Diesel @ Dressuur

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

diesel_

Diesel @ Dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-09 21:25

Diesel, beter dan Benzine :D

Diesel is al 6 jaar van mij, loopt ook aangespannen, 2 jaar niet op gereden, sinds eind juli weer opgepakt met rijden.
Ons niveau: B
Waar we mee bezig zijn:
mijn houding, mijn handen, benen, alles!
Diesel op twee teugels rijden, vooral op de linkerhand moet ik hem echt meer op de buitenhand rijden ipv binnenhand.
Ik probeer het neusje eruit te rijden, maar is erg lastig. We zijn erg zoekende (beide) naar de nageeflijkheid. Hij gooit snel zijn hoofd de lucht in en drukt zijn rug weg. Omdat hij anders gaat sterrenkijken rijd ik hem te rond dus, maar vanuit daaruit doe ik mijn uiterste best zijn neusje eruit te rijden en zijn hals meer te laten zakken.
Als hij achter de teugel kruipt en zijn hals niet goed laat zakken loopt hij namelijk verder wel ontspannen, maar niet genoeg natuurlijk. We werken er hard aan en hebben wekelijks les.
Problemen waar we tegenaan lopen en waar ik aan wil werken:
De ontspanning dus, neusje moet er meer uit, hals moet veel meer zakken.
Op de linkerhand rijd ik hem teveel op de binnenteugel ipv buitenteugel.
Handen veel stiller houden! En dichter bij elkaar.
Hakken meer uitdrukken, rechterop zitten, VOOR me kijken ipv geld zoeken.

diesel_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-09 21:27

oh en benen stiller en tenen naar binnen, HARD werken dus nog, maar we gaan ervoor :D

Cadaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 21:28

je zadel licht tever naar voren, en is qua lengte ook te lang voor het paard

ook vind ik het er totaal niet ontspannen uit zien.
ze loopt erg te schudden met dr hoofd, en heel terughoudend

geen fijn beeld

Yonker

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 21:33

Filmpje doet het niet hiero..

An error occured, please try again later krijg ik als melding

diesel_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-09 21:41

_Daniella schreef:
je zadel licht tever naar voren, en is qua lengte ook te lang voor het paard

ook vind ik het er totaal niet ontspannen uit zien.
ze loopt erg te schudden met dr hoofd, en heel terughoudend

geen fijn beeld

Zadel ligt echt goed, zit nog een ruime handbreedte tussen benen en singel. Is door goede zadelpasser naar gekeken, en ligt echt goed. Is zeker niet te lang trouwens, komt niet voorbij de laatste rib, lang niet en is een speciaal ponyzadel.

Je hebt gelijk in je commentaar, maar daar heb ik niets aan want dat zeg ik zelf ook al: we zijn er mee bezig en erg zoekende daarin. Hij schud omdat ik te streng ben in mijn hand, moet sneller zijn en veel rustiger in mijn hand. Pony wilt het hoofd omhoog gooien, ik reageer daar nog neit snel en rustig genoeg op, maar we zijn daar erg mee bezig zoals ik al zeg. Als je goed kijkt zijn er stukken tussen waarin we meer ontspanning hebben en het hoofd ook veel rustiger is. We werken eraan om die momenten vast te houden!

Nell_

Re: Diesel @ Dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 07:26

Leuk paardje.
Je geeft je eigen punten al aan :)
Je paardje loopt veel te opgekropt. Dat neusje mag meer zakken, en er meer uit! Hij knikt ook constant iets. De aanleuning is niet echt constant.
Ik vind ook dat jij je teugels best kort hebt! Op deze manier kan hij al niet eens zakken. Dus probeer je teugels wat losser te laten, en je paard de ruimte te geven :) Succes.

Sleeper

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 07:31

Ik vind ook dat je zadel te ver naar voren ligt. Het ligt op de schouder ipv erachter, zo kan hij nooit zijn schouders goed gebruiken. Dat zegt niks over de kwaliteit van je zadel, alleen dat je het zelf er niet goed oplegt :)

Meggggyyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 07:37

Ik vind dat je pony echt totaal NIET ontspannen loopt. Jij duikt naar voren, gewicht drukkend op teugels, en daardoor krop je hem als het ware op. Ga lekker zitten in je zadel. Schouders naar achteren, en ontspan. Niet zo plukken met je teugels, maar voorwaarts-neerwaarts rijden, dan krijg je veel meer resultaat. Want op het moment zie ik alleen een kleine pony, met een voor het oog (vind ik) wat te grote ruiter, die haar pony opkrult. Probeeer daar aan te werken. Succes!

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 07:46

Waarom laat je hem niet eerst met zijn koppie in de lucht lopen; veel overgangen rijden en schakelen, figuren rijden om mooi soepel te krijgen en van achteruit zelf jouw hand op laten zoeken? Het is nu echt een kwestie van dwingen, wat je zelf inderdaad al goed aangeeft :)
Longeren, doe je dat ook? Kun je hem dan met bijzet, touwtjes, pessoa enz enz mooi over de rug laten lopen?
Je slaat denk ik nu een paar stappen over in je her-africhting.
Je beugels kunnen iets langer, waardoor jouw houding beter zal worden denk ik, hoewel je dan voor het oog wel nog groter wordt op je pony.
Heb je er al eens iemand anders op laten rijden om te kijken hoe dat gaat? Kun je les regelen?

Alatariel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 07:47

Een pony is niet op zoek naar nageelijkheid. Dat zijn wij en wij willen het gauw te snel. Ik zou eerst eens meer naar voren rijden en niet zoveel met de nageeflijkheid bezig zijn. Als je heel goed kijkt zie je dat je pony bijna gaat teugelkreupelen. Dus eerst naar voren en naar de ontspanning. Met een beetje geduld komt de nageeflijkheid vanzelf. Vergeet niet dat hij 2 jaar niets heeft gedaan. Daarnaast kan een pony eigenlijk alleen ontspannen als de houding van de ruiter in orde is. Geef hem maar wat meer lengte in de hals en concentreer je op je eigen houding. Dus ik zou me samen met het voorwaarts rijden daar eerst op focussen. Wat daaraan moet gebeuren geef je zelf al aan.
Veel succes en plezier met deze leuke pony.

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 07:52

Ik zou hem idd eerst gewoon lekker laten lopen, zonder dat hij meteen aan de teugel moet. Tuurlijk ziet het er dan niet zo mooi uit, maar nu zie je dat die pony eigenlijk gewoon te stijf is om nageeflijk te lopen, ga je dan trekken of hou je hem in ieder geval tegen op die teugel (je hebt je handen ook behoorlijk wijd) dan krijg je dat schudden en dat hij dan in een poging om er vanaf te zijn achter de teugel duikt.

Kijk zelf nog eens naar het filmpje, je ziet dat je paard eigenlijk niet naar links en rechts buigt met z'n hoofd, je ziet dan meteen verzet. Ik denk dat je dat eerst in stap weer wat soepeler zult moeten maken (dus veel voltes rijden met buiging) en dan pas aandraven.

Verder vind ik het een heel mooi paardje, leuk beestje en een mooi modelletje.

wendyytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 07:57

ik vind het een leuk beestje maar denk dat je hem eerst is lekker moet laten hals strekken
en logeren met pessoa bijvoorbeeld

not2miss

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 13:23

De pony oogt niet ontspannen en is erg druk met het hoofd; is aan het knikken. Verder moet je de handen stiller houden en de tenen naar binnen, maar dat geef je zelf al aan. Ik vind dat je beugels ook langer mogen. Verder vind ik dat je nog meer met de beweging van je paard kan meegaan in je handen, op 0.43 zie je dat er echt een ''waslijntje'' ontstaat. En ik zou hem niet zo diep laten lopen, laat hem dan maar z'n neus in de lucht gooien. Het is de bedoeling van daaruit naar aanleuning toe te rijden en hem zo aan de teugel te krijgen. Niet door hem achter de teugel te rijden om het sterrenkijken tegen te gaan en dan proberen de neus eruit te krijgen zoals je dat zegt.

mizzet

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 13:29

Ben het eens met het bovenstaande commentaar, rijd hem lekker naar voren, veel overgangen.. Verder vind ik het echt een leuk beestje met een superkoele naam! ;)

Marije__

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 13:32

Ik vind het er ook niet echt ontspannen uitzien.
Misschien zou je dr eerst een was meer los & laag moeten rijden ipv dat getrek aan de teugel. daarom schud ze met dr hoofd denk ik.
Kom van de volte af en maak gewoon veel figuren en overgangen ;) succes

diesel_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-09 13:36

bedankt voor jullie reacties, herken het helemaal wat jullie zeggen en daar gaat zeker aan gewerkt worden!
Iemand vroeg nog naar les, dat heb ik elke week. En iemand zei dat hij 2 jaar heeft stilgestaan en dus rustig moet oppakken, hij heeft die 2 jaar voor de kar gelopen (vooral recreatief en voor de kar loopt hij echt als een stoere pony met opgegeven hoofd, daar werken we dus voor de kar ook aan).

Longeren wil ik ook gaan doen, heb het al gedaan maar dan pakt hij het bit echt vast en gaat enorm in verzet. Hij is heel gevoelig op de mond en wilt dan niet ontspannen. Hij kruipt dan ook achter de teugel of knikt alleen in met zijn hoofd. Hij laat dan dus niet zijn hele hals vallen/zakken om het zo te zeggen. Dat gaf helemaal geen fijn gevoel en beeld, dus daarom longeer ik hem nu alleen nog aan het halster zonder bijzet of iets anders. Ik weet echt niet allles, maar ik heb geen gebrek aan longeerervaring of verstand van het bijzetten, ik kan vele paarden prima longeren en die lopen dan ook echt goed over hun rug. Maar Diesel, die wilt dus gewoon niet loslaten of hij knikt alleen zijn hoofd in. Wie heeft daar tips voor?
Lichamelijk is hij trouwens echt in orde, en tanden worden jaarlijks gedaan!

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 13:59

Leuke pony hoor. En alle (opnieuw) begin is moeilijk.

Het valt mij op dat de pony nog erg zoekt naar z'n balans.
Daardoor wordt het teugelcontact is erg los-vast waardoor de pony niet gesteund wordt in het vinden van de balans.
Het is belangrijk om goed steun te geven met been en zit en de mond zo rustig mogelijk te houden (is moeilijk... dat snap ik).
De pony lijkt me een 'denker' (gespannen, weinig vertrouwen), dus zul je vooral de pony heel gevarieerd moeten trainen zodat hij wordt afgeleid van z'n eigen 'spoken'.
Ik ben het eens met vorige schrijvers, dat je een stapje terug moet doen in de training.
Longeren, de basisgangen en figuren rijden zonder verder te veel te vragen.
Pony moet eerst leren 'op eigen benen te lopen' voordat je aan de gang kunt gaan met nageeflijkheid. (die komt dan vanzelf)
Balkjes lopen is ook een leuke en goede oefening.
Lekker een buitenrit maken (met rechte stukken stap/draf/galop) is ook fijn om te bouwen aan wat meer balans en vertrouwen.
Dan kun je misschien klein 'dressuurmatige stukjes' gaan inbouwen, en zodra het goed gaat, gelijk weer ontspannen.
Vraag een goede instructie om hulp en heb geduld (met jezelf en de pony).
Veel plezier gewenst...

Bolzak23

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 15:44

diesel_ schreef:
ik kan vele paarden prima longeren en die lopen dan ook echt goed over hun rug. Maar Diesel, die wilt dus gewoon niet loslaten of hij knikt alleen zijn hoofd in. Wie heeft daar tips voor?

Mijn paardje wilde ook de eerste paar keer niet aan de bijzet. Hoofd omhoog op de rem, het was zelfs een beetje eng om naar te kijken. Ik heb 2-3 keer moeten longeren en toen was het over. Ik weet niet hoe je paard op de longeerzweep reageert maar ik gaf gewoon een beste klap in de lucht op het moment dat ie zijn hoofd in de lucht wilde gooien. Dan schrok die en ging die even vlot vooruit waardoor de nagevelijkheid direct terug was. Bij sommige paarden heeft het wat tijd nodig, gun hem dat, en blijf consequent. Wat misschien ook wel wil helpen is een halsverlenger (elastiek), die geeft wat meer speling. Vind wel dat paarden gauw op de kop gaan lopen met een halsverlenger.

In het rijden ook beetje consequenter worden. Je moet bijna om de pas 'vragen' en het paardje loopt teugelkreupel. Voorwaarts rijden met een gelijkmatig tempo. Natuurlijk met overgangen/(schijn). Elke keer op dezelfde manier rondmaken, bijvoorbeeld door been - vw - opvangen buitenteugel. Als je dit nog een beetje moeilijk vind zou ik eerst proberen om in elk geval een zekere regelmaat in het gangenwerk te krijgen, dan loopt ie maar wat met zijn neus eruit, want hij is echt onregelmatig. Misschien kan je het eens op een meer gevorderd paard proberen, om te voelen.

Heel veel succes ~!

Linsey_X

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 20:21

Het ziet er niet echt "ontpannen" uit.
Geef hem iets meer ruimte dan maar iets omhoog kijken.
Veel overgangen rijden en voltes. dan gaat hij vanzelf wel een beetje buigen.
& Je hakken meer uitdrukken
suc6

amanda18

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-09 13:00

super dieseltje *D

komt echt wel goed je bent net weer aan het oppakken, en ik vind hem al onwijs opgeknapt...
kom je binnenkort wel ff helpen met longeren! :D

As_LoveYou

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 11:58

Ik vind hem veeel te gespannen lopen.
laat die teugels eens los, en laat je handen eens ontspannen.

ook mag 't zadel en jij zelf wat meer achterover..

diesel_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-09 20:58

nogmaals bedankt voor de reacties :D we gaan er aan werken.
Ben blij dat ik dit filmpje heb geplaatst, zo laat je teminste de waarheid zien en niet een leuk still moment waarin het er allemaal wel aardig uitziet.

Zullen zeker binnenkort nog een filmpje plaatsen, in de hoop met vooruitgang!

Niessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 16:46

Ik sluit me aan bij het positieve commentaar van Senna21.
Maar wel super fijn dat jullie weer lekker aan het rijden zijn. :D