paard loopt te hard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

veronica1

paard loopt te hard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-09 14:45

helpp
mijn paard loopt te hard in draf en galop
je kan je hand sluiten ma et helpt alle,maal niet?
iemand nog ideeën\?
dan hoor iik et graag

groetjes

Sassol

Re: paard loopt te hard

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 15:01

Hey Veronica,

Ten eerste als je de draf nog niet onder controle hebt, zou ik de galop ook nog even niet doen.

Verder weet ik niet waarom hij te snel loopt/hoe jij rijd etc. dus zou ik gewoon zeggen les nemen;)

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 15:04

Als jij je hand sluit kan het paard daar tegenin gaan hangen. Je kunt beter korte ophoudingen geven, met afwisselend links en rechts. Veel figuren rijden, zet hem op de volte en verklein die, bijvoorbeeld, dan kán hij niet heel hard meer.

Of laat hem op jouw hulp naar voren gaan (dus aandrijven), en daarna op jouw hulp terug. Dan heeft-ie wel door dat hij naar jou moet luisteren, en niet naar wat hij zelf bedenkt.

Heb je trouwens les? Voor dit soort basisproblemen is dat namelijk wel heel erg nuttig. :)

diega

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 16:16

Bedenk ook dat een paard goed reageerd op gewichtshulpen, zoals bv langzamer lichtrijden in draf als hij wat te snel gaat. Het is niet alleen maar remmen met de teugels, vaak gaan ze daar nog harder van lopen.
Misschien geef jij wel de verkeerde hulpen, dus les is denk ik de beste optie.

veronica1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-09 17:16

ik zit met mijn paard op les
en heb heel veel ervaring

oOoKellyoOo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 17:23

De manier waarom je de openingspost heb geopend , lijk je me nog erg jong/onervaren let wel Absoluut niet negatief bedoelt.
Vermeld wat meer info,

libertad

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 17:34

misschien een beetje standaard, maar ik probeer altijd met een snel paard meteen zodra hij versneld langzamer door volte en remmen/ ontspannen, tot het paard rustiger loopt, dan weer recht uit, bij versnelling weer, enz. als je meteen duidelijk reageert heb je meer kans dat hij kalmeert. en ik probeer vanuit stap halt te houden en dan ook echt halt houden, dan uit draf. bezighouden met sturen enzo, minder kans op verveling en dus versnellen. blijf zelf vooral rustig en geduldig.
maar weet niet wat je situatie is en wat je al geprobeerd hebt, dus zou inderdaad les nemen. heb wel eens gehad dat een paard ook in draf en galop telkens compleet over de rooie ging. bleek dat ik ging verzitten en daardoor hulpen gaf waar zij heel heftig op reageerde. had ik zelf gewoon niet door.

Leinearthur

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 17:46

veronica1 schreef:
ik zit met mijn paard op les

Ervaring kan je zeker hebben maar denk je niet dat je het overdrijft aangezien je nog maar 11 bent :)

newmom

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 19:14

ik moest stiekem wel lachen om de hierbovenstaande reactie,
maar ben het er wel mee eens, ervaring komt pas met heel veel jaren en heel veel ervaring heb je pas op je 70ste als je op de 4e begonnen bent ;)

even on topic,
als jij je paard lekker nageeflijk kunt rijden in de stap en lekker ontspannen dat zullen er weinig paarden te hard gaan.
dus als je de stap voor elkaar hebt draaf dan aan, heb je t gevoel dat ie ertussen uit wil dan neem je m direct teru naar stap en zoek je opnieuw de ontspanning op.
niet door blijven racen oid. gewoon de rust bij jezelf en je pony opzoeken.
als het goed is kan je instructie je hierbij wel helpen, dit zijn namelijk basis probleempjes die vaak makkelijk op te lossen zijn omdat de oorzaak vaak duidelijk te zien is.

heel veel succes!!

diega

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 22:14

veronica1 schreef:

11 ? Nou dan hoef je het aan ons niet meer vragen.

lolotjeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 22:24

ik ken dit probleem heb vaak van deze type pony's en paarden gehad. ik lied ze altijd eerst even uitrazen even de overtolige energie kwijd dan ging ik ze rijden en ze waren dan beter in handen te houden dan normaal an dan kan je oefenen met het terug rijden waar door het dam makelijker gaat en blijf op een folte en zet hem goed aan het werk zo dat hij geen tijd heeft om zijn snelheid op tevoeren

veronica1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-09 06:48

bedankt hoor iedereen voor die negatiefe reactie ik ben op mijn 4de al begonnen met rijden en ben nu 11 en dus ik rij 7 jaar
moi

Maflingertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-09 06:54

veronica1 schreef:
bedankt hoor iedereen voor die negatiefe reactie ik ben op mijn 4de al begonnen met rijden en ben nu 11 en dus ik rij 7 jaar
moi

Wat is ervaring? Ik rijd al ruim 20 jaar en sta soms nog voor problemen, dat ik niet weet wat te doen.

Sandeman

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-09 07:00

Volgens Anky zijn er 3 levens nodig om echt te leren paardrijden :D

diega

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-09 07:56

Het aantal jaren dat je rijdt zegt ook niet zo veel. Het gaat ook om de kwaliteit van instructie die je krijgt en op wat voor pony dat je rijdt.

Er komen hier een heleboel tips binnen en jij hebt ook nog niet een keer positief gereageerd hierop. Je verschuilt je alleen achter je " ervaring".

MarJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-09 11:37

Miscien je gewicht verplaatsen naar achter en dan niet aan de teugels gaan hangen. En heb je prive les of groeps les?

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-09 11:40

diega schreef:
veronica1 schreef:

11 ? Nou dan hoef je het aan ons niet meer vragen.

oh gossie,
ik zou ten eerste een andere inctructrice zoeken, als je een goede
had zou je dit hier niet gevraagd hebben ;)
maar goed, ten eerste ga je je paard wat meer verameld rijden,
dus met je kuit hem een beetje beprikkelen en van voren een beetje
opsluiten.
meestal gaan ze dan automatisch al wat langzamer, anders heb je hem niet
goed onder controle ;)

x_Quinta_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-09 11:43

Heb vroeger ook een pony gehad die heeeeeel erg voorwaarts was.
Met hem reed ik echt 1000 voltetjes van 10 m op een les. en dit hielp wel.
Voor de rest moesten we bij hem ook een beetje uitkijken met voer. Bij mijn pony hielp het om een paar uurtjes voor het werk niet te laten eten. Dus voor een uurtje op 2 even de stal in, even tot rust komen
Maarrrrr misschien helpt het voor jouw paard beter als hij met een volle maag werkt... dat weet ik dus niet....

vivian_ve

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 11:11

heel, heel, heel, heeeeeeeel veel overgangen rijden! dat is zo belangrijk alleen veel mensen vergeten dat.

ch_ntii123

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 16:51

Goed doorstappen totdat hij rustig aan stapt. er zijn verschillende manieren om dit rpobleem op te lossen dus je moet zelf even uitvogelen welke

zorg dat je in draf goed rustig blijft lichtrijden, zorg dat je het naar beneden vraagt en dat je hem met kleine ophoudingkjes tegen houd (ga niet lopen hangen want dan pakt hij het bit vast..
je kan ook proberen door met je zit langzamer te gaan lichtrijden als wat zijn tempo is , dit helpt heel soms!
zorg er voor dat je stevig en rustig blijft zitten, sommige paarden raken gestresd als hun ruiter dat ook wordt, ben jij rustig dan is het paard ook op zijn gemak.. maar; blijf stappen totdat hij doorheeft dat hij niet hard hoeft...

Heel veel (schijn)overgangen van draf naar stap is ook een optie..

Heb je het zadel al laten nakijken en hoe is het met zijn rug? is het niet iets waar hij onder vandaan wil lopen?

lOvepaardenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 18:47

er rustig en ontspannen opzitten , je handen sluiten en 'groot' lichtrijden