Voor de eerste keer op Cas!!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Skreiandor

Voor de eerste keer op Cas!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-09 17:54

Sinds eind april ben ik in het trotse bezit van de nu inmiddels 3-jarige fjordenruin Cas. Cas is een TimorxReinar en is sinds vandaag zadel- en ruitermak *\o/*
Ik ben begonnen met freestyle, daarna dubbele longe en dan sinds vandaag ohz, met dit alles wordt ik begeleid door Willy Tenhage.

Eerst weer eventjes dubbele longewerk gedaan, nouja Willy dan want Cas was erg eigenwijs en moest weer even bijgebracht worden dat als hij niet trekt er ook niet aan de longe wordt getrokken maar dat dat nou ook weer niet betekend dat je mag gaan lopen stofzuigen :D
Toen hij dat aardig doorhad gingen we beginnen met het echte werk!
Eerst wat gehangen, maar dat vond Cas nou totaal niet boeiend dus binnen 2 minuten zat ik er op *\o/*
Willy had Cas gewoon nog aan de dubbele longe en zo hebben we wat rondgestapt en gedraafd. Ik moet zeggen dat hij een erg lekkere gang heeft en mijn zadel is ook helemaal goedgekeurd :))

1. Daar gaan we!!
Afbeelding
2.
Afbeelding
3. Even halthouden en los leren laten op druk, jij geen druk ik loslaten ;)
Afbeelding
4.
Afbeelding
5.
Afbeelding
6.
Afbeelding
7.
Afbeelding
8.
Afbeelding
9.
Afbeelding
10.
Afbeelding
11.
Afbeelding
12.
Afbeelding

Soms was Cas het er ook niet helemaal mee eens:
Afbeelding
Afbeelding

Jeetje wat was dat een aparte ervaring maar wel erg leuk :j
Zo te zien heb ik nog aardige kapstokjes (zeker veel recreatief met westernzadel gereden :P )
Cas loopt nog erg graag naar binnen, dus moest veel overdreven naar buiten sturen en binnenteugel los laten tot het moment dat hij niet meer naar binnen liep, zaten een paar goede stukjes tussen

horsepower14

Re: Voor de eerste keer op Cas!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 17:58

wat een leuk dier! denk er wel aan om op het goede been licht te rijden :P heb je aan de buitenkant geen last van de longe als je been geeft??

casanova

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 19:44

jij bent goed bezig om het samen met willy te doen.....binnenkort kun je lekker samen verder genieten .
ga zo door!

tassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-09 08:01

is het niet gevaarlijk met die lijn door je beugel heen? Die man ziet er erg ervaren uit, dus lijkt me niet, maar zo heb ik het nog nooit eerder gezien. Verder ziet het er lekker ongedwongen en rustig uit.Ga zo door

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-09 08:07

tassie schreef:
is het niet gevaarlijk met die lijn door je beugel heen? Die man ziet er erg ervaren uit, dus lijkt me niet, maar zo heb ik het nog nooit eerder gezien. Verder ziet het er lekker ongedwongen en rustig uit.Ga zo door

Deze zit erdoorheen zodat de lijn nooit naast het paard op de grond terrecht kan komen.. en het paard er dus niet in vast kan komen te zitten :) !

Wat ziet dit er ontspannen uit!
opletten dat je op het juiste been lichtrijd.. zo hou je je paard beter in balans :)

ga zo door!! :D

Skreiandor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-09 09:59

Dank jullie voor de berichtjes :D

Ja dat op het goede been lichtrijden schoot er zo nu en dan even bij in, ach ja 2e keer erop zal ik er meer op letten

Het voelde ook heerlijk aan en vertrouw helemaal op Willy.
Het voordeel van dubbele longe is dat Willy ook nog kan sturen, zowel naar binnen als naar buiten wat natuurlijk met een enkele longe niet kan.
Hij is idd erg ervaren, doet al jaren paarden op deze manier zadelmak maken en belangrijkste motto is: minder is meer: zo min mogelijk druk en toch je paard nageeflijk rijden, alleen druk terugpakken die het paard neemt ;)

Dhani

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-09 23:15

ziet er leuk uit :D gaat vast goedkomen met jullie!

PS: volgens mij heb jij een geweldig fijn zadel onder je kont of niet???? het ziet er iig uit als een echte stoel zit :P

Skreiandor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-09 08:23

Dhani schreef:
ziet er leuk uit :D gaat vast goedkomen met jullie!

PS: volgens mij heb jij een geweldig fijn zadel onder je kont of niet???? het ziet er iig uit als een echte stoel zit :P

Was ook voor het eerst dat ik erop zit en zit idd geweldig. Het is een Euroriding Diamant met hoge kniewwrong

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 18:23

Wat een bijzondere manier van inrijden. Dat heb ik nog nooit zo gezien.
Kun je een keer een filmpje maken?

Enamorado

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 20:51

Wat een gave fjord. Is hij nou zo groot of lijkt het maar zo?
Veel plezier met hem!

lindake

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 11:57

Moderatoropmerking:
Ik heb net heel wat reacties verwijderd die niet voldoen aan de regels van RT-HAW. Denken jullie er aan om volgens de regels te reageren?

Skreiandor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-09 18:00

AnnemiekvM schreef:
Wat een bijzondere manier van inrijden. Dat heb ik nog nooit zo gezien.
Kun je een keer een filmpje maken?

Wat vind er precies bijzonder aan??
Door het werken met dubbele longe??

Enamorado schreef:
Wat een gave fjord. Is hij nou zo groot of lijkt het maar zo?
Veel plezier met hem!

Hij is best groot, zo rond de 1.50 en ik ben niet zo groot namelijk 1.65 :D
Dank je!

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 18:03

Je legt je pink op de teugel i.p.v. eronder...Lijkt me opzich een goede oefening, hoewel ik wel het idee heb dat je Fjordje er zich nu nog even niet helemaal raad mee weet...

Navanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 09:47

hee dat is willy ten hage toch? op hem zou ik ook blind vertrouwen.. die man is zo ontzettend goed :j
zou graag nog een les bij hem nemen of een clinic van hem zien/krijgen..
leuke pony.. echt een kanjertje.. +:)+ dat ie zo braaf is ook..
veel succes!

lOvepaardenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 18:38

let op je teugels! ziet er ontspannen uit ;)

Skreiandor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-09 16:33

Adil18 schreef:
Je legt je pink op de teugel i.p.v. eronder...Lijkt me opzich een goede oefening, hoewel ik wel het idee heb dat je Fjordje er zich nu nog even niet helemaal raad mee weet...

Dat is ook de bedoeling bij jonge paarden
Dit is ook de eerste keer dat er iemand op zijn rug zit dus dat is sowiezo raar en wenne voor hem, dus snap die laatste opmerking niet helemaal van je :?

Navanja schreef:
hee dat is willy ten hage toch? op hem zou ik ook blind vertrouwen.. die man is zo ontzettend goed :j
zou graag nog een les bij hem nemen of een clinic van hem zien/krijgen..
leuke pony.. echt een kanjertje.. +:)+ dat ie zo braaf is ook..
veel succes!

Dat is idd Willy en vertrouw idd helemaal op hem. Je merkt ook echt dat de dingen die hij zegt of doet ook daadwerkelijk helpen.
Gisteravond voor de 2e keer op Cas gezeten en dat ging alweer wat makkelijker. Moet nog wel veel sturen aan hem, maar heeft momenten dat hij zich recht richt en knabbelt lekker op het bit.

P.s. Dit is ook pas de eerste keer dat ik een paard inrijdt, maar dan wel met goede begeleiding ;)

Fenna_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 16:40

ziet er goed uit! :)
denk erom dat je je voeten recht onder je houdt, en niet afsteekt (ookal zit die longe daar).
Laatst bijgewerkt door Fenna_s op 17-09-09 16:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Skreiandor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-09 16:42

fenna1995 schreef:
ziet er goed uit! :)
denk erom dat je je voeten recht onder je houdt, en niet afsteekt.

Daar moet ik weer even aan wennen. Heb jarenlang met mijn vorige Fjord alleen maar heerlijk geboshobbelt met een westernzadel :D

Tietie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 19:55

Gaat goed voor de eerste keer! :D

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 20:14

Skreiandor schreef:
Adil18 schreef:

Dat is ook de bedoeling bij jonge paarden
Dit is ook de eerste keer dat er iemand op zijn rug zit dus dat is sowiezo raar en wenne voor hem, dus snap die laatste opmerking niet helemaal van je :?

Rustig, ik bedoelde het niet kwaad. Ik zal mezelf even iets duidelijker uitdrukken:

Ik ben niet van mening dat je je pink tijdens het rijden op de teugel moet leggen omdat je daardoor automatisch minder fijngevoelig wordt in de hand. Dit is mij destijds zo geleerd en ik merk ook dat dit waar is wanneer ik er eens een pink over leg (bovendien vond ik het ook nog eens zeer onaangenaam, maar das gewoonte).

Ten tweede wilde ik met het laatste zeggen, dat me de oefening opzich heel goed lijkt, maar nu nog niet het beoogde effect heeft omdat het diertje nog niet helemaal weet wat de bedoeling is...

Is er veel met dit paardje aan de dubbele longe gewerkt voordat je er op ging zitten?