de laatste druppel...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

M_erell

de laatste druppel...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-09 11:55

vandaag ging ik weer rijden.
maar na een half uurtje ben ik boos afgestapt.
ik rijd haar nu al 2 jaar en nog steeds zit er geen verbetering in.
beenhulp is lastig ze kent alleen de hulp voor harder gaan maar als ik bijvoorbeeld wil wijken en ik gebruik beenhulp gaat ze alleen maar harder lopen. ook bijvoorbeeld op de volte als ik beenhulp gebruik gaat ze alleen maar harder.
mijn zit doet haar ook niks, het enige waar ze een beetje op reageert is teugelhulp maar omdat dat het enige is waar ze op reageert is ze daar nu ook hard in geworden en kleine teugelhulpjes voelt ze niet.
ik weet niet meer wat ik moet doen, ondertussen heb ik alles al geprobeerd, ik heb les met haar, vele boeken gelezen en oefeningen eruit gedaan, ben laatst begonnen om haar de overgangen terug rijden goed te leren maar nog steeds heb ik geen respect.
tijdens draf loopt ze onder mij uit en is ze gewoon sterk, ik kan haar niet goed terug krijgen naar stap.
springen gaat ook moeilijk ze gaat gewoon keihard als een kip zonder kop op die hindernis af, ik hou haar in maar ze loopt er gewoon doorheen.
ik had gister springles op de manege, helaas niet met haar want we hebben geen trailer. met de springles ging het hartstikke goed en ik heb nieuwe oefeningen geleerd en wilde dat dus ook met haar proberen, maar ik kwam er niet eens aan toe.
het is heel raar want als ik haar dan aan het poetsen ben is ze de liefste pony die je maar kan bedenken. ze staat lekker op rust en geniet van de heerlijke poetsbeurt. ze trapt niet en bijt niet. maar als je er dan op gaat lijkt het alsof er een knopje in haar hoofd is omgegaan en ze ineens geen respect meer voor mij heeft.
waarom doet ze zo? en wat doe ik fout?
ik ben echt ten einde raad.
kan iemand mij helpen?

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-09 12:04

Wat een mooie pony!
Denk toch dat je niet duidelijk genoeg bent met rijden.
Iedergeval niet meer springen tot je algehele controle hebt.
Vaak is bij zo'n pony zowel het gaspendaal als de rem niet goed afgesteld. Een Pony die rent is nog niet aan het been.
Veel overgangen terug rijden. Elke keer dat jij het gevoel hebt dat ze harder gaat dan jij wil een gang terug gaan. Dat kan dus betekenen al na drie passen draf weer terug naar de stap.
Kijk uit dat je niet blijft trekken dus geef ook stemhulp als je langzamer wil. Loslaten op het moment dat ze rustiger gaat.
Veel succes

TiaraBungy

Re: de laatste druppel...

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-09 12:08

Is haar gezondheid helemaal goed? (Denk aan: rugproblemen, verkeerd liggend zadel, enz.)
Zodra ze wat harder gaat, probeer haar gelijk in een 'cirkeltje' te draaien.. Dan wordt ze afgeremd, zodra ze dan weer rustig loopt, maak je haar weer recht en ga je weer verder..
Als je dit een paar weken volhoudt heb je een paard dat heel licht op je handen wordt en rustig loopt. Wat ze ook doet, probeer altijd je benen eraan te houden (niet constant drijven, maar gewoon tegen haar aanleggen, zodat benen niet 'vreemd' zijn..)

Kyr_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-09 12:12

Ik weet hoe je je voelt. Ik heb precies hetzelfde probleem gehad met mijn pony. Maar uiteindelijk is dat helemaal goed gekomen. Ze werd veel gehoorzamer als ik gewoon heel veel reed. Maar aan jou verhaal te zien rijdt jij ook heel veel. Maar wat Tiara hierboven al zegt. Weet je zeker of haar gezondheid helemaal goed is?

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-09 12:17

Hoe lang heb je al les, hoe is de kwaliteit van de les (als ik als instructrice zie dat er geen enkele verbetering optreed na maanden, dan weet ik toch wel dat er iets mis is...), hoe váák heb je les en hoe vaak modder je zelf aan?

M_erell

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-09 12:22

we hebben haar rug een keer gecontroleerd, daar heeft ze geen last van, het zadel ook niet.

noviceh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-09 12:26

Gaat onderstaande over dezelfde pony?

M_erell schreef:
Bonita loopt steeds beter maar ik zie dat aan mijn houding ook wat te verbeteren valt,
hier ga ik dus mee aan de slag.

M_erell schreef:

Want dan spreek je jezelf gigantisch tegen.

Ik zou inderdaad ook lichamelijke klachten uitsluiten. Misschien heeft het paard ergens pijn of zit ze vast in de rug. Sluit je harnachement wel goed aan? Ligt het bit goed in de mond? Dat zou ook pijn kunnen veroorzaken.
Begin met het rijden eerst eens naar jezelf te kijken. Hoe is jouw houding? Misschien zit je wel (onbewust) te gespannen op je pony. Of ben je teveel met je handen bezig? Als ik jouw verhaal zo lees, komt jouw pony gespannen over. Probeer eerst de ontspanning te zoeken. Misschien kan je een keer les krijgen van een andere instructrice die weer een andere visie heeft? Of begin weer eens van voren af aan, zo nodig met wat grondwerk.

Op je laatst geplaatste fototopic vind ik dat je pony teveel op de voorhand loopt. Misschien gaat het beter wanneer je jouw pony probeert van achter naar voren te rijden? Dan ook meer lang-laag, aan de teugel lopen kunnen de meeste paarden wel. Misschien kan jouw pony zich dan ook beter ontspannen.

M_erell

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-09 12:35

noviceh schreef:
Gaat onderstaande over dezelfde pony?

M_erell schreef:
Bonita loopt steeds beter maar ik zie dat aan mijn houding ook wat te verbeteren valt,
hier ga ik dus mee aan de slag.

M_erell schreef:

Want dan spreek je jezelf gigantisch tegen.

Ik zou inderdaad ook lichamelijke klachten uitsluiten. Misschien heeft het paard ergens pijn of zit ze vast in de rug. Sluit je harnachement wel goed aan? Ligt het bit goed in de mond? Dat zou ook pijn kunnen veroorzaken.
Begin met het rijden eerst eens naar jezelf te kijken. Hoe is jouw houding? Misschien zit je wel (onbewust) te gespannen op je pony. Of ben je teveel met je handen bezig? Als ik jouw verhaal zo lees, komt jouw pony gespannen over. Probeer eerst de ontspanning te zoeken. Misschien kan je een keer les krijgen van een andere instructrice die weer een andere visie heeft? Of begin weer eens van voren af aan, zo nodig met wat grondwerk.

Op je laatst geplaatste fototopic vind ik dat je pony teveel op de voorhand loopt. Misschien gaat het beter wanneer je jouw pony probeert van achter naar voren te rijden? Dan ook meer lang-laag, aan de teugel lopen kunnen de meeste paarden wel. Misschien kan jouw pony zich dan ook beter ontspannen.

klopt, toen die foto's gemaakt werden liep ze rustig, maar de weken daarna was ze weer zo druk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-09 12:41

Als ik jou was, zou ik sowieso een andere (en betere) instructrice nemen. Degene die jou nu les geeft, helpt jou overduidelijk niet verder.
Dan dit:
M_erell schreef:
we hebben haar rug een keer gecontroleerd, daar heeft ze geen last van, het zadel ook niet.

Door wie is het zadel en de rug nagekeken?
Paarden worden vaak rennerig van een zadel dat drukt of knelt en bij pijn in de rug. Dus ik zou er zeker een fyiso en zadelmaker bij halen.
Laat ook de mond en het gebit goed inspecteren; als ze daar pijn hebben, kunnen ze ook rennig en "dwars" van worden.

LYSANNO

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-09 17:47

M_erell schreef:
wil wijken en ik gebruik beenhulp gaat ze alleen maar harder lopen.

Dat doen de meeste pony's die het niet begrijpen. En ik vind dit ook wel apart dat je het zo zegt, waarom zou die pony moeten wijken als die jou hulpen al nog niet snapt(of niet wil snappen)? Tja, het is wel apart/moeilijk.. Ik zou niet weten hoe je dit moet oplossen. Ja, concuquent zijn en geduld hebben. Maar het geduld is denk ik op ;)? Ik heb wel zelf hier eens mee temaken gekregen precies iets wat jij zegt, maar dat was bij een jonge pony.. Die nog maar net onder zadel was, dus dat kan je niet met elkaar vergelijken.. := Nouu Succes! :)

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-09 18:04

Als je het gevoel erbij hebt dat je het volledig zat bent zou je kunnen overwegen een paar stappen terug te doen. Dus zoek iemand die grondwerk les geeft en ga dat de volgende 2/3 maanden doen en dus niet rijden. Als dat lekker loopt, het vertrouwen er is en de rangorde goed is vastgesteld kalm aan opnieuw gaan rijden, en dat ook stap voor stap. Dus nog niet gaan wijken en springen. Doe net alsof het een nieuw ingereden pony is en bgin bij de basis. Goed aan het been (dat betekent dus ook goed terug komen etc) en als dat voor elkaar is voorzichtig een stapje verder.
De suggestie van een nieuwe instructrice vindt ik trouwens een goede.

lolotjeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 07:48

ik heb je foto's gezien werk eerst goed aan je houding
recht op zitten en je duimen naar boven dat valt me niet op bij jou en somige pony's reageren daar op ik zou je ook aan raden
de teugels iets losser te doen dat kan heel wat oplossen
als je de steeds aan de teugels trekt gaat hij aleen maar harder
en nog een vraag accepteert je pony het bit wel of zo niet kan daar de pony opreageren als het bit hem niet prettig is in de mond en ga eens proberen met halster of kapoom rijden kijken of daar het proleem is als er heel wat veranderd dan weet je wat er aan de hand is

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 07:51

Ik denk ook dat je gebaat bent bij een andere, goede instructie, die naast priveles ook zelf eens in de week even de pony rijd om de pony dingen te leren.
Die dingen kun jij later weer toepassen.
Momenteel ben jij nog niet in staat om de pony deze dingen te leren, anders was je in die 2 jaar wel een stuk verder gekomen.

Een goede instructie kan jouw pony wat dingen bijbrengen die je daarna zelf kunt gaan toepassen.
Paardrijden leer je niet uit een boek :n
Dus je zult toch echt met goede instructie aan de slag moeten gaan!!!

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 07:55

Als je de mogelijkheid hebt, ga dan eens een paar keer lessen op een pony die wel netjes voor de hulpen is.

Dan kan je eerst zelf voelen wat al die boeken en aanwijzingen betekenen.
Pas daarna kan je proberen om jouw pony ook te gaan verbeteren.

En zoals CM ook al zegt, laat een ander jouw eigen pony eens voelen en dan wel iemand die zijn eigen pony wel goed voor elkaar heeft.

Kyliam

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 05:12

Ik snap dat je op een bepaald moment vast komt te zitten. Ik wil wel schrijven hoe ik het zou doen. Maar ik weet niet of je daar iets aan hebt. Kijk maar of je er iets mee kunt.

Om te beginnen zou ik letterlijk afstappen. Je zegt dat ze lief is bij het poetsen. Dat is al heel positief. Ga eens (naast je paard) een lekkere wandeling maken. Probeer de positie waar ze loopt goed te houden. Ze loopt schuin achter ja! Niet voor je uit en dat jij er achter aan sleurt. Probeer het touw los te laten hangen. Dus niet constant druk.
Dan zou ik beginnen bij de basiscommandos (met stem) vanaf de grond. Bij mij is dat HO voor stoppen (onmiddelijk), easy voor langzamer, terug voor achteruit, En stap voor te gaan stappen, En draf voor te gaan draven.

Als ze die basis van grondwerk heeft, zal ze ook meer vertrouwen opbouwen. Zeker HO en en sta heel vaak herhalen!

Dan zou ik haar regelmatig aan de longe gooien. Dat ze ook op die manier naar je stemhulpen luisterd (dezelfde als hierboven plus eventueel galop)
Dat is het basiswerk naar mijn idee. Als daar iets niet goed zit, kan het met rijden ook bijna niet goed gaan.

Je schrijft dat je paard moeite heeft met beenhulpen. Ook dat kan je vanaf de grond oefenen.
Wijken voor druk. Leg je hand op de plek waar je bent komt en druk heel zachtjes tot steeds harder als dat nodig is, totdat ze een stap opzij zet en beloon dan. En dat vanaf alle plekken van je paard tot ze het concept begrijpt.

Ik weet dat het veel werk is en dat je het gevoel zal hebben terug bij af te zijn. Maar als je echt lekker met je paard wil kunnen werken moet de basis er wel inzitten.
Als je dan opstapt en je zegt HO of Easy heb je met je stemhulp in ieder geval iet iets meer te zeggen.

Sterkte
Danielle

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 06:53

Dat een pony gaat rennen bij wijken of op de volte kan komen omdat ze dan harder moet werken met het dragende achterbeen. Dat is zwaar en sommige paarden proberen daar onderuit te komen door het tempo te verhogen. Het kan een teken zijn dat er iets niet goed is met dat achterbeen of de hoef, maar het kan ook gewoon zijn dat de pony lui is. Dat klinkt gek voor een pony die het tempo juist verhoogt, maar het kan toch. Een laag tempo is vaak zwaarder. Eerlijk gezegd weet ik niet hoe je dit op kunt lossen als het tempo omlaag te brengen nog niet lukt. Daar zou ik dus eerst aan werken.

Als je pony weer het tempo aanzienlijk verhoogt, zou ik haar laten rennen. Zo hard mogelijk. Dat kan heel lang duren maar dat moet dan maar. Zodra ze terugkomt in tempo laat je haar weer harder draven, tot ze je bij wijze van spreken smeekt om te mogen stappen. Dan rijd je heel bewust en duidelijk de overgang naar de stap. Maar dit moet je dus pas doen op het moment dat je 100% zeker weet dat ze ook inderdaad gaat stappen!
Daarna uiteraard alleen nog uitstappen en dan afzadelen. Later kun je proberen om weer opnieuw aan te draven, kijken of ze wat geleerd heeft. Zo niet, dan weer hetzelfde ritueel.

Het proberen te rijden van overgangen die niet lukken en het geven van hulpen waar ze niet op reageert, bevestigt alleen maar haar ongehoorzaamheid. Ik zou dus juist geen overgangen meer oefenen, behalve dan op de manier die hierboven staat. Dat betekent dat je misschien een weekje alleen maar aan het scheuren bent, maar daarna zal je pony het wel snappen en gehoorzaam reageren op hulpen om te gaan stappen. Later kun je die hulpen verfijnen voor een langzamere draf. Die hulpen zijn dan ook iets positiefs voor haar geworden. Ze hebben haar immers steeds verlost van het verplichte rennen. Ze zal er maar al te graag aan gehoorzamen. Hoop ik voor je ;)

Maargoed, eigenlijk hoort een instructeur te komen met dit soort ideeën. Jij hebt een serieuze en consequente aanpak nodig. Iemand moet even 1 op 1 met jou en je pony werken, dan komt het vast goed.

Veel succes!

M_erell

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-09 15:01

allemaal bedankt voor de tips,
ik ga er zeker aan werken en geef het niet op.
ik ga haar ook vaker longeren en grondwerk doen zodat we ook een goede band hebben.
het topic kan gesloten worden.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 16:49

Er zijn al veel zinnige tips gegeven. Ik wilde je ook aanraden om de rug, het gebit en het zadel na te laten kijken door een deskundige, en om een paar stappen terug te doen en goede instructie te regelen. Maar dat is allemaal al geopperd.

Waar je misschien nog wel wat aan hebt: denk eens na over wat jouw gevoel is. Wanneer ik kortaf en boos ben weet ik dat ik niet meer met mijn paard moet doen dan hem even een knuffel en zijn eten geven, zelfs poetsen kan dan al te veel zijn. Dus zorg dat je niet boos wordt op de pony. Over het algemeen zullen paarden graag met je meewerken, en als ze dat niet doen zijn er voor zover ik heb ervaren twee mogelijke oorzaken: ze snappen het niet of ze kunnen het niet. Is de pony netjes ingereden? Mijn paard is niet bepaald atletisch, qua bespiering en dergelijke is er nog heel wat aan op te knappen. Ook snappen we af en toe geen hout van elkaar. Maar hij is heel netjes ingereden, en dat is zó belangrijk! Ik ben stoeterij Breidablik dan ook erg dankbaar _/-\o_

Marije112

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 19:19

Mijn pony deed dit ook en dit heb ik opgelost (met mijn instructrice) door constant mijn binnenbeen aan te leggen, tenzij ze harder moest, dan een klein beetje drijven.

Beetje duidelijker maken;
Je legt constant je binnenbeen op de singel en stelt haar gerust als ze gaat rennen, maar wees wel duidelijk; rustig is rustig. En laat je been eraan!!!! Als je niet consequent je been aanhoudt heeft zij gewonnen als ze harder gaat en je je been weg haalt. Zo kun je op de voltes haar wat naar buiten duwen, en als het goed is ook weer naar binnen.

Edit; als je nog vragen hebt kun je pb-en :).

Edit 2; Ook moet mijn pony op mij wachten. Als ze wat sneller is gaan lopen moet ze van mij juist een stap langzamer dan het basis tempo. Soms laat ik haar zelfs stilstaan en mag ze pas weer verder lopen als ze normaal rustig stil staat.
Laatst bijgewerkt door Marije112 op 14-09-09 19:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Dorien1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 19:21

ik zou eerst even raad vragen en je paard laten nakijken door: tandarts, dierenarts ev. osteopaat erbijhalen, en dan iemand die paarden traint bij voorkeur met ervaring. Als je dan nog niets hebt gevonden dan weet ik het ook niet meer. Succes!

Jade15

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 19:46

Ik denk dat je niet boos moet worden op de pony maar vooral op jezelf. Je pony maakt alleen gebruik van de ruimte die jij hem biedt. Jij moet proberen de pony zo te leiden dat hij alleen de juiste weg kan bewandelen. Hoe je dat doet is per pony verschillend en kan je niet oplossen achter je pc. Wel moet je heel veel geduld hebben. Praat erover met je instructrice en praat over de doelen die je wil bereiken, hoe je die kunt bereiken en in welke volgorde. Je kunt niet verwachten dat de pony gaat wijken als je het tempo al niet onder controle hebt.
Twee jaar op een pony is echt niet zo heel lang en je kunt niet verwachten dat je binnen twee jaar a la Anky rijdt zeg maar. Ik ben al 30 jaar bezig en nog hoor ik nieuwe dingen. Succes en laat je niet ontmoedigen, het gaat je vast lukken. Doorzetten!
Oh ja, en dressuur is vooral aanvoelen, met zo minimale hulpen je paard laten doen wat je wilt, probeer eens op een echt ervaren dressuurpaard hoe het zou moeten voelen dat helpt denk ik al om je doelen te bepalen.

Dorien1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 12:37

of misschien ligt dressuur jou en/of je paard niet. Western eens proberen? ;-) mijn pony deed dit stukken liever