Sheba @ Work 2x op HAW

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

JustMeKV

Sheba @ Work 2x op HAW

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-09 21:02

Na ons vorig topic werd het terug tijd voor een nieuw topic (foto's staan er niet meer op, sorry)
[RT-HAW] Sheba@Work (Dressuur + springen)

Eventje korte voorstelling
Sheba is 7jarige merrie
niveau: geen niveau gezien we nog geen wedstrijden gereden hebben
disipline's: Springen , dressuur, vrijheidsdresuur en western (puur basis)
Streefdoel: Wedstrijden vooral Spring gebied maar ook dressuur

Problemen:
Voorlopig niet echt iets speciaals waar we tegen op botsen...
Sheba is en blijft een eeuwig sterrenkijker (vooral op verplaatsing) die bij het minst gaat op kijken, dus word vooral daar veel aangewerkt (veel ontspanning), met beginnend succes. Waar ik vroeger 10min over deed om terug haar voorwaart-neerwaarts of aan "de teugel" te krijgen, doe ik nu mss nog maar een half minuut over.. maar het blijft een punt waar we nog veel zullen op moeten oefenen..

Tips:
Vooral welkom zijn tips voor Schouderbinnenwaarts.. die loopt ze perfect op haar linker zijde, maar op haar rechterzijde is het heel wat moeilijker..
(ze is slechziend op haar linkeroog, waardoor ze vaak vrees om tegen de bakrand aan te gaan lopen, maw zou ze veel liever met haar hoofd naar buiten willen lopen...)
Haar rechtstellen op die kant is geen probleem, alleen wilt schouderbinnenwaarts er maar niet uit komen op deze kant.. bij vraag gaat ze zich heel vlot vastzetten.... dus graag wat tips of advies van jullie kant..

Mijn houding waar ik nu vooral op let:
- Mooi recht zitten en niet voorovervallen ,iets wat op de foto's te zien heel wat verbeterd is, en waardoor men beenligging ook veel netter toont...

Mijn houding waar ik nog moet aan werken:
- handen blijven een stoorpunt! ofwel pianohanden ofwel iets te streng...(dus nog veel meer opletten!)
- Nu en dan nog die kapstokken

De foto's zijn genomen op verplaatsing iets wat we vaker doen, gezien we beter accomodatie hebben elders dan thuis, en gezien elders ontspanning en niet alleen thuis ook heel belangrijk is...

De foto's:
Stapfoto: beginnend vraag om neerwaarts te gaan, vind mezelf te streng
Afbeelding

paar seconden later op dezelfde zijde krijg je dit....
Afbeelding

Draffoto (ik kijk op dat moment net in de weerspiegeling van mezelf in de ramen ;) )
Afbeelding

Ook een stap foto (was even het meisje op haar pony aan het corrigeren, en zoals je ziet als ik er niet op let durf ik voorover te gaan zitten,of als een zak aardappelen op men paard :o )
Afbeelding

Foto van de vorige keer, om aan te tonen dat ze voorwaarts-neerwaarts kan lopen..
mijn hiel is een moment opname,dit is iets waar ik normaal geen problemen mee heb, de rest van men houding was iets waar we ondertussen op aan het oefenen zijn, zoals het iets voorover vallen, duiken met men schouders
Afbeelding

Tips en advies welkom
Opbouwende commendaar mag, maar niet afbrekend.
(Ik ben dringend opzoek naar een lesgever, maar dit is tot op heden hier niet zo gemakkelijk te vinden, voorlopig moet ik het dus nog even zonder stellen)
Laat aub een leuk berichtje na

Dank u

Nell_

Re: Sheba @ Work 2x op HAW

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 07:27

Leuk bont paardje :D

De laatste foto loopt ie lekker! Daar mag hij alleen wel iets meer op de achterhand!
Let erop dat je niet voorover valt, en je hakken uitdrukt :)

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 11:55

Knap van je dat je ook wat 'mindere' foto's plaatst. :j

Ik zou proberen je onderbenen nog wat verder naar achter te leggen en vanuit je knieën je benen naar binnen te draaien, zodat ook je voeten wat mooier vooruit komen te staan. En zoals gezegd: is het ook handig dat je er op let dat je hakken lager blijven dan je tenen. Misschien dat het werkt om eens een gaatje korter te gaan zitten?

Daarnaast denk ik dat wanneer je paard vrij gespannen is, het handig is om je teugels juist niet te kort te houden, maar wat meer lengte te geven en hem daar naar toe te rijden, zodat hij zijn hals- en rugspieren wel moet gaan lengen om bij je contact te komen.

Om je houding en je handen te verbeteren zou ik een 'zeurpiet' aan de kant van de bak zetten, die je steeds maar weer blijft attenderen wanneer je bijv. je tenen uitsteekt of je handen plat hebt. Dat werkt imo het beste.
In stap lukt het me vaak zelf wel om het bij mijzelf bijv. in de gaten te blijven houden, maar als ik ga draven/galopperen merk ik vaak dat ik te veel bezig ben met het paard en dan ook mijn eigen houding vergeet.

Zeker een leuk paardje met een mooie tekening.
Heel veel plezier en succes verder samen!

JustMeKV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-09 15:12

@Judje: De foto's zijn idd niet de beste, zijn momentopname's maar ik wil deze momenten er gewoon uitkrijgen/ uit oefenen
Die zeurpiet ben ik dringend aan het zoeken :+ ..
In stap heb ik redelijk "controle" over mezelf.. 1x draf/ of galop verlies ik vaak men "nette" houding,daarom wil ik dringend paar goeie dressuur lessen en springlessen
Hielen zijn niet echt mijn groots probleem (gezien die voor 90% wel uitgedrukt zijn)
Mijn handen en men beenligging zijn voorlopig nog men grootste knelpunten...
+ Sheba moet ook nog heel veel leren, waardoor ik me steeds voor 90% concentreer op haar en maar 10% op mezelf, daar in wil ik dus ook een middenmaat in vinden..

@Nell: De laatste foto was van een training van hele tijd terug.. ondertussen krijg ik bij deze "oefening" haar achterhand er al meer onder..
Verder idd voorover vallen is iets waar ik nu heel hard aan het werken ben..

Merci voor jullie tips, kan er zeker iets mee doen!

Destino

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 16:03

Het is een leuk paardje, probeer goed om rechtop te zitten en je hakken uit te drukken. Probeer om je paardje voorwaarts neerwaarts te rijden. Dus actief van achteren en daarna pas van voren vragen.

JustMeKV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-09 16:28

Bedankt iedereen!!!

@Chantal89: Merci voor je tips!!

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-09 16:28

Ik denk dat het een paardje is die je vooral goed op je zit moet rijden. Denken aan je ademhaling, aan het vertrouwen geven, goed tussen je handen en je knieen en veel steun wat betreft dat ze niet hoeft te kijken omdat jij dat wel voor haar doet.

Laatst op zoiets pony gezeten, ook bont, vrij stug in de mond en met zijn hoofd horizontaal. Mijn doel zijn buikspieren laten aanspannen. Door dit zelf in mijn zit te doen en hem elke pas te controleren, voor alleen licht contact te houden en hem niet in zijn turbo te laten gaan begon hij in een normale draf te dansen omdat dit te zwaar was ging hij over in een mooi gesloten galopje. Echt top van hem. Hij trok niet de teugels uit mijn handen, hij ging niet bokken in galop, ging niet te hard, viel niet door de bochten, etc. Gewoon lekker. Hoop dat zijn eigenaresse straks ook zo met hem wil (leren) rijden.

JustMeKV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-09 17:27

@Lailapri: Merci voor je tips!
Sheba is een paard die idd veel vertrouwen nodig heeft van de ruiter op haar rug..
is een paard die zich niet gemakkelijk door andere laat rijden : ofwel klikt het of totaal niet, bij dat laatste gaat ze over in protest en doet ze simpel weg niks meer, of gaat ze steigeren..
Ik kan Sheba met een neckrope berijden, dus ik kan haar volledig op men zit rijden..
En de tip van de buikspieren ga ik zeker eens uittesten! Denk dat je idd daar wel een goeie punt aangeeft! Merci!

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-09 19:38

zo had ik toevallig nog een trucje geleert wat bij die pony echt werkte, een denkbeeldig touwtje vanaf dat deel van de hals waar de bespiering onderbroken was, naar mijn borstbeen. en vanuit daar denkbeeldig heel licht aan het touwtje trekken.

met neckrope of op sidepull rijden doe ik ook regelmatig ter controlle.

JustMeKV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-09 18:38

@Lailapri: kheb je tips vandaag uitgeprobeerd en ze liep idd stukken beter!!! Veel meer controle en beheersing over haar! Merci!

@LoVeHoRsEs: Merci zal erop letten

@Jannie8: Mijn pony is toevallig ene van 1m70 :+

BePa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 12:54

Foto's doen het bij mij niet

00peetje00
Woonplaats: Ik in gouda en Barney op de beijersche hoeve in stolwijk.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 15:40

bij mij ook niet.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 21:17

Omdat de foto's het niet doen hier een slotje.