Wasco (v. Stravinsky) @ dressuur training.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Elianna_

Wasco (v. Stravinsky) @ dressuur training.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-09 08:35

Hallo medebokkers,

gisteren heb ik Wasco (v. Stravinsky) weer even gereden.
Het is een 6jarige ruin, en nu ongeveer 4 maanden bij ons.
We zijn nog enorm veel bezig met de basis, omdat dit nog lang niet allemaal goed bevestigd is.

Wasco heeft best wel moeite met het aanspringen in de linker galop.
Het gaat al wel steeds beter, maar nog lang niet vlekkeloos.
Ook valt hij af en toe wat op de voorhand. Dit probeer ik al op te lossen door veel overgangen te rijden.
Maar we hebben alle tijd om de dingen die minder goed gaan, te verbeteren. :)

Doordat ik zelf enorm veel op het paard let, wordt mijn houding ook veel slechter.
Mijn handen leiden bijvoorbeeld helemaal hun eigen leven. Maar hier wordt aan gewerkt.

Verder vind ik het belangrijker dat hij op zijn eigen benen leert lopen, i.p.v. gelijk nageeflijk te rijden. :)

Nou, genoeg gezeurt. Hier de foto's (ze staan niet helemaal op volgorde)!

1.
Afbeelding
Lekker instappen.

2.
Afbeelding
Halthouden.

3.
Afbeelding

4.
Afbeelding

5.
Afbeelding

6.
Afbeelding

7.
Afbeelding

8.
Afbeelding

9.
Afbeelding

10.
Afbeelding

11.
Afbeelding

12.
Afbeelding
Weer wat meer lengte.

13.
Afbeelding

14.
Afbeelding
En lekker uitdraven. :)

15.
Afbeelding
Lekker ding! :+:

Bedankt voor het kijken, en een reactie zou leuk zijn! :)

Groetjes, Elianna.

Ps; Monica (monica08), heel erg bedankt voor de foto's! +:)+

Hollybolly

Re: Wasco (v. Stravinsky) @ dressuur training.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 08:39

prachtig paard. Ziet er al leuk uit, je rijdt hem netjes ;)
vooral die galopfoto is mooi, lekker ontspannen en laag.

Bellissima_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 08:40

Als je dat verhaaltje van
Citaat:
Verder vind ik het belangrijker dat hij op zijn eigen benen leert lopen, i.p.v. gelijk nageeflijk te rijden. :)

Niet had gehad, was het al minder. Maar ik vind dat hij niet bepaald ontspannen loopt :n Mond staat geregeld open, en vooral bij het halthouden is hij enorm in de krul.. Meer ruimte van voor geven! Eerst tempobepaling, wat je doet d.m.v overgangen en langzaam lichtrijden, aanvullen met been. Daarna pas het vw-nw.
Succes, wat een mooi beestje trouwens! :)

bianca78

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 08:42

Ten eerste: wat een leuk paard heb je!
Het ziet er lekker ontspannen uit, zeker omdat jullie nog niet zo lang aan het trainen zijn!
Jullie komen er wel, commentaar geef je zelf al van je handen.
Trouwens dat geel staat goed :j

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 08:43

Zelfreflectie is altijd goed (zeker op bokt :D), maar om je met dit soort foto's zorgen te maken om je houding gaat wel erg ver; je zit er juist mooi op. Tuurlijk, zítten in galop, iets minder diep dat hoofdje, maar verder zie ik net zittende amazone die ruimte geeft aan het paard om te lopen. Wel varieer je al in halshouding zie ik, hou dat er ook in! All in all: ik vind het mooi :j (en je paard ook ;))

shamyrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 08:45

Ook bij mij komen de foto's niet echt ontspannen en vriendelijk over, er is veel verzet in de mond. Ik zou meer wisselen in de lengte.Het lang laten en oppakken meer afwisselen. Daarnaast overgangen rijden. Verder lijkt het een paard met veel potentie. Ik vind hem wel een beetje aan de iele kant. Wat meer kilo's zal hem beter staan. Veel geluk met hem

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 08:47

Het is een mooi dier, maar ik vind het er ook niet zo heel goed uitzien. Op vrijwel alle foto's staat de mond open en zie je een te sterk werkende hand.
Ik zou ook veel meer van de hand afrijden. Lekker laag en dieper vanauit de schoft. Als dan het neusje iets achter of voor de loodlijn komt, is het niet erg. Veel overgangen weg en terug rijden en probeer niet te veel naar het paard te kijken, maar kijk vooruit en voel of je paard goed en ontspannen loopt, zodra je meer naar voor blijft kijken, zal je houding ook beter worden.

Elianna_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-09 08:48

Margoot; Klopt, hij heeft inderdaad af en toe zijn mond open.
Dit niet omdat ik hem constant in zijn mond aan het 'scheuren' ben, maar omdat hij wat speelt met het bit, en dus wat aan het kauwen is. :)

Shamyrah; Wasco is inderdaad nog aan de iele kant, maar zolang hebben wij hem ook nog niet.
Verder krijgt hij genoeg krachtvoer, dus dat iele verdwijnt vanzelf wel.
Overgangen ben ik al veel met hem aan het rijden. En zoals je ziet wissel ik ook wel van halslengte. :)

Bedankt voor de leuke reacties! :)

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 08:49

Sommige jonge paarden zijn gewoon wat ieler, kan je niets aan doen en te veel krachtvoer is dan de oplossing niet. Als het paard ouder wordt dan zal ze breder uitgroeien.

Bellissima_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 08:51

Ik had ook niet verwacht dat je aan het zagen was hoor, dan zou je het wel gehoord hebben :+ Maar nogmaals: veeeeeeele meer ruimte geven, vooral in het halthouden! Misschien ook af en toe een halsstrekken meepakken? Verder ben ik vergeten te zeggen: wat een héééérlijke beenhouding heb jij, had ik dat maar! Voor je kijken he! :D Succes!

Bellissima_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 08:51

wat voor krachtvoer?

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 08:53

Te veel ruimte is niet goed maroot, ze moet zeker wel vebinding houden met de mond. TS zou het paard wat mooier van de hand af kunnen rijden, maar niet veeeeeel meer ruimte geven zoals jij schrijft.

Elianna_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-09 08:53

Bedankt hoor! :)

Storm76; ik bedoelde ook niet dat hij vet gemest wordt, maar dat hij wel voldoende voer krijgt. :)

Boelles

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 10:22

Zelfs in set nog wel :oo
Leuk paardje weer Elianna, wel heel wat anders dan Urbanus.. Lijkt me ook moeilijker te rijden?
Veel commentaar heb ik niet, ziet er netjes uit.

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 10:31

wat een schitterende beenhouding, ik ben jalours.

Ik heb het idee dat hij op de foto's waarin hij net ff 5 cm meer teugel krijgt beter loopt. Daarmee bedoel ik op het verschil tussen bv foto 8 en 9. Bij foto 9 heeftie net ff iets meer ruimte van voren. Daarbij ontspand zijn onderhals, en treed hij veel mooier van achteren door. Bij de meeste foto's boven 9 heeft hij welliswaar een schijnbare nagevelijkheid, maar lijkt hij wel zijn onderhals ligt aangespannen te houden, Daarbij lijkt hij zijn bovenlijn ook wat vast te houden waardoor zijn achterbeen minder mooi onder komt. Pas als je hem net ff iets meer ruimte geeft, word het beeld echt mooi ontspannen en laat hij alles los.

Elianna_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-09 11:54

Anneke; Ja, deze is inderdaad wel wat moeilijker te rijden dan Urbanus. :=

Airborn; aan jou reactie heb ik zeker wat! :)
Ik ga hem vanmiddag weer rijden, dus zal proberen om hem met wat meer lengte te gaan rijden.

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 12:01

Niet gaan losgooien daarbij he.
Met ruimte bedoel ik echt alleen je handen 3-5 cm naar voren en je fingers en schouders daarbij goed ontspannen. Nouja, je kan zelf het verschil wel zien denk ik tussen 1tm8 en 9tm14 denk ik :)

Ook wel mooi trouwens, op de laatste 3 draf foto's zie je heel mooi zn schoft omhoog komen en zn achterhand iets zakken.
bij de foto's waarop hij korter loopt, mist dat.

edit: op het moment dat hij met iets meer ruimte echt goed ontspannen over de rug gaat lopen, kun je hem weer een paar pasjes proberen ietsje hoger in te stellen. Maar neem dan wel iedere keer de lagere hoofdhouding als uitgangspunt, en vraag hem maar een paar pasjes omhoog. Op het moment dat hij daarbij ook maar een klein beetje spanning opwekt, meteen weer lager instellen. Zo langzaam de spieren wat trainen totdat hij ook in de iets hogere houding mooi ontspannen blijft. Als je hem iets hoger instelt, móet hij zich goed gaan dragen met het achterbeen, anders zal hij meteen weer dingen vastzetten om het te compenseren. Dat dragen kost veel kracht, en moet je gewoon trainen. Dus vandaar hele kleine stukjes.
Die kleine stukjes zijn in het begin het makkelijkste door dat te vragen op het moment dat je hem 3-4 passen voorwaards vraagt in draf of stap. Niet veel voorwaards, maar net ff 1 tandje erbij, zodat hij ff zn achterbeen er goed onder zet om die extra activiteit te geven. Op dat moment ff iets hoger instellen, en dan voordat hij van het achterbeen afloopt al weer terug nemen en weer lager instellen.
Pas als hij daarmee kracht ontwikkelt, kan hij het fysiek aan om in een lager tempo zijn achterhand er goed onder te zetten en de hogere halshouding aan te nemen zonder spanning op te bouwen.
Als hij bij het voorwaards op je been op de voorhand wegloopt ipv van achteren te vertrekken (geen idee oftie dat doet, maar zet het er maar ff bij) werkt eht soms beter om ipv been te geven een klein tikje op zijn kont te geven. Wel echt op de kont, niet op de flank. Daarmee zeg je dan infeite tegen hem "dát been moet er nú onder". Ze moeten daar vaak ff aan wennen, maar als ze eraan gewent zijn, kun je daarmee met een heel klein tikje, heel netjes het achterbeen er ff bijvragen zonder dat ze meteen vooruit gaan rennen.

Elianna_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-09 12:14

Bedankt, aan die informatie heb ik zeker wat!
Ik zal er vanmiddag gelijk mee bezig. :)

hessel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 12:17

Leuk paard Elianna en vind het er ook netjes uit uit zien.

goed dat je ook wel van halslengte wisselt, zou ik er ook inhouden :)

Veel plezier nog met 'm

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 13:02

ziet er goed uit hij is ook erg knap ook hoor en idd het halslengte wisselen er zeker inhouden

Marije__

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 13:41

Ik vind het een gaaf paard!
en het ziet er netjes uit.
Paard ontspant zich goed
en je houding vind ik ook netjes :)

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 14:43

ik vind het er netjes uitzien, probeer zelf wel te blijven zitten!

en inderdaad veel overgangen rijden is een hele goede oplossing!

succes!

JusticeWH

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 14:45

Idd Lekker Ding :D :9
Leuke foto's, goed team :D

Elianna_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-09 19:42

Iedereen bedankt voor de leuke reacties! :)

Airborn; ik heb hem vandaag iets meer lengte gegeven, en dit helpt inderdaad!
Ik zal volgende week weer eens foto's maken en plaatsen, kijken of er dan al wat verbetering in zit volgens jullie. :)

Jacquelien_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 21:30

Ik vind het er eigenlijk helemaal niet zo lekker uitzien. Sommige foto's denk ik, nou alles zit er lekker onder,
maar dan ziet ie veel te veel in de krul + zn mondje open. Probeer 'm anders eerst was losser te laten en
zo langzaam wat meer op pakken.