Problemen met springen!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Break_sd

Problemen met springen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-09 13:40

hoi,
ik heb een 4jarige pony en het is echt een hele lieve en brave pony.
tot dat ik ga springen, dan wordt ze zo wild, dan wil ze alleen maar springen en keihard rennen.
ik kan dan gewoon niet normaal meer sturen.
als ik gewoon dressuuur aan het rijden ben is ze heel braaf, maar als er een hindernis in de bak staat wordt ze weer heel druk en wil steeds naar de hindernis toe.
ik probeer zo rustig mogelijk te blijven en goed af te wisselen en veel figuren rijden. heeft iemand nog tips?

alvast bedankt :):)
Laatst bijgewerkt door Faline op 14-09-09 18:05, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Titel aangepast. (Geen capslock in de titel gebruiken.)

Corally_B

Re: PROBLEMEN MET SPRINGEN !

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 19:16

Les nemen en rustig aan doen met een 4 jarige!!

Daantjee12

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 19:24

idd! heel rustig aandoen, leg bijvoorbeeld vaker een balke neer dan een hindernis, en dan niet erover heen gaan, of begin met de longeerlijn

bfsunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 19:27

voor mij heel herkenbaar mijn pony is ook een springmonster :+ . Maar met een enkele hindernis is het wel een stuk makkelijker, zelf rustig blijven en wat rustiger meegaan met de bewegen, les nemen is ook verstandig!:) In ieder geval niet aan het bit gaan hangen en trekken:). Dan gaan ze alleen maar harder, of ze leren weigeren en daar bereik je niks mee.

newmom

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 19:41

Het is idd verstandig om alleen te springen wanneer je les hebt,
zo voorkom je dat je een hoop nare dingenonbewust aan leert.
een goeie instructie kan je ook meteen vertellen hoe je dit probleem oplost.
en idd kalm aan met 4 jarige, eens in de twee weken is meer dan voldoende. dat hij nog zo gaat racen is toch een teken dat ie nog niet helemaal voldoende aan je hulpen is.

succes verder!!

MarJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 19:58

Mischien eerst wat met balkjes dat je er over heen moet? En dan steeds verder in stapjes dus vrij laten over de balkjes en dan er op over de balkjes en dan vrij laten springen en dan weer de erop en ga zo maar veder? Ik wens je inieder geval veel succes!

cd_muis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 20:55

ik heb het zelfde probleem
mij hebben ze geleerd als je een lijntje hebt om in ieder geval heel rustig op de eerste indernis af te rijden en als hij/zij toch gaat lopen stil zetten. net zo vaak dat die het snapt dat die niet mag gaan lopen.
bij die van mij werkt het goed. als je dan over de hindernis bent dan meteen weer stil proberen te zetten maar wel rustig blijven.

succes

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 21:14

les nemen, je inctructrice kan je RUSTIG verder helpen met je
jonge poown.
Ik heb t zelfde probleem maar dan als ik wil springen springt ze
niet over de hindernis, nee ze gaat op de rem...
:)
maar dat is offtopic, als je nog geen les hebt kun je zelf je pony eerst
ook laten beheersen door grote voltes om de hindernis te rijden :)
meestal worden ze dan al wat rustiger en zijn ze gewend aan de hindernis,
anders gooi je je pony los bij de hindernis en kan ze/hij zelf op eigen snelheid
er aan wennen :)
succes!!

maensa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 21:34

zet eens een keer gewoon een hindernis in het midden van de bak. ga dan gewoon dressuur rijden! doe dat gewoon een paar keer week... maar doe het wel voorzichting en rustig aan hoor! succes!

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 21:36

maensa: een paar keer in de week?
doe maar rustig opbouwen en gewoon 1 a 2 x in de week ..
lijkt me veel rustgevender voor de pony :)

Kyr_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-09 17:09

Ik denk dat je gewoon rustig moet opbouwen.
Ik heb hetzelfde probleem met mijn pony, maar die is al een stukkie ouder. Ik probeer het dr af te leren maar dat is heel moeilijk. Ze vind springen gewoon hartstikke leuk, dat is zeker

previr

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 06:30

les nemen en niet zelf aan gaan modderen als je het niet weet!

ponyta

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 13:05

Probeer de ontspanning er in te houden! En neem spring les?

Dogovrouwtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 20:13

Toen mijn paard 4 was en ik wilde gaan springen heb ik eerst les genomen en ben ook niet elke week gaan springen.

JaleesaDeje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 23:07

zorg dat je paard er wel plezier er in blijft houden en leer hem heel goed wanner hij mag springen en dressuur moet rijden

lovelyd

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 17:58

Heej ik heb een 3 jarige springer waar ik op rijd sinds ong. 1.5 maand.

Heb je de hindernis vrij staan of tegen de bakrand???

Wij hebben met het paard eerst wekenlang balkjes gedraafd voor de balans en onlangs een eerste kleine kruisje ervan gemaakt eerst 3 balkjs en van de 4de een hindernisje(30cm. of ietsje hoger ligt aan paard maar zo dat ze eigenlijk neit hoeft te springen) op deze manier hebben wehaar al een klein beetje met afstanden om leren gaan en rustig eropaf rijden omdat ze ook pogingen deed tot rennen....

We hadden de balkjes dit weekend vor het eerst los van de bakrand liggen en toen waren ze dus eng.. geen steun enz.. Dus aan beide kanten een hindernis paal heen gezet en begonnen met 2 balkjes toen 3 en uiteindelijk 4 en ook van de laatste weer een klein kruisje gemaakt... we hebben later een balk neergelgt 3 meter voor de hindernis(in-uit afstand) en een kleine hindernis eracht (stijltje 40cm.) en dan rustig houden ind raf....

Dat met die balkjes enzoo.. langzaam opbouwen heeft bij ons enorm geholpen...

Jij hebt het over een 4 jarige die waarschijnlijk al iets meer gewend is maar ik denk dat dit misschien voor jou wel zou kunnen helpen en anders kun je ook nog mini in-uitjes maken waar ze dus gewoon overheen kunnen stappen en niet eens hoeven te springen.

P.S> ik heb het over een 3 jarige waar we enorm rekening mee houden en echt naar kijken wat ze wel en niet aankan qua rijden.... ze loopt zeke neit elke dag maar ong. 3x in een week en dan nog geen halfuur!! Ze trekt enorm op de hindernissen(is neit voor niks springgefokt) en we willen haar dan ook gewoon lekker de tijd geven om de afstanden enzo rustig aan en beetje bij beetje 300% te laten bevestigen en we doen ook zeker geen hoge sprongen omdat ze daar gewoon te jong en te groen voor is.

Break_sd

Re: Problemen met springen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-09 19:38

hartstikke bedankt iedereen !
maar is mijn pony niet te jong eigenlijk om te springen ?
dat vraag ik me toch af.
hoe oud waren jullie pony's toen jullie begonnen metspringen ?

xxxxxxxx

lovelyd

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 20:32

Zie mijn reactie hierboven... hij is 3 en we doen het super rustig aan natuurlijk verschilt het ook per paard!!!!

Whitney_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-09 14:41

als je voor de sprong bent een volte maken. net zo lang tot hij rustig is en dan erover heen. dit blijven herhalen dan snapt hij dat het rennen niet de bedoeling is en dat hij alleen mag springen als hij rustig is.

doekenbas

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-09 22:22

ik vind dat het ook aan de pony zelf ligt. de ene 4 jarige is de andere niet.
toen ik stage liep bij een springstal hadden we 2 vierjarige waarvan de 1 binnen een half jaar al liep alsof hij zo mee op wedstrijd kon en de andere begreep nog niet eens dat hij een rondje moest lopen over de hoefslag en dat het niet aardig was om in galop in plaats van met de bocht mee te gaan even rechtsomkeert te maken :+

je moet gewoon goed naar je paard luisteren. kijken naar wat ie aan kan. en vooral heel rustig opbouwen. vergeet niet dat hij alles nog moet leren en waarschijnlijk nog niet eens helemaal volgroeid is.

goede instructeur zoeken en rustig beginnen met balkjes draven. en wat ik ook veel zie als er springlessen zijn bij ons op de manege....rent het paard keihard op de hindernis af zet hem op de volte. en ga net zo lang rondom die hindernis rijden (voltes, er vlak langsaf, voorlangs er voor of naast stil gaan staan) tot de hindernis niet meer interessant is en het paard weer op jou let. en dan er nog een paar keer overheen en dan stoppen. tenslotte heeft ie het dan goed gedaan en leert ie dat hij bij je moet blijven.

succes

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-09 22:24

doekenbas schreef:
ik vind dat het ook aan de pony zelf ligt.

het ligt bijna altijd aan de ruiter, of er is iets gebeurt waardoor ie niet wil en
dat is zeker ook gekomen door de mens ;)