraagt,dus de aandacht erbij kan houden.Hier kun je gewoon wedstrijden mee rijden.
Je geeft verder weinig info hoeveel je traint en vooral wat je doet om het voor het paard afwisselend en leuk te houden want dat is het belangrijkste, ze hebben na eindeloze rondjes in de bak er wel een keer genoeg van en gaan andere leuke dingen doen waardoor mensen er vaak vanalles aanhangen wat natuurlijk niet de bedoeling is.
Springen vinden veel paarden leuk, ook een M of Z dressuurpaard ,succes.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 22:46

Verveling misschien?

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 23:11

Uit je verhaal is niet op te maken hoe oud je paard is en hoe snel zijn 'carriere' in de dressuursport is gegaan, maar dit lijkt me vooral een mentaal verhaal.
'Verveling' kan, maar waarschijnlijker is dat je paard idd niet de concentratie kan opbrengen die vereist is voor de Z. Naast fysieke groei, moet een paard ook mentaal groeien om de mate van concentratie aan te kunnen. Daar is vaak meer tijd voor nodig dan het 'fysieke trainen'. Ze moeten het 'in hun koppie' ook allemaal kunnen bijbenen.
Hoewel ik te weinig weet van je verhaal, denk ik dat een 'sportpauze' geen slecht idee is.
Het paard weer 'gewoon paard laten zijn', veel naar buiten (weide en buiten rijden), misschien wat springen, crossen, e.d. De prestatiedruk kan ook voor een paard te hoog zijn.

Een ander aspect is het fysieke deel. Je paard na laten kijken door een goede DA/osteopaat kan geen kwaad. De (steeds zwaardere) training zal ook zijn sporen nalaten. Zgn. 'kleine' problemen kunnen zich meer laten gelden als de eisen hoger worden.
Ik hoop dat je wat hebt aan dit verhaal.

Karlijn_xx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-09 18:33

@ Senna. Dit zou inderdaad heel goed mogelijk kunnen zijn, en ook al sta ik natuurlijk open voor suggesties, ik wil toch op een aantal dingen reageren.

Ten eerste over zijn carriere in de dressuursport. Ik kocht een zesjarig groen paard, die zichzelf zo ver heeft geschopt in de training. Dat klinkt raar, maar ik besloot na ± een kwart jaar basis dat het misschien wel een keer tijd zou zijn voor wat wijken. Na drie keer oefenen schaarde hij al als een paard dat al geruime tijd L1 liep. Hij werd hierdoor juist fijner, in tegenstelling tot stijver en met meer spierpijn. Ik merkte dat hij elke dag met meer plezier de training in ging. Zo heb ik het opgebouw, en na een kwart jaar ben ik maar begonnen in het B. Eigenlijk zijn we toen zo snel erdoor heen gevlogen dat voor ik het wist we al hier zaten.

Een wedstrijdstop staat op de planning. Dit weekend heb ik mijn laatste wedstrijd in het Z1, waarna ik dus even ga stoppen met intensief trainen. Niet alleen omdat ik, zoals je zei, bang ben dat het fysiek te veel word voor Zsa, maar omdat ik het zelf lichamelijk ook niet meer trek. Ik rij ook nog eens op een handelsstal, wat tevens mijn werk is, en wat betekend dat ik ruim 4 paarden per dag te rijden heb, + mijn eigen paard die relatief zware training krijgt. Mijn rug begint toch steeds meer te klagen, en ook op de handel zet ik er even een rem op. Eerst ga ik zelf mijn rug laten bekijken, daarna zie ik wel weer verder.

Tot die tijd heb ik een lief zusje die erop kan, en dan zie ik na een tijdje weer verder. Voor de duidelijkheid, zij kan vrijwel niet rijden. Als kind heeft ze lessen gehad maar ze is ermee gestopt en op dit moment rijdt ze echt nooit meer. Ze dressuurt niet, maar rijdt alleen buiten en neemt af en toe een sprongetje. Het plan is om, om de dag te gaan rijden.

Als mijn rug weer beter is ga ik aan de gang met het probleem wat ik hierboven beschreven heb :)

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 18:38

Erg vervelend voor je, last van je rug, maar nu vertel je nog niet wat jezelf altijd met je paardje doet en daar ben ik toch wel nieuwsgierig naar.

Karlijn_xx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-09 21:08

Hoe ik mijn training opbouw bedoel je?

Ik rij ± 20 minuten los, daarin werk ik lang en laag, stel ik wat ronder in en rij ik veel overgangen. Daarna werk ik ongeveer 10 minuten voluit, met meer oefeningen achter elkaar. Daarna begin ik met langzaam afbouwen, weer wat meer ruimte van voren geven (maar niet op de voorhand) en weer wat ronder instellen. Dat hou ik ook 10 minuten vol en daarna stap ik nog 5 minuten over het terrein. Soms loopt het "intensief" werken iets uit, tot 15 minuten.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 21:50

Nee, ik bedoelde wat je naast het bovenstaande nog doet om je paard fris en vrolijk te houden, balkjes, buitenritten en andere dingen, het probleem kan ook komen omdat je het rijden ook voor je werk doet en het daar ook druk mee hebt en moe van word en dat je je eigen training ziet als iets wat moet, dus meer als plicht dan plezier en misschien voelt je paard dat je er toch net niet genoeg met je hoofd bij bent en doet hij gewoon zijn eigen ding, wat dat betreft is het heel goed dat hij de komende tijd niets hoeft, ik denk als jullie er allebeide weer fris tegenaan kunnen dat je paard en jij het alletwee weer leuk vinden, succes.