afstand bij het springen niet kunnen inschatten

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Nesty

afstand bij het springen niet kunnen inschatten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-09 16:48

Hallo,

Ik ben al een tijdje aan het springen met mijn paard (ik heb dit nog nooit niet eerder gedaan, of toch niet zo 'serieus') maar mijn sprongen komen bijna nooit uit. Of ik kom te dicht of ik kom van te ver.
Het paard zelf heeft wel al ervaring maar ze rekend haar afstand zelf niet uit, waardoor ik vaak 'dank u paard'moet zeggen.

Zij heeft vroeger parcour van 1m30 gelopen dus ze kant zeker wel, ik kan het gewoon niet.

Heeft er iemand tips hoe ik mezelf kan oefenen?
Kan ik mijn paard zelf ook trainen ivm zelf de afstand in te schatten??

Groetjes!

Sim

Re: afstand bij het springen niet kunnen inschatten

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 17:11

Tja, tis een geeikt antwoord, maar neem les! Een goede instructeur kan je een heel eind op weg helpen.
Ritme houden in je galop en de goede wendingen rijden zijn het halve werk.
Verder kun je zelf oefenen met een afzetbalk op bv 1 of 2 galopsprongen voor de hindernis, dan ga je (hopelijk) aanvoelen hoe je afstand zit.
Natuurlijk is dit maar heel summier uitgelegd, maar anders ben ik over een kwartier nog aan het typen.

Killyenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 17:57

Simmie noemt inderdaad al een anatal belangrijke punten. Verder kan het heel goed helpen om vanaf nu telkens de laatste drie gelaopsprongen af te tellen: 'drie, twee, een' en gaan. Dit heb ik ook wekenlang gedaan met les toen ik begon en het heeft mij erg geholpen :)

Nell_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 18:01

Les is idd het beste!
Je kan ook werken met grondbalken! Dat is voor je paard ook overzichterlijk!

Karlijn_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 18:41

Ik ben een springleek, hihi. Mijn paard heeft hier ook erg veel last van, maar mijn instructrice heeft mij als tip meegegven het een keer vanuit draf te proberen, en idd een balk twee of drie meter voor de hindernis te leggen.

Verder moest ik in-uitjes springen..

Anneliees_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 18:43

Zoals hierboven al gezegd, les les les & grondbalkjes ! :)
Aftellen helpt bij vele mensen ook wel goed, hoewel 't ook niet makkelijk is om dit goed in te schatten wanneer je moet beginnen tellen xD
Succes ! :)

JaleesaDeje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 22:25

Rij met je paard op gevoel. Begin met lage sprongetjes en gaat dat goed probeer het wat hoger. Een balk voor de hindernis leggen helpt een paard om zijn afstand in te schatten.

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 22:28

Pffff,ik heb les,les en nog eens les gehad maar is nooit goed gekomen.Heb het maar opgegeven,blijf nu maar binnen de hekken.Succes er mee,hoop dat het jou wel lukt!

Dogovrouwtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 22:31

Neem les en ga inderdaad met grondbalken aan de slag.

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 22:34

idd les
en veel oefenen. Dat hebben ze tegen mij gezeg in ieder geval! rijden rijden rijden. zo léér je het in te schatten. Je paard kan het al dat weet je nu. Ik had het ook, en mn paard kon t niet. en nu kunnen we het steeds beter!
oefenen baart hier echt kunst in :j ;)

Nesty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-09 07:01

bedankt voor de vele reacties, ik heb idd les genomen maar ben er een deel mijn motivatie door verloren. Had het gevoel dat ik niet bij de basis begon, mijn sprongen niet uit maar moet wel een parcourtje springen met een paar gebroken lijnen en de ene keer op 4 galopsprongen en de andere keer op 5 galopsprongen.
Dit zijn natuurlijk goede oefeningen, maar als de gewone sprongen nog niet uitkomen... zeker als de sprongen dan op 1m staan en het komt niet uit dan op een triple bar. ja dan moet je soms noodsprongen maken die aanvoelen als niet goed!!
Heb zo mijn vertrouwen en motivatie beetje verloren. Maar nu heb ik voor mezelf iets van: je deed het graag, begin gewoon terug van 0. Dit wil ik dus nu doen...

Eerst terug een beetje op mezelf oefenen en vertrouwen en motivatie terug zoeken.

Tatiane

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 10:19

Terug gaan naar de basis, volledige basis: twee balken, gewoon op de grond, in een recht lijntje. Leg ze op een afstand waarbij je in een gewoon basistempo twee galopsprongen tussen hebt. Daar ga je dan op trainen en op varieeren (met lesgever!)... De eerste keren zie je dat je in een gewoon basistempo aanrijdt, gewoon twee sprongen ertussen. Dan ga je proberen er drie galopsprongen tussen te maken, dus in een veel verzameldere galop aanrijden, zorgen dat hij van ver genoeg 'afzet' bij de eerste balk, zodat hij vlak na die eerste balk land, en dan zorgen dat je heel kort op die tweede balk kan rijden. Lukt dat, dan kan je proberen om er maar één galopsprong tussen te rijden. Zorgen dat je op de eerste balk kort genoeg zit, zorgen dat er een stevige galopsprong inzit en zorgen dat hij ver afzet voor die tweede balk.

Daarin kan je dan nog gaan varieeren met de afstand tussen de balken, en daarna kan je er dan ook kleine sprongetjes van maken. Door deze manier van trainen leer je je galopsprongen tellen, leer je waar je je paard moeten neerzetten voor de sprong, leer je om controle te houden en leer je inschatten hoe ver/kort het nog is voor de afzet...

Succes allesinds!

Charlie_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 10:23

ambre schreef:
Pffff,ik heb les,les en nog eens les gehad maar is nooit goed gekomen.Heb het maar opgegeven,blijf nu maar binnen de hekken.Succes er mee,hoop dat het jou wel lukt!

Hahaha, hier echt precies hetzelfde!

Roihi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 10:26

Killyenn schreef:
Simmie noemt inderdaad al een anatal belangrijke punten. Verder kan het heel goed helpen om vanaf nu telkens de laatste drie gelaopsprongen af te tellen: 'drie, twee, een' en gaan. Dit heb ik ook wekenlang gedaan met les toen ik begon en het heeft mij erg geholpen :)

die 3 2 1 werd bij mij elke keer: 3, 2, 1, 0,5....oef
of 3, 2, 11111111 oef
:)

maar veel oefenen en les is naar het schijnt het allerbeste om het "gevoel" voor de afstanden te krijgen

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 10:35

Is het probleem dan nu dat je je paard te vroeg (of te laat) af wil laten zetten, of dat je zelf te vroeg gaat staan als je denk dat ze moet springen en je paard nog een extra pas maakt voor de sprong?

Als het het eerste probleem is, dan wil je zelf teveel regelen, een paard kan prima zelf zien wanneer hij moet springen, helemaal een paard als het jouwe met veel ervaring. Gewoon rustig blijven wachten en meegaan als ze springt.
Het tweede probleem is lastiger, dan heb je zelf geen oog voor de sprong. Wat hier al gezegd is, is dan een goede manier, helemaal terug naar de basis en beginnen met rechte lijntjes en meetellen. Leg balken neer voor de sprong (kruisje) om zo'n 3 stappen afstand en dan een stuk of 2-3. Kom in draf aan en laat haar over de eerste balk draven, de 2e balk zal je paard waarschijnlijk zelf al wat springen en ze komt nu altijd goed op de sprong aan. Dit blijf je oefenen (liefst met instructeur) net zolang je de feeling krijgt.

Nesty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-09 18:48

We komen aan de hindernis en ze pakt oftewel nog een klein stapje of ze gaat van ver aan. 8 op 10 keer ben ik wel mee, soms denk ik dat ze gaat gaan en pakt dan nog een klein stapje maar dit is niet altijd... het is gewoon dat de afstand niet klopt...

Nesty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-09 18:50

heb voorbije week wel geoefend met het aftellen en idd dat helpte wel!
Ben nu idd ook terug bezig met balken op de grond.