wanneer basis training en wat voor basistraining?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

houfanblack

wanneer basis training en wat voor basistraining?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-09 16:00

hee allemaal wanneer doen jullie basis training?? en wat veronderstaan jullie onder basis training?

ik doe elk 1e 15 min van de training basis (overgangen en veel loswerkingen) ook vaak 2x per maand de hele training de basis... maar wat doen jullie als basis?? en maken jullie voor elke week een planning of iets?

Malenka

Re: wanneer basis training en wat voor basistraining?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 16:10

Meer dan basis kunnen we nog niet. Mijn ene paard heeft de bouw niet voor meer en de ander is gewoon nog niet lang genoeg onder het zadel. Maar we doen dus altijd de basis in de training. Ik zou dit ook vol houden als we verder komen. Echter zouden we dan zo'n 3 a 4 keer in de week ook het 'hogere' aanpakken.

Onder basistraining versta ik:

De drie basisgangen; stap, draf en galop. Met tempowisselingen en overgangen. Overgangen zowel tussen opeenvolgende gangen als overgangen waarbij een of twee gangen worden overgeslagen.
Richting en rechtrichten; de bakfiguren en de 'simpele' zijgangen zoals schoudenbinnenwaart en wijken.

Ook achterwaarts en halthouden valt hier natuurlijk onder. Ook werk met balkjes en pilonnen horen erbij evenals eenvoudige galopswissels en contragalop.

houfanblack

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-09 16:14

[quote="Malenka"]Meer dan basis kunnen we nog niet. Mijn ene paard heeft de bouw niet voor meer en de ander is gewoon nog niet lang genoeg onder het zadel. Maar we doen dus altijd de basis in de training. Ik zou dit ook vol houden als we verder komen. Echter zouden we dan zo'n 3 a 4 keer in de week ook het 'hogere' aanpakken.

De drie basisgangen; stap, draf en galop. Met tempowisselingen en overgangen. Overgangen zowel tussen opeenvolgende gangen als overgangen waarbij een of twee gangen worden overgeslagen.
Richting en rechtrichten; de bakfiguren en de 'simpele' zijgangen zoals schoudenbinnenwaart en wijken.

Ook achterwaarts en halthouden valt hier natuurlijk onder. Ook werk met balkjes en pilonnen horen erbij evenals eenvoudige galopswissels en contragalop.[/quote]

vind jij dat basis?? schouderbinnenwaarts is best moeilijk... en galopswissels en contragalop past ook niet in mijn basis

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 16:19

Ja, ik vind dat die bij de basis van het rijden horen. Dit zijn dingen waar je elke keer naar terug moet. Dit zijn de oefeningen die de basis leggen voor alle hogere oefeningen. Als je deze onderdelen niet goed voor elkaar hebt kun je niet op een juiste manier verder met andere oefeningen. Dat maakt ze voor mij basis.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 19:49

Malenka schreef:
Meer dan basis kunnen we nog niet. Mijn ene paard heeft de bouw niet voor meer en de ander is gewoon nog niet lang genoeg onder het zadel. Maar we doen dus altijd de basis in de training. Ik zou dit ook vol houden als we verder komen. Echter zouden we dan zo'n 3 a 4 keer in de week ook het 'hogere' aanpakken.

Ook achterwaarts en halthouden valt hier natuurlijk onder. Ook werk met balkjes en pilonnen horen erbij evenals eenvoudige galopswissels en contragalop.

Simpele zijgangen zoals schouderbinnenwaarts?

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 19:57

Simpel zou ik Schouderbinnenwaarts niet willen noemen, maar het hoort (tegenwoordig) toch zeker bij de basis.

Tot en met Z2 is bij de KNHS de basis-sport.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 20:48

vind ik niet; sb is een hele moeilijke oefening die van het paard vergt dat hij zijn binnenheup laat zakken en zijn binnenachterbeen ver onder de massa zet; dat kan alleen als het paard de achterhand al flink ontwikkeld heeft en dus al een behoorlijke mate van verzameling heeft bereikt.

Ik vind basissport toch wat anders dan basiswerk.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 20:51

Mag ik vragen hoe de volgorde van alle oefeningen bij dressuur voor jullie is?

R0oszs

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 20:55

hoe bedoel je fabersmid?

ik vind zelf dat de basis stap, draf, galop en alle verschillende overgangen is en dan de (simpele) B figuren

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 21:31

FaberSmid schreef:

De volgorde is bij mij:
rechtuit en wendingen,
volte's en alle mogelijke variatie's hierin.
wijken,
het (begin) van de zijgangen, dit rechtuit en op volte's
wendingen om voor-en achterhand,
verzameling
Maar toch zeker het eerste stukje loopt in elkaar over en als ze wat verder zijn loopt eigenlijk alles in elkaar over.

En overgangen in een basis-gang, dus het zgn "schakelen"

Maar ook als ze al verder opgeleid zijn, begin ik iedere training met het echte basiswerk.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 21:32

Jongens, lees ook vooral de aanhalingstekens die om het woord SIMPELE staan. Die staan er niet voor niets.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 22:27

Basis is voor mij eigenlijk eenvoudig te bewoorden.
Alle oefeningen die ervoor zorgen dat ik takt , aanleuning, losgelatenheit, en schwung kan rijden.
Dus gymnastiseren.
Moet ik zeggen dat ik onder Basis versta, de basis opleiding van het paard.
Niet het niveau op wedstrijden.
Want dat vind ik verwarrend, hier in Nederland.
Basis in de paardenvaktaal is de basis leggen, wat ze vroeger Remonteafrichting noemde.

Daar komen de zijgangen het laatste.
Beginnen met voorwaarts te rijden, en het paard leren te wenden, afwenden.
Natuurlijk het voor de kuit leren rijden. (opschieten voor de kuit)
Dan beginnen met wijken. enz enz...

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 22:30

Verschilt per dag. Voelt hij/zij lekker aan dan rij ik meer oefeningen en probeer meer verzameld te rijden. Maar als ze een mindere periode hebben of een aantal zware dagen achter elkaar, dan ga ik gewoon simpel rijden. Veel grote voltes, hals vanuit de schoft laten zakken aan een langer teugel. Mijn enige doel is dan om ze over de rug te laten lopen. Afhankelijk van hoe het gaat in stap draf en galop. Maar als Ramoon erg schrikkerig is dan kan het zijn dat ik met haar alleen stap. Ga ik dan draven dan drukt ze zich eruit en bouwt alleen maar meer spanning op.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 09:37

houfanblack schreef:
en maken jullie voor elke week een planning of iets?

Ja.
Ik plan alle (be)leersessies in blokken.
Elk blok heeft een doel. Dat doel probeer ik in afzonderlijke elementen te splitsen.

Elke sessie kent nl. slechts één nieuw element.
Elke sesssie begint met aanbieden bouwt op en eindig met een makkelijke dag.
Volgende sessie begint waar de vorige ophield.
Zo zijn sessies in een blok grafisch als een omhoog lopende zaagtand voor te stellen.

Ik gebruik een hartslagfrequentie-meter om te registreren hoe de voortgang is. Pas als het nieuwe element er stressloos in zit, is het tijd voor een nieuw element.
Ik las rustperiodes in opdat het paard het geleerde kan verwerken en in de regel gaan ze er in de wei tussen sessie op vooruit hierdoor.

Zowel het fysieke als het geestelijke als gedrag op signalen aanleren zie ik als afzonderlijke nieuwe elementen.
Een paard lichamelijk fitter maken vraagt inspanning, lichamelijk stress. Daarbíj geestelijke stress is extra moeilijk.

Wat ´basis´ is, is subjectief. Professor geeft een heel lang geaccepteerde maat: het remontepaard. Dat is een basisniveau getraind paard.
Het is echter uiteraard geen begin dus in díe zin geen ´basis´.
Alle gerichte opleiden begint met een goed opgevoed, gezond, fit en normaal sociaal ontwikkeld paard.

Bedenk dat wát je ook wil; het paard moet het lichamelijk kunnen en geestelijk begrijpen voor je het kan vragen.
Dat is de échte ´basis´ onder alles.

hc

Nell_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 10:34

Ik rijd alleen nog mar basis :+
Dus; veel overgangen en schijnovergangen. Goed loswerken etc. Rond vragen en die hals eruit! Achterhand eronder enzovoort!

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 12:22

In de "gewone" dressuurtraining wordt ook gebruik gemaakt van een soort van blokken.
Een jong paard rechtuit en wendingen, volte's aanleren is het eerste blok.
Het examen (om het zo maar even te noemen) is het wijken voor de kuit.
Deze oefening laat zien of het voorgaande goed aangeleerd is.

Zo is het appuyement een examen of het volgende blok goed aangeleerd is.

Maar het is bij de klassieke dressuur ook zo, dat de oefeningen die gedaan worden, de verzameling vergroot, de souplesse, de swung, de lossgelassenheid.

Dus heel veel van de basis is uiteindelijk toch niet in blokken te verdelen.
Maar vloeit in elkaar over.

Maar bij alles ga ik er wel vanuit, dat de nageeflijkheid vanuit het paard zelf komt.
Want echte nageeflijkheid kan men niet afdwingen of versnellen door bv de weerstandbiedende hand.
De weerstandbiedende hand is eigenlijk alleen maar bedoeld voor paarden die al wat "verreden" zijn (dit ook zo uitgelegd in RR van Van Loon)

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 14:49

Zomaar een vraagje, wat bedoelt u eigenlijk met basisarbeid???
Dat rijdt toch elke ruiter, daar is toch een systeem in, met losrijden en warmrijden.
Wat zijn u dagelijkse losmaak oefeningen??

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 17:27

R0oszs schreef:
hoe bedoel je fabersmid?

ik vind zelf dat de basis stap, draf, galop en alle verschillende overgangen is en dan de (simpele) B figuren

Hoe rijdt u dan los voor het warm rijden?

modie schreef:
FaberSmid schreef:

De volgorde is bij mij:
rechtuit en wendingen,
volte's en alle mogelijke variatie's hierin.
wijken,
het (begin) van de zijgangen, dit rechtuit en op volte's
wendingen om voor-en achterhand,
verzameling
Maar toch zeker het eerste stukje loopt in elkaar over en als ze wat verder zijn loopt eigenlijk alles in elkaar over.

En overgangen in een basis-gang, dus het zgn "schakelen"

Maar ook als ze al verder opgeleid zijn, begin ik iedere training met het echte basiswerk.

Wending om de voorhand en om de achterhand worden vaak vergeten, hoor je weinig meer in de moderne tijd. Of zijn ze die oefeningen vergeten, op een paar zoals u na?
Mag ik uw manieren van wijken en verzameling vragen?

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 17:34

Huertecilla schreef:
Ja.
Ik plan alle (be)leersessies in blokken.
Elk blok heeft een doel. Dat doel probeer ik in afzonderlijke elementen te splitsen.

Elke sessie kent nl. slechts één nieuw element.
Elke sesssie begint met aanbieden bouwt op en eindig met een makkelijke dag.
Volgende sessie begint waar de vorige ophield.
Zo zijn sessies in een blok grafisch als een omhoog lopende zaagtand voor te stellen.

Ik gebruik een hartslagfrequentie-meter om te registreren hoe de voortgang is. Pas als het nieuwe element er stressloos in zit, is het tijd voor een nieuw element.
Ik las rustperiodes in opdat het paard het geleerde kan verwerken en in de regel gaan ze er in de wei tussen sessie op vooruit hierdoor.

Zowel het fysieke als het geestelijke als gedrag op signalen aanleren zie ik als afzonderlijke nieuwe elementen.
Een paard lichamelijk fitter maken vraagt inspanning, lichamelijk stress. Daarbíj geestelijke stress is extra moeilijk.

Wat ´basis´ is, is subjectief. Professor geeft een heel lang geaccepteerde maat: het remontepaard. Dat is een basisniveau getraind paard.
Het is echter uiteraard geen begin dus in díe zin geen ´basis´.
Alle gerichte opleiden begint met een goed opgevoed, gezond, fit en normaal sociaal ontwikkeld paard.

Bedenk dat wát je ook wil; het paard moet het lichamelijk kunnen en geestelijk begrijpen voor je het kan vragen.
Dat is de échte ´basis´ onder alles.

hc

Meneer HC u bent wel heel modern, met een hartslagfrequentie meter om de voorgang te meten. De oude generatie heeft het zonder moeten leren, door het aan het paard aan te voelen.
U heeft alles zeer mooi beschreven, maar mij is nog niet de volgorde van uw oefeningen duidelijk?

houfanblack

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-09 21:03

Professor schreef:
Dat rijdt toch elke ruiter, daar is toch een systeem in, met losrijden en warmrijden.

Ik begin met 10 minuten los stappen met lange teugels, dan pak ik de teugels wat op en vraag wat nagefelijkheisld en rug gebruikt dan stap ik voltes op beide handen en maak achtjes daarna die ik dat in draf en ga dan halsstrekken en opnemen doen dan rondje galopperen en daarna overgangen dan even rustig stappen met lange teugel en daar na nog wat rechtuit rijden en zijgangen ect. Oefenen

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-09 11:42

houfanblack schreef:
Professor schreef:

Ik begin met 10 minuten los stappen met lange teugels, dan pak ik de teugels wat op en vraag wat nagefelijkheisld en rug gebruikt dan stap ik voltes op beide handen en maak achtjes daarna die ik dat in draf en ga dan halsstrekken en opnemen doen dan rondje galopperen en daarna overgangen dan even rustig stappen met lange teugel en daar na nog wat rechtuit rijden en zijgangen ect. Oefenen

Dat u in stap dat vraagt is goed, maar ik mis de dressuur oefeningen om het paard los te werken voor het warm rijden?

marloezzke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 12:34

ik denk dat de meeste ruiters hier op bokt alleen maar bezig zijn met basiswerk. en daar wordt weer onderscheidt gemaakt tussen basis en basis.

voor veel ruiters hier is het eind doel een z proef rijden of gewoon weg fijn rijden. terwijl alles tot en met de z2 tot basis behoord. de oefeningen die je van b tot z2 leert zijn allemaal oefeningen om je paard beter te gymnastiseren.
maar voor de meeste onder ons is het al lastig genoeg om je paard uberhaubt de oefeningen fatsoenelijk aan te leren en ze ook dat werkelijk te gebruiken om je paard te gymnastiseren.

vandaar dat veel ruiters hier dus een heel groot onderscheid maken tussen basis en basis.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 12:45

marloezzke schreef:
ik denk dat de meeste ruiters hier op bokt alleen maar bezig zijn met basiswerk. en daar wordt weer onderscheidt gemaakt tussen basis en basis.

voor veel ruiters hier is het eind doel een z proef rijden of gewoon weg fijn rijden. terwijl alles tot en met de z2 tot basis behoord. de oefeningen die je van b tot z2 leert zijn allemaal oefeningen om je paard beter te gymnastiseren.
maar voor de meeste onder ons is het al lastig genoeg om je paard uberhaubt de oefeningen fatsoenelijk aan te leren en ze ook dat werkelijk te gebruiken om je paard te gymnastiseren.

vandaar dat veel ruiters hier dus een heel groot onderscheid maken tussen basis en basis.

Basis werk, dat doet iedereen, die moet men steeds weer bevestigen.
Het wordt gebruikt iedere dag, of je nu GP rijdt of B dressuur.
Basiswerk heeft niets maar dan ook niets met niveau te doen.
Basiswerk= de grondafrichting, het fundament van alles.
Dus die moet men onderhouden, zowel bij het paard als bij de ruiter.
Ruiter is zit en hulpengeving.
Paard is aanleuning en takt en losgelatenheit, enz...
Bepaalde oefeningen naar gelang de africhtingsstand van het paard kun je daar aan werken.
Of het nu om een Remonte of welk niveau gereden paard of ruiter is.
Denk dat deze discussie daarom niet zo op gang komt, omdat iedereen denkt aan het verkeerde, wat ook zeer verwarrend is in het taalgebruik van de meeste ruiters en bobo´s.

Lucido

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 14:54

Basis is vooral rechtrichten.

Als er in de B & L iets belangrijk is is het rechtrichten.
Een M/Z ruiter, moet altijd weer terug kunnen naar de basis, LDR ingesteld, (laag, diep, rond).
Ook moet je 'saaie' overgangen kunnen maken, en moet hij wachten op je zit.
En als je been geeft moet hij niet vluchten, maar actiever worden.

houfanblack

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-09 20:26

Ik begin met 10 minuten los stappen met lange teugels, dan pak ik de teugels wat op en vraag wat nagefelijkheisld en rug gebruikt dan stap ik voltes op beide handen en maak achtjes daarna die ik dat in draf en ga dan halsstrekken en opnemen doen dan rondje galopperen en daarna overgangen dan even rustig stappen met lange teugel en daar na nog wat rechtuit rijden en zijgangen ect. Oefenen[/quote]

Dat u in stap dat vraagt is goed, maar ik mis de dressuur oefeningen om het paard los te werken voor het warm rijden?[/quote]

ik rij nu l1 dus veel dressuur oefeningen kan ik niet doen het wijken en achterwaarts is voor mijn pony nog het ''zware werk''