Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
jury schreef:Begin naast het paard.
Ga voor of naast het paard staan, evt met zweepje en zeg terug. Tegelijkertijd duw of tik (klein tikje met hand of zweep op de borst of bovenbenen) het paard terug. Bij achterwaarts (al is het maar 1 pas gelijk braaf zeggen en weer voorwaarts stappen).
Als dit goed gaat, zelfde maar dan iemand erop. Terwijl de persoon ernaast hetzelfde doet als hierboven omschreven. Doet de ruiter de huiste hulp.
Let op de juiste hulp is:
- NIET trekken ad teugels, bij evt. voorwaarts neigen een opheiding geven maar meer niet.
- benen iets naar achter leggen.
- benen weer op zijn plek als paard weer voorwaarts moet hebben.
- Oefening kan in het begin met stemhulp (ik gebruik altijd TeRRRug) ondersteund worden.
En als het goed gaat kan persoon ernaast na voldoende oefenig weggelaten worden.

AnkeVivaldi schreef:Wat mijn lesgever destijds heeft gedaan is een hindernis neerzetten en dan aan beide zijkanten een balk verticaal neerzetten zodat je een soort van hokje hebt, je zet je paard dan tegen de hindernis op en bent links en rechts ingesloten tussen 2 balken. Dan laat je een balk langzaam van boven naar beneden rollen en daarbij de bijbehorende hulpen geven voor het achterwaarts, daarna belonen. Dit heb ik vaak herhaalt en uiteindelijk lukte het, weet niet of het bij elk paard helpt maar je kan het altijd proberen.

_Bitje_ schreef:goedzo !
mooi dat t begin er is ,
probeer je paard wel op te sluiten tijdens t zijwaarts,
dus niet dat hij zijn snufferd de lucht in steekt want dat is
de remblok voor achterwaarts
en idd, beter of zelfs liever 1 x goed dan de 2e x fout
)
Gaat super!