Moeite met zitten op rechter zitbeenknobbel.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Imaginaerum

Moeite met zitten op rechter zitbeenknobbel.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-09 16:47

Zoals de titel al zegt, ik heb er moeite met op rechts zitten.
De rechterhand vinden mijn paard en ik het moeilijkst, ik zit namelijk onbewust snel op links en ik heb mijn rechterteugel er in verhouding met mijn linker er meer bij.
Op de linkerhand is dat mooi, dat je op je binnenste zitbeenknobbel zit en goed kan begrenzen, maar op rechts is dit dus andersom, en dat is niet goed.
Hebben jullie misschien tips of oefeningetjes waarmee we dit kunnen oefenen?
Ons trainingsniveau is B.
Uiteraard heb ik goed les en zijn we hier hard mee bezig, echter ben ik gewoon benieuwd naar hoe anderen dit oplossen en of er misschien mensen tips hebben.
Bedankt voor het lezen! :)

Tessebes

Re: Moeite met zitten op rechter zitbeenknobbel.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 10:47

Heb je dit bij alle paarden of alleen bij je eigen paard? Het kan zijn dat je paard nog niet zo sterk is op de rechterhand en je op de buitenkant wil dragen. Je paard is dus nog niet "recht", dwz aan beide kanten even lenig en sterk. Probeer iig je been goed lang te houden en niet in te knikken in je heup. Verder zullen jullie door training en lessen beter moeten worden. Dat je het zelf door hebt, scheelt al de helft!

Imaginaerum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-09 15:40

Goed dat je me er aan herinnert: bij mijn pony (M dressuur in de training) had ik dit niet.
Bij mijn paard wel, zij is nog niet zo ervaren en het kan vast zijn dat ze zo misschien zelf meer balans heeft..?
Bedankt voor je reactie. :j

Equimotion

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 15:43

Het is een beetje een kip-ei verhaal, een scheef zittende ruiter werkt een scheef paard in de hand, maar een scheef paard maakt het voor de ruiter moeilijker om recht te zitten.

Toch kan je beter bij jezelf beginnen, omdat je daar de meeste invloed op hebt. Ik zou niet gaan "compenseren" naar de "slechte" kant toe maar leren aanvoelen waar je recht zit en leren om te voorkomen dat je van daaruit scheefzakt. Laat iemand je daar vanaf de grond bij helpen.

Succes!

pippieenco

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 16:03

Probeer eens schouderbinnenwaarts en dan overgaan in travers dan moet je duidelijk wisselen van zitbeenknobbel en kan je goed voelen wat je doet probeer ook eens rechte lijnen en doe je ogen dicht om te voelen of je recht zit .Je kan ook vragen of er iemand aan de achterkant meekijkt op de lange zijde of je recht zit en of je paard recht is. Het kan namelijk zo zijn dat je paard wat scheef is en je een beetje naar rechts zet waardoor je knikt in je binnenheup. Vooral goed leren voelen als je het weet heb je het al voor de helft opgelost

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 16:21

Ik denk dat schouderbinnenwaarts en travers nog een stapje te ver zijn voor iemand die in de reguliere dressuur op B-niveau zit.

Imaginaerum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-09 16:23

Klopt inderdaad, ik heb niet voor niets niveau B in de startpost gezet.
Het desbetreffende paard is hier nog echt niet aan toe. :n
Stukje wijken en een stukje schoudervoor eventueel wel, maar liever doe ik dit enkel in de les.

pippieenco

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 16:57

Het gaat mij er niet om dat je een perfecte schouderbinnenwaarts en travers rijd maar dat je het verschil voelt met het belasten van je zitbeenknobbel en dit is helemaal niet zo ingewikkeld en zorgt er tevens voor dat je paard soepeler wordt.Er zijn ook hele discussies gaande over "nageeflijkheid en dit wordt ook nog niet gevraagd in de B!!!Als je dit rustig in stap oefend en de hulpen correct geeft dan zul je versteld staan van jezelf en je paard.evt een goede oefening voor je les. Als je paard beter zijn binnenachterbeen leert onderbrengen dan wordt hij sterker en wordt de nageeflijkheid ook beter.Als je correct kan wijken en schoudervoor dan moet dit niet zo,n probleem zijn.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 20:28

Weet je zeker dat je zadel recht ligt?

Imaginaerum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-09 20:39

Die is 3 weken geleden nog opgevuld, dus ik neem aan van wel. :P
Ook het paard is 2 weken geleden behandeld door een ostheopaat en is helemaal goed in de rug nu.

pippieenco

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 16:58

Hallo puisance wat je kunt doen is vragen of iemand jouw paard even wil vast houden en je handen onder je zitbeen knobbels leggen en probeert te voelen of de druk aan beide kanten gelijk is dat gevoel vast proberen te houden handen weg te halen en wegstappen. Het zit hem vaak in het inknikken vd heup, dus zijn jouw schouders ook op een rechte lijn, Probeer ook je been vanuit je heup te laten zakken en net te doen of er vanuit je been water druppelt dit voorkomt het opspannen van je been.
Koop het boek centered riding van Sally Swift of het boek van Akasha hier staat echt goede oplossingen in. Dit probleem zie je ook bij L en M ruiters kijk maar eens goed om je heen en laat je niet ontmoedigen je hebt het al opgemerkt en kan dus aan de slag ermee.