Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Malenka schreef:Meer dan basis kunnen we nog niet. Mijn ene paard heeft de bouw niet voor meer en de ander is gewoon nog niet lang genoeg onder het zadel. Maar we doen dus altijd de basis in de training. Ik zou dit ook vol houden als we verder komen. Echter zouden we dan zo'n 3 a 4 keer in de week ook het 'hogere' aanpakken.
Onder basistraining versta ik:
De drie basisgangen; stap, draf en galop. Met tempowisselingen en overgangen. Overgangen zowel tussen opeenvolgende gangen als overgangen waarbij een of twee gangen worden overgeslagen.
Richting en rechtrichten; de bakfiguren en de 'simpele' zijgangen zoals schoudenbinnenwaart en wijken.
Ook achterwaarts en halthouden valt hier natuurlijk onder. Ook werk met balkjes en pilonnen horen erbij evenals eenvoudige galopswissels en contragalop.
FaberSmid schreef:Mag ik vragen hoe de volgorde van alle oefeningen bij dressuur voor jullie is?
houfanblack schreef:en maken jullie voor elke week een planning of iets?

R0oszs schreef:hoe bedoel je fabersmid?
ik vind zelf dat de basis stap, draf, galop en alle verschillende overgangen is en dan de (simpele) B figuren
modie schreef:FaberSmid schreef:Mag ik vragen hoe de volgorde van alle oefeningen bij dressuur voor jullie is?
De volgorde is bij mij:
rechtuit en wendingen,
volte's en alle mogelijke variatie's hierin.
wijken,
het (begin) van de zijgangen, dit rechtuit en op volte's
wendingen om voor-en achterhand,
verzameling
Maar toch zeker het eerste stukje loopt in elkaar over en als ze wat verder zijn loopt eigenlijk alles in elkaar over.
En overgangen in een basis-gang, dus het zgn "schakelen"
Maar ook als ze al verder opgeleid zijn, begin ik iedere training met het echte basiswerk.
Huertecilla schreef:Ja.
Ik plan alle (be)leersessies in blokken.
Elk blok heeft een doel. Dat doel probeer ik in afzonderlijke elementen te splitsen.
Elke sessie kent nl. slechts één nieuw element.
Elke sesssie begint met aanbieden bouwt op en eindig met een makkelijke dag.
Volgende sessie begint waar de vorige ophield.
Zo zijn sessies in een blok grafisch als een omhoog lopende zaagtand voor te stellen.
Ik gebruik een hartslagfrequentie-meter om te registreren hoe de voortgang is. Pas als het nieuwe element er stressloos in zit, is het tijd voor een nieuw element.
Ik las rustperiodes in opdat het paard het geleerde kan verwerken en in de regel gaan ze er in de wei tussen sessie op vooruit hierdoor.
Zowel het fysieke als het geestelijke als gedrag op signalen aanleren zie ik als afzonderlijke nieuwe elementen.
Een paard lichamelijk fitter maken vraagt inspanning, lichamelijk stress. Daarbíj geestelijke stress is extra moeilijk.
Wat ´basis´ is, is subjectief. Professor geeft een heel lang geaccepteerde maat: het remontepaard. Dat is een basisniveau getraind paard.
Het is echter uiteraard geen begin dus in díe zin geen ´basis´.
Alle gerichte opleiden begint met een goed opgevoed, gezond, fit en normaal sociaal ontwikkeld paard.
Bedenk dat wát je ook wil; het paard moet het lichamelijk kunnen en geestelijk begrijpen voor je het kan vragen.
Dat is de échte ´basis´ onder alles.
hc
Professor schreef:Zomaar een vraagje, wat bedoelt u eigenlijk met basisarbeid???
Dat rijdt toch elke ruiter, daar is toch een systeem in, met losrijden en warmrijden.
Wat zijn u dagelijkse losmaak oefeningen??
houfanblack schreef:Professor schreef:Zomaar een vraagje, wat bedoelt u eigenlijk met basisarbeid???
Dat rijdt toch elke ruiter, daar is toch een systeem in, met losrijden en warmrijden.
Wat zijn u dagelijkse losmaak oefeningen??
Ik begin met 10 minuten los stappen met lange teugels, dan pak ik de teugels wat op en vraag wat nagefelijkheisld en rug gebruikt dan stap ik voltes op beide handen en maak achtjes daarna die ik dat in draf en ga dan halsstrekken en opnemen doen dan rondje galopperen en daarna overgangen dan even rustig stappen met lange teugel en daar na nog wat rechtuit rijden en zijgangen ect. Oefenen
marloezzke schreef:ik denk dat de meeste ruiters hier op bokt alleen maar bezig zijn met basiswerk. en daar wordt weer onderscheidt gemaakt tussen basis en basis.
voor veel ruiters hier is het eind doel een z proef rijden of gewoon weg fijn rijden. terwijl alles tot en met de z2 tot basis behoord. de oefeningen die je van b tot z2 leert zijn allemaal oefeningen om je paard beter te gymnastiseren.
maar voor de meeste onder ons is het al lastig genoeg om je paard uberhaubt de oefeningen fatsoenelijk aan te leren en ze ook dat werkelijk te gebruiken om je paard te gymnastiseren.
vandaar dat veel ruiters hier dus een heel groot onderscheid maken tussen basis en basis.