Ik lees niet dat je het paard al even hebt en al iets verder in de opbouw bent, dus ga ik ervan uit dat je net begonnen bent.
Je zegt:
Equidea schreef:Op dit moment rij of longeer ik om de dag, en staat hij de rest van de tijd op de wei.
Rijden doe ik +- 3 kwartier met veel stap en longeren 20/30 minuten met veel stap/draf.
Dan vind ik dit wel te veel van het goede.
3 kwartier rijden is flink, ik zou dat terugbrengen naar eerst eens 25 minuten rijden. Stappen, draven, kort galopje.
Ook het longeren zou ik terugbrengen naar 15 minuten. Ik vind zelf 20 minuten longeren maximaal, voor de pezen (en velen met mij
omdat 20 minuten op een volte gewoon zwaar is, als je rijdt, rijd je meer rechtuit en dat is minder belastend voor de pezen)
Ik zou om te beginnen als hij nog buiten staat elke dag, een dag rust geven tussen beide aktiviteiten. Bijv. wel een wandeling aan de hand.
Een rustig bosritje is ook heel fijn tussendoor (maar is natuurlijk weer wel aktiviteit).
Dit beide zou ik binnen een maand of 2, 3 uitbouwen naar 3 kwartier rijden. Je kunt het rijden ook opbouwen in de manier waarop: eerst eens wat ontspannen voorwaarts/neerwaarts, wat later in je schema meer op gaan pakken en uiteindelijk meer verzamelen.
Je paard zal het wellicht conditioneel wel aankunnen om al meer te doen, maar ook de spieren en pezen moeten de kans krijgen om weer sterker te worden voor het zwaardere werk. Anders krijg je later (of veel later) problemen en dat zou zonde zijn.
(houd ook rekening met de bodem: als die wat zwaar is is het verstandig je schema aan te passen)