Problemen met draven en galoperen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

racheeel_

Problemen met draven en galoperen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-09 19:24

Ik heb een friese ruin van 7 jaar oud.
Hij heeft in 2OO6 2 operaties aan zijn rechterachterbeen (boven) gehad. Hij heeft lang gerevalideerd en sinds ik groen licht had, ben ik weer begonnen met rijden. Langszaam heb ik opgebouwd totdat ie weer alles kon.
Stap-draf-galop dus. In die tijd stonden we op een manege en t ging harstikke goed, het ging echt bergopwaarts.
Totdat we onze paarden naar huis verhuisden, hij ging steeds meer klieren.
Eerst was het dat hij niet meer wilde galoperen. Steeds bokken, niet door galoperen, racen etc.
Ik heb hem helemaal laten nakijken en er was niks te zien wat er lichamelijk mis kon zijn. Sinds een jaar blijft hij klieren met draven. Hij wilt keihard gaan, kin op de borst en gaan, maar hij gaat niet over in galop. Ik heb het al geprobeerd met tempo-wisselingen, met overgangen, voltes, noem maar op. T wordt steeds erger.
Stappen gaat goed, hij buigt mooi om t been, mooie lengtebuiging, mooi tempo.

Galop gaat overigens buiten wel, Dan galopeerd ie lekker rustig, springt goed aan en neemt zijn achterhand mooi mee. Wel loopt-ie met zijn hoofd omhoog, maar haalt geen gekke fratsen uit.

Wie heeft tips voor mij? Ben op het moment radeloos.

Corally_B

Re: Problemen met draven en galoperen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 20:38

Hey, jammer dat je al zo lang bezig bent. Het kan zijn dat het paard misschien wat aan het puberen is, aangezien hij lang heeft stil gestaan. Je zou vooral dit soort dingen goed aan de longeerlijn kunnen oplossen, doet ie het dan wel goed? Laat maar een flink de zweep klappen als hij niet in galop wil. Verder hoop ik dat je les hebt, zo niet, zorg dan dat je zo snel mogelijk een goede instructeur vind die je kan begeleiden!

racheeel_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-09 07:56

Ik krijg les ja, maar dan gaat t iedere keer een beetje beter en dan valt ie weer terug in zijn eigen gewoonte. Aan de longeerlijn galopeerd ie wel, en mooi ook. Als ik erop zit en ik tik hem eens flink met de zweep dan lig ik er snel naast.
Bedankt voor je reactie!

newmom

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 13:24

he, dit is een vervelend probleem,
toch wil ik je aanraden eerst die draf er goed in te krijgen voordat je aan de galop denkt, kleine stapjes.
t is niet niks wat je paard heeft gehad en t kan best wezen dat ie denkt dat t zeer gaat doen en dus even t vertrouwen terug moet krijgen dat ie weer zonder pijn kan bewegen.
Het is mooi dat de stap iig goed gaat, probeer veel stap werk te doen, vanuit totale ontspanning een stukje draven, zo gauw je voelt dat hij zich sterk gaat maken om te rennen en jij m niet meer kan houden terug naar stap, weer de ontspanning opzoeken en weer stukje draf. kleine stapjes.. zoals ik dit leest heeft het dier tijd nodig om vertrouwen terug te krijgen in zowel het rijden als zichzelf.
probeer ten alle tijden te zorgen dat t ontspannen blijft..
dit gaat je echt wel weer lukken, anders had je niet om hulp gevraagd.
vraag wat extra aandacht hierop van je instructie en vraag anders een keer een andere instructie om t eens vanuit een ander oogpunt te bekijken en met frisse tips te komen.

heel veel succes!!

racheeel_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-09 13:35

newmom : Harstikke bedankt voor je tips! Hier kan ik echt wat mee. Het is indd niet niks wat mn paard heeft meegemaakt.
Ik heb er zelf ook al aan zitten denken dat hij weer gewoon het vertrouwen terug moet krijgen, maar als eigenaresse ben je op een gegeven moment echt radeloos, vandaar dat ik het maar eens op bokt heb gezet om eens te kijken hoe jullie er vanuit mijn verhaal kunnen opmerken wat het zou kunnen zijn.

Lientie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-09 14:46

Uit jouw verhaal begrijp ik dat jouw paard buiten en aan de longeerlijn wel wil galloperen?

Als dit zo is en hij begint te klieren zodra hij in de bak onder het zadel moet is het wellicht een optie om je zadel eens na te laten kijken. Het kan namelijk zijn dat het zadel op zijn spieren drukt zodat hij pijn voelt bij het aangalloperen. Sommige paarden kunnen namelijk ultragevoelig zijn....

racheeel_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-09 20:32

Lientie : het zadel is pas helemaal nagekeken en gepast op mn paard. Dus dat kan t niet zijn.. Toch bedankt voor je reactie.

pasdedeux

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-09 20:44

Lies21 schreef:
Hey, jammer dat je al zo lang bezig bent. Het kan zijn dat het paard misschien wat aan het puberen is, aangezien hij lang heeft stil gestaan. Je zou vooral dit soort dingen goed aan de longeerlijn kunnen oplossen, doet ie het dan wel goed? Laat maar een flink de zweep klappen als hij niet in galop wil. Verder hoop ik dat je les hebt, zo niet, zorg dan dat je zo snel mogelijk een goede instructeur vind die je kan begeleiden!

Paarden puberen niet. Als een paard iets niet wil heeft het gewoonlijk pijn of je moet echt met hele zware oefeningen bezig zijn, maar gewoon basiswerk moet elk gezond paard kunnen. Paard kan spierproblemen hebben of wervelproblemen, slecht passend zadel is ook zeker een optie. En ookal zegt een zadelmaker dat het zadel goed ligt, de ene zadelmaker is de andere niet. Over het algemeen hebben friezen een brede schoft maar hebben ze toch een smal zadel op hun rug. Ik zou het paard laten nakijken door een chiropractor/osteopaath in combinatie met een happy athlete masseur. Goed begin is het halve werk :Y)

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-09 22:38

Paarden die moeite hebben met de galop hebben meestal problemen in de rug/achterhand
Hebben ze er ook nog een schouder probleem bij, dan wordt het helemaal lastig om een goede galop te tonen
Je schrijft dat het thuis is begonnen, dat zet mij al aan het denken...
Loopt hij soms veel in de wei?...een uitglijder is snel gemaakt
Ook vast liggen in de box kan lichamelijke (spier) problemen geven, deze zijn gelukkig wel goed oplosbaar
laat je paard eens nakijken door iemand van www.happy-athlete.nl
Er zit vast wel iemand in jou buurt

racheeel_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-09 14:47

pasdedeux : paard wordt ieder jaar helemaal nagekeken door de osteopaath. Pas nog helemaal nagekeken door de dierenarts. Nergens pijn, eet gewoon, altijd oortjes naar voren.
Gister is er iemand (ZZ amazone) bij hem geweest en uiteindelijk blijkt dat hij zich vast houdt in zijn lijf en niet durft los te laten. Na een tijdje doorvragen, liet hij lekker los en was hij super te rijden. Hij gallopeerde zelfs!
Ik heb er zelf ook nog opgezeten en t was een heel ander paard! Ben er super blij mee. Toch bedankt voor jullie reacties.

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 15:58

racheeel_ schreef:
pasdedeux : paard wordt ieder jaar helemaal nagekeken door de osteopaath. Pas nog helemaal nagekeken door de dierenarts. Nergens pijn, eet gewoon, altijd oortjes naar voren.
Gister is er iemand (ZZ amazone) bij hem geweest en uiteindelijk blijkt dat hij zich vast houdt in zijn lijf en niet durft los te laten. Na een tijdje doorvragen, liet hij lekker los en was hij super te rijden. Hij gallopeerde zelfs!
Ik heb er zelf ook nog opgezeten en t was een heel ander paard! Ben er super blij mee. Toch bedankt voor jullie reacties.

Een Osteopaath kijkt niet specifiek (vanuit hun opleiding) naar spieren en een Dierenarts al helemaal niet!!
Oortjes naar voren zegt ook niet alles
Mijn schimmel had ook altijd de oortjes naar voren
Zelfs toen ze een zeer pijnlijke rug had en 5 open plekken op haar schoft :x
Dat ze zich overgeeft aan een ZZ ruiter wil niet zeggen dat het lichamelijke probleem is opgelost...

racheeel_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-09 12:04

unamie : Hij is pas helemaal nagekeken, ook de spieren. Want daar heb ik ook aangedacht of het daarmee te maken kon hebben..