paard is erg kijkerig en schrikt van niks

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

yentl2010

paard is erg kijkerig en schrikt van niks

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-09 10:35

Mijn dochter heeft haar paard nu 3 maanden
in het begin super braaf niet voorruit te branden ,ze heeft 1x per week priveles en rijd m verder elke dag
Nu heeft hij pas een week stil gestaan ivm bloed vergiftiging dit is plm 4 weken geleden
vanaf die tijd geven we hem knoflook door zijn musli wat hij al 3 maanden krijgt
Nu is hij de laatste tijd erg kijkerig en schrikt van niks eigenlijk ,hij ziet spoken en gaat er vandoor
het is een 15 jarige friese ruin hij gooit zijn hoofd omhoog en is dan moeilijk terug te nemen
ze rijd hem nu sinds kort met martingaal om wat meer controle op hem te hebben
kan dit nu aan de musli liggen of aan wat? dat schrikgedrag en t kijkerige dit heeft hij in het begin noooit gedaan
ze word hierdoor erg onzeker en dat brengt ze over haar paard

Air

Re: paard is erg kijkerig en schrikt van niks

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 10:37

Wat voor muesli is het? Misschien zit er teveel energie in.
Maar het kan natuurlijk ook heel goed aan het weer liggen... het is weer een stuk kouder, het waait..

nikilover

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 10:38

ik zou voor meer afwisseling zorgen...elke dag rijden is best saai voor je paard en je hebt kans dat ie daarom gaat draken..probeer tussendoor een keertje buitenrijden( als dat niet gebeurt), of te longeren.

yentl2010

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-09 10:41

buiten rijden mag ze van mij nog niet ze heeft geen ruiterbewijs laat ze hem eerst maar onder controle hebben in de bak
longeren gaan we vandaag doen
en welke musli het is weet ik niet we hebben het gekocht bij verhoef ruitersport

nikilover

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 10:43

Je zou er dan ook naast kunnen lopen met een halstertouwtje ofzo. Maargoed, wat ik bedoelde, is dat afwisseling gewoon heel erg belangrijk is. Kan ze ook niet met hem springen?

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 10:47

Jij kunt sowieso niet vaststellen of een paard schrikt van niks ;)
Paarden zien en horen hele andere dingen dan wij. Dus voor hun is er wel degelijk wat.
Het zou de muesli kunnen zijn.
Maar ik wil je dan wel de tip meegeven om uit te zoeken wat je je paard geeft.
Zomaar wat voeren is geen goed idee.

yentl2010

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-09 10:48

nee dit durf ze nog niet
hij word 1x per week gereden door de dochter van de stal eigenaar en daar doet hij t ook bij en die rijd hem echt wel streng
mijn dochter is nog niet zo ervaren is er 6 jaar mee gestopt en begint dus net weer ze wil dus alles rustig opbouwen geen overhaaste dingen doen

yentl2010

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-09 10:50

Silence schreef:
Jij kunt sowieso niet vaststellen of een paard schrikt van niks ;)
Paarden zien en horen hele andere dingen dan wij. Dus voor hun is er wel degelijk wat.
Het zou de muesli kunnen zijn.
Maar ik wil je dan wel de tip meegeven om uit te zoeken wat je je paard geeft.
Zomaar wat voeren is geen goed idee.

ik ga morgen zeker bellen naar verhoef die heeft het me aangeraden
volgens mij zit er wel haver in
maar ik ga zo wie zo uitzoeken welke muesli dit is

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 12:36

In bijna alle muesli zit haver, tenzij je speciale muesli zonder haver hebt :) Maar van haver hoeven ze niet persé schrikkerig te worden.

Maar ga eens terug in de tijd; sinds wanneer vertoont het paard dit gedrag en wat is er in diezelfde tijd voor hem veranderd?
Als hij inderdaad drukker is geworden sinds het voeren van de muesli, dan is dat het.
Maar misschien heb je wel een nieuw bit, ander zadel, andere instructeur, nieuwe bak???

ponyta

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 13:04

Zorg voor meer afwisseling.. zodat hij/zij zich meer ontspant, door ontspanning en bezig houden blijft hij consentreren op jou , en niet wat daar om heen gebeurt!

yentl2010

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-09 13:10

Sjonniej schreef:
In bijna alle muesli zit haver, tenzij je speciale muesli zonder haver hebt :) Maar van haver hoeven ze niet persé schrikkerig te worden.

Maar ga eens terug in de tijd; sinds wanneer vertoont het paard dit gedrag en wat is er in diezelfde tijd voor hem veranderd?
Als hij inderdaad drukker is geworden sinds het voeren van de muesli, dan is dat het.
Maar misschien heb je wel een nieuw bit, ander zadel, andere instructeur, nieuwe bak???

hij heeft 1 week stil gestaan door zijn bloedvergiftiging in zijn achterbeen alleen 10 minuten stappen
sinds die tijd is het ontstaan eerst dachten we hij is zo fris omdat hij heeft stil gestaan maar nu doet hij het nog steeds
hij heeft idd wel een ander hoofdstel met bit verder is alles het zelfde gebleven de bak en instructrice hij ziet echt overal bakkabouters
wel hebben er sproeiers gestaan op het land daar schrok hij de 1e keer van maar die zijn allang weer weg en nu schrikt hij nog steeds op dezelfde plek

Karlijn_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 18:44

Als hij die muesli al 3 maanden krijgt ligt het niet aan de muesli, dan had je zeker weten eerder gemerkt. Buiten dat betekend haver niet schrikkerig, maar energieker.

Aan de knoflook ligt het zeker weten niet, dit is slechts iets tegen de vliegen. Daar wordt een paard niet schrikkerig van.

Wat ik je dochter zou aanraden is de pony/het paard lekker aan het werk te houden, bezig te houden, veel figuren en heel veel overgangen rijden, en dan even verder kijken.

Morrie05

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 19:16

Ja maar als hij een week stil heeft gestaan en evengoed musli heeft gekregen dan lijkt het me logisch dat al die energie er nu uitkomt en zeker als er haver inzit! Ik zou gewoon wat minder musli geven en pavo brok bijvoeren en gewoon blijven trainen! Maar ik zou zeker je paard 1 keer in de week rust geven.

Karlijn_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 19:26

Niet nu :n Dan zou de energie er vlak na die week uit gekomen zijn, en niet zo achteraf.

yentl2010

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-09 06:00

Karlijn_xx schreef:
Niet nu :n Dan zou de energie er vlak na die week uit gekomen zijn, en niet zo achteraf.

na die week stil gestaan te hebben is het ook begonnen we dachten gelijk ja logish
maar hij doet het nu nog steeds het lijk wel een spelletje van hem
zijn vorige eigenaresse bracht m dan naar stal werd bang en nu probeert hij t denk ik bij me dochter uit maar die zet door
zelfs in de uursles doet hij t zaterdag ook weer 3 kijken en dan opeens hoppa ervandoor

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 06:21

Misschien heeft hij ergens last van? Je zegt dat hij een nieuw bit heeft, probeer het oude weer eens een tijdje. Is de dochter van de stalhouder misschien te streng (zeker in combinatie met een nieuwe bit)? Heeft hij last van zijn rug?

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 07:54

Ja ik zou ook zeggen laat zijn rug en gebit eens nakijken, hoe past het zadel.
Hoe word hij gereden door de stal eigenares, streng zeg je , maar een paard rij je niet streng die rij je met gevoel, misschien moet je dochter les nemen van iemand die haar kan helpen en ook erg let op wat voor karakter het dier heeft en de kunde van je dochter, ze heeft hem nog maar 3 mnd, geef het dier de tijd om aan jullie te wennen, dat kan echt een jaar duren, laat er eens een tijdje niemand op rijden dan je dochter en laat haar eens een lesje los werk volgen.
Laat haar eens rijden met lange teugel en voelen waarom en wanneer het paard zijn hoofd omhoog doet .
Zoek in elk geval op het rij vlak niet de fout bij het paard.
Martingaal is ook erg slecht om mee te rijden, paard gaat daar nog meer zijn spieren fout door gebruiken en zal blessures kunnen krijgen, werk aan ontspanning en dat krijg je met een martingaal nooit voor mekaar, dat is tenslotte een dwang middel en wil je zo met je paard omgaan?

sinneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 14:29

Onze merrie is koliekgevoelig en we gaven haar regelmatig slobber. Ze was sowieso al kijkerig, maar na een 8tal weken was ze zo kijkerig dat je geen minuut rechtdoor kon rijden.
Hierna gaven we haar een miniklein-handje slobber 1x per week en plots was ze terug zoals vroeger, wel nog wat kijken en gespannen zijn enzo, maar ze is terug makkelijk berijdbaar.
Dus mij lijkt dat voeding zo ontzettend belangrijk is (inonze pensionstal veranderen paarden zo fel door goed hooi en goed eten dat niemand het kan geloven, maar ook wij moeten blijven experimenteren want elk paard reageert er anders op)

HCRanch

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 14:35

3 maanden is ook het moment dat het paard gewend is!

Als ik het goed begrijp hebben jullie hem nu 3 maanden en deed hij dit ook bij de vorige eigenaar.
Een paard heeft zo'n 3 maanden nodig om te settlen en dat komt eigenlijk zijn ware aard naar boven. Wellicht was hij nog onder de indruk van alle nieuwe dingen en begint hij nu te wennen.

Neemt niet weg dat er een oorzaak is voor dit gedrag. En wat eerder is gezegd, zadel, tanden, rug etc nakijken altijd eerst nagaan of er geen fysiek probleem is (ook al deed hij het eerst niet, hij was het zich toen misschien niet bewust door alle nieuwe dingen)

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 14:54

Of welkom; gezond paard.
Wellicht heeft hij in die tijd daarvoor ook al last gehad van die bloedvergiftiging en is hij nu pas een gezond paard.

Op dit moment denk ik dat je verder komt met een consequente training en veel hulp van een goede instructeur.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 14:58

Eens met Kokopelli :)
Het kan ook zijn dat hij nu conditie op aan het bouwen is en de streken nu naar boven komen.

yentl2010

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-09 15:07

Kokopelli schreef:
3 maanden is ook het moment dat het paard gewend is!

Als ik het goed begrijp hebben jullie hem nu 3 maanden en deed hij dit ook bij de vorige eigenaar.
Een paard heeft zo'n 3 maanden nodig om te settlen en dat komt eigenlijk zijn ware aard naar boven. Wellicht was hij nog onder de indruk van alle nieuwe dingen en begint hij nu te wennen.

Neemt niet weg dat er een oorzaak is voor dit gedrag. En wat eerder is gezegd, zadel, tanden, rug etc nakijken altijd eerst nagaan of er geen fysiek probleem is (ook al deed hij het eerst niet, hij was het zich toen misschien niet bewust door alle nieuwe dingen)

wennen is geen optie hij is nl op dezelfde stalling gebleven zelfs in zijn eigen stal
wennen aan me dochter ja dat natuurlijk wel
hij dit bij de vorige eigenaresse idd maar stond toen op verkeerd voer hij is al 15 en was in t begin super braaf
wij denken dus echt aan zijn muesli maar goed weg gaan vanavond even zijn ander bit indoen en dan verder kijken

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 15:08

Dit paard probeert gewoon lekker uit en maakt misbruik van jullie onzekerheid!

Streng rijden betekent niet per definitie GOED rijden, let daar wel op. Het klinkt mij in de oren alsof jullie weinig verstand hebben van paarden en dat geeft niets, maar ondertussen maakt het paardjelief wel misbruik van jullie goedheid feitelijk, het is een boefje en het schrikachtige gedrag is een spelletje van hem.

Wat je kunt doen - allereerst vraag ik mij af waarom hij een ander hoofdstel c.q. bit in heeft. Probeer het andere weer eens en kijk wat dat brengt. Ten tweede - consequent gedrag. Braaf is belonen, niet braaf is negeren en doorpakken. Doorzetten en laat merken dat zijn gedrag niet wenselijk is. Niet door er op te gaan rammen oid, maar hem wel aan te pakken en bijvoorbeeld situaties zoals steeds bij een bepaalde plaats te schrikken, niet te vermijden, maar langzaam aan stukje bij beetje op te zoeken. Belonen bij braafheid.

Zoek verder goede en deskundige begeleiding van een ervaren iemand.

Succes.

pippieenco

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 15:57

Ik weet natuurlijk niet of de vorige eigenaresse hem veel anders reed dan jullie dit kan namelijk spierpijn geven en zeker als hij nog door iemand anders "consequent"gereden wordt. Als hij erg gespannen is door de pijn dan zou hij hierdoor wat sneller kunnen schrikken. Het kan ook zijn dat er toch nog iets medisch is en dit moet je altijd laten checken. Probeer het rustig op te lossen en probeer eens wat grondwerk om de band wat te versterken. Wees streng maar rechtvaardig. probeer op de plaatsen waar hij reageerd eens een schouderbinnenwaarts , om hem af te leiden.

yentl2010

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-09 16:19

Barmat schreef:
Dit paard probeert gewoon lekker uit en maakt misbruik van jullie onzekerheid!

Streng rijden betekent niet per definitie GOED rijden, let daar wel op. Het klinkt mij in de oren alsof jullie weinig verstand hebben van paarden en dat geeft niets, maar ondertussen maakt het paardjelief wel misbruik van jullie goedheid feitelijk, het is een boefje en het schrikachtige gedrag is een spelletje van hem.

Wat je kunt doen - allereerst vraag ik mij af waarom hij een ander hoofdstel c.q. bit in heeft. Probeer het andere weer eens en kijk wat dat brengt. Ten tweede - consequent gedrag. Braaf is belonen, niet braaf is negeren en doorpakken. Doorzetten en laat merken dat zijn gedrag niet wenselijk is. Niet door er op te gaan rammen oid, maar hem wel aan te pakken en bijvoorbeeld situaties zoals steeds bij een bepaalde plaats te schrikken, niet te vermijden, maar langzaam aan stukje bij beetje op te zoeken. Belonen bij braafheid.

Zoek verder goede en deskundige begeleiding van een ervaren iemand.

Succes.

geen verstand van paarden hahha ik heb zelf jaren een paard gehad en voldoende ervaring
hij heeft een ander hoofdstel omdat mijn dochter zwart mooier vond en t bit is dezelfde grote een normale bustrens maar misschien irriteerd dit hem toch misschien ietsje kleiner we gaan vanavond ook zijn andere bit indoen
en mijn dochter heeft les van annemieke buizer nk geworden dus goed instructice hoor
maar we gaan vanavond zijn andere bit indoen en kijken hoe meneer daar op reageert
en streng rijden wat is streng rijden conceqent laat ik dan maar zo noemen voor ik weer comentaar naar me oren gesmeten krijg
en nee hij heeft geen last van zijn zadel en ook niet van zijn spieren rug is pas nagekeken