veel te veel energie

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_KellyAV

veel te veel energie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-09 08:07

mijn paard heeft veel te veel energie. Ik probeer haar elke dag te rijden maar soms lukt dat niet vanwege school. ik longeer haar ook meestal 2x per week. maar een halfuur is niet genoeg. Dan zweet ze bijna niet. Nu ga ik over op een uur longeren om haar energie kwijt te kunnen. en als ze dan nog niet moe is weet ik het niet meer. Ze is ook heel druk met rijden. Dat verschilt wel van dag tot dag. Heel vaak gaat ze rodeorijden ;( wat ik echt niet leuk vind. Ik blijf wel zitten en geef niet op. Heeft iemand nog tips wat ik met haar kan doen om haar energie kwijt te kunnen?

FriesWytske

Re: veel te veel energie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 08:08

Hoeveel krachtvoer krijgt ze?

Steff1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 08:34

Idd, krachtvoer misschien wat gaan minderen? Gewoon rodeorijden totdat ze het opgeeft!

YildizArabs

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 08:38

Kun je wat meer achtergrondinfo geven? Voer is inderdaad het eerste waar je naar zult moeten kijken; hoeveel krijgt ze per dag en wat voor soort paard heb je? Wat is het trainingsschema per week (niet wat je zou willen maar wat ze echt doet); hoe lang, hoe intensief? En niet onbelangrijk; hoe is je paard gehuisvest? Heeft ze dagelijks weidegang, staat ze veel op stal, etc...

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 08:40

Heeft ze, als jij er niet bent, de mogelijkheid haar benen te strekken of staat ze dan op stal? Daar zou een oplossing in kunnen zitten. Verder idd krachtvoer nader bekijken en eventueel een bijrijder zoeken zodat ze meer beweging kan krijgen om haar energie kwijt te kunnen.
Oh ja, en over dat longeren... het ligt natuurlijk ook aan de manier waarop je longeert he, of het werken is voor het paard of niet. ;)

criollolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 08:41

wat voor paard is het?

_KellyAV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-09 10:02

het is een kwpn merrie van 4jaar. Ze is natuurlijk ook nog jong dus het is wel logisch dat ze veel energie heeft, maar zoveel als zij heeft is niet normaal. en ze is neit moe te krijgen. ze staat nu nog de hele dag in de wei. Ongeveeer eind oktober gaat ze voor het donker naar binnen en s'ochtends vroeg weer naar buiten. Ze krijgt voer als ik gereden heb omdat ze ook de heledag in de wei staat. Ze krijgt na het rijden ong. 3/4 van zon kilobeker en een handje muesli. Een bijrijder is denk ik geen optie. Omdat ze zo druk is en ik en mijn ouders dan alle verantwoordelijkheid hebben voor als die gene er af valt. En mijn paard heeft ook niet snel vertrouwen in iemand en luisterd dan gewoon niet en loopt over je heen. Ze weet precies wat ze bij mij niet mag en probeert het dan bij een ander.
mijn trainingsschema:
maandag: normaal had ik altijd les op maandag maar de laatste tijd niet meer. dus ga ik haar longeren
dinsdag: rijd ik in de bak dressuurmatig.
woensdag: dagje vrij
donderdag: longeren.
vrijdag: buitenrit of in de bak.
zaterdag: wil ik weer lessen.
zondag: buitenrit.
normaal spring ik ook maar het kan nu niet echt. omdat we geen bak bij stal hebben en bij de bak waar nik rijd geen springmateriaal. Maar dan spring ik soms inhet land. En verder doe ik ook nog grondwerk.

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 10:04

Uuh, misschien die 3/4 kilo brok weglaten.. ;)

_KellyAV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-09 10:08

ZusJacobs schreef:

jaa kan maar ze moet toch eten. maar ik ga haar wat minder geven.

Marriiel_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 10:09

Voor een 4 jarig paard train je haar te vaak, maximaal 4 keer in de week 40 minuten is de 'regel'. Ik zou inderdaad krachtvoer weglaten en het paard na laten kijken (zadel, tanden en ostheopaat/kraker).

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 10:10

Laat eerst de brok eens weg en geef haar gewoon een handjevol meusli. Als ze verder genoeg ruwvoer krijgt hindert dat niet. Vandaar uit langzaam de brok opbouwen, totdat je merkt dat ie daaraan genoeg heeft.

morelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 10:15

Blijkbaar krijgt ze uit het gras inderdaad energie genoeg. Probeer het eens zonder brok. Als je bang bent dat ze dan niet genoeg mineralen en vitaminen krijgt kan je nog zo'n summerfit koek geven van pavo. Verder zou ik absoluut geen uur gaan longeren. Ten eerste is een uur rondjes rennen te belastend voor de pezen en gewrichten van een ( jong ) paard en daarnaast zal ze enkel en alleen nog maar meer conditie krijgen waardoor het niet beter wordt.

Als je telkens rodeo krijgt wanneer je gaat rijden, is het belangrijk een aantal zaken eerst uit te sluiten. Zoals de tanden eens na laten kijken door de tandarts, het zadel eens kritisch laten nakijken. Vooral rond deze leeftijd veranderen ze snel van bespiering en wat eerst goed paste hoeft nu niet meer zo goed te zijn. De dierenarts,fysio of osteopaat eens er na laten kijken. Is fysiek alles in orde dan kan je mijn inziens het beste er voorlopig alleen mee aan de gang onder goede begeleiding. Het is natuurlijk wel de bedoeling dat je heel blijft en dat jij en je paard er plezier in blijven houden! ;-) succes!

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 11:03

x,,kelly,,x schreef:
ZusJacobs schreef:

jaa kan maar ze moet toch eten. maar ik ga haar wat minder geven.

Wat dacht je van hooi/kuil? Daar heeft ze echt wel genoeg aan, + het gras! En ik zou ook echt veel minder rijden, ze is nog jong!

_KellyAV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-09 11:06

ik rijd nooit heel lang. als ik in de bak rijd meestal 3 kwartier. En als ik les heb een uur. maar ik ga der ook niet een uur longeren vind het zelf ook te lang. Iemand zei dat ik dat moest doen..

criollolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 12:10

dus een 4 jarige kwpner, naar mijn idee krijgt ze niet echt heel veel voer.
maar zoals jij de situatie beschrijft zou ik eens alles goed na laten kijken zoals morelia al zegt in haar topic

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 12:16

x,,kelly,,x schreef:
ik rijd nooit heel lang. als ik in de bak rijd meestal 3 kwartier. En als ik les heb een uur. maar ik ga der ook niet een uur longeren vind het zelf ook te lang. Iemand zei dat ik dat moest doen..

Dat vind ik te lang hoor.
En dat longeren zou ik ook niet doen.

Je kunt iig stoppen met krachtvoer en zorgen dat ze volop hooi krijgt.

Verder de zadelmaker laten komen om het zadel te checken. De bouw van een jong paard is nog in ontwikkeling, dus het kan zo maar zijn dat het zadel ergens drukt of knelt.
Ook de tandarts laten komen; je paard is nog volop aan 't wisselen, dus wees je er ook van bewust dat de gehele mond erg gevoelig is.

LYSANNO

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 12:21

Alles aan je pony controleren. Het kan dat ze ergens op gefockt door raakt, bijv. pijn aan de rug of iets in de mond. Dus, tandarts & zadelmaker idd. :j
Ik heb dit ook weleens gehad. En dan niet alleen bij jonge paarden. Ik reed eerder een 14 jarige shetlander en die had enorm veel energie. Gestopt met krachtvoer/biks ect en die stond trouwens ook 24/u per dag op het land. Heb toen 2uur haar los laten lopen in de wei, toen weer op stal gezet met hooi. 3 uur later laten vrijspringen/of laten lopen in de bak/of longeren.Haar gewoon weer op stal gezet met hooi. En toen de avond nog even rijden. Dit ging uitstekend! :) Dit heb ik gedaan in de vakantie, toen eenmaal school weer begon ging het weer berg afwaarts en heb haar toen niet meer gereden(ook omdat ik te groot werd) heb haar toen alleen gelongeerd en af en toe er nog eens op.

xNursiex

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 12:24

Misschien niet helemaal stoppen met voeren, maar overgaan op een ander soort voer?
De meusli uitbreiden? Volgens mij zit daar over het algemeen minder energie in en dan heeft ze toch nog haar
maaltijd.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 12:33

Ik zou een jong paard nooit op alleen maar gras laten leven als hij daarnaast nog serieus gereden wordt. Wellicht kun je wel kijken naar een brok waar minder energie in zit. Maar met niet voeren los je dit soort problemen niet op.
Wel kan het zeker geen kwaad om het zadel en de tanden even goed na te laten kijken.

Ik ken je probleem ook. Ik heb een 8-jarige NRPS ruin, die heeft precies hetzelfde probleem. Hij kan op een of andere manier zijn energie niet kwijt in hard werken. Hoe hard ik hem dressuurmatig ook aan het werk zet, hij heeft het gewoon nodig om soms even voluit te rennen. Je merkt het snel genoeg aan hem wanneer hij het weer nodig heeft en dan is het gewoon tijd om even naar het strand te gaan en hem daar al zijn energie eruit te laten rennen. Daarna is hij voor een paar weken weer super aan het werk te zetten, tot het weer zover is, dan wordt hij steeds drukker en steeds lastiger, dan wordt het weer tijd voor een strandrit.
Daarnaast is afwisseling bij hem zeeeer belangrijk. Wanneer je de hele week alleen maar ohz dressuur gaat rijden, kun je van tevoren voorspellen dat hij aan het einde van de week niet meer te genieten is. Je moet hem blijven uitdagen met andere bezigheden; longeren, aangespannen rijden, buitenritten, etc.

_KellyAV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-09 16:19

ik krijg binnekort een nieuw zadel dus dan komt er een zadel maker kijken. en dan laat ik hem ook naar mij oude zadel kijken. En ik ga de tandarts ook bellen. Want ze is indd aan het wisselen en er moet nog een kies uit.

ik ga dat van dat strand ook eens proberen of ergens anders waar ze lekker kan racen. Dat wil ook wel helpen denk ik.
als ik een buitenrit heb gemaakt krijgt ze 1 handje voer en meer niet. Als ik echt intensief heb gereden krijgt ze iets meer.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 16:22

Het heeft niet zoveel zin om achteraf te voeren, daar krijg je alleen maar spierbevangenheid van. Altijd vooruit voeren!

paardebloemp

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 19:49

Je zou haar ook los kunnen laten in de bak en dan laten stappen/ draven/ galopperen. Dan kan ze lekker gek doen en haar energie eruit lopen, maar hoeft ze niet in een (belastend?) rondje te lopen. Ik weet niet of je een grote bak hebt, maar onze paarden vinden het heerlijk en zijn daarna weer handelbaar. Vooral nu de herfst weer is begonnen...
Je hebt trouwens ook een soort koek (pavo) waar alle nodige vitaminen enzo in zitten, maar waar ze niet dik van worden en ze denk ik ook niet veel extra energie van krijgen. Misschien is zoiets ook het proberen waard (ter vervanging van het andere bijvoer)

girly_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 20:11

Ik zie dat je al veel tips hebt gekregen wat voeren betreft,

daarbij kun je ook naar ontspanning toe werken doormiddel van grondwerk en ontspannings oefeningen onder het zadel ( voorwaarts neerwaarts ) en let ook op je eigen, ben je zelf gespannen wanneer je gaat raden probeer zelf ook te ontspannen wanneer je rijd.

JaleesaDeje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 23:10

Zorg dat je paard iedere dag voor dat je gaat rijden of longeren, dat hij overdag even de wei, stapmolen of de paddok in kan. Daar kan hij dan eerst even zijn energie kwijt. Vaak verbruiken ze dan hun overtol energie.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 23:27

Veel trainen/longeren zorgt er niet voor dat je paard minder energie krijgt... eerder meer, omdat de conditie dan ook beter wordt.
De gulden middenweg vinden tussen 'het paard laten uitrazen' maar ook 'zijn energie beteugelen' is moeilijk, maar wel de meest effectieve manier.
Hij mag wel eventjes uitrazen, maar daarna moet hij aan het werk en op jou gericht zijn... hoeveel energie hij ook heeft. Dat vraagt van de ruiter een duidelijke, consequente aanpak.
Een overmaat aan energie/onrust heeft vaak meer te maken met een mentale onbalans van het paard. Hoe rustiger de ruiter is, hoe meer het paard zich kan ontspannen en hoe rustiger hij wordt.
Niet gemakkelijk... wel een mooie uitdaging.
Succes.