hoe achterwaarts??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

houfanblack

hoe achterwaarts??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-09 18:48

heej ik heb een probleem ik ben nu l1 +7 en ben vast aan het trainen voor de L2, maar mijn pony snapt niks van achterwaarts en ze raakt gestrest erdoor( is zowieso een strespaard) hoe kun je het beste achterwaarts aanleren?? met iemand erbij dat ik de hulpen geef erop en iemand ernaast naar achter duwen??

xLauraax

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 18:50

Zo heb ik dat inderdaad ook gedaan met een paardje. Gewoon je instructeur/instructrice ernaast, en zelf de hulpen geven. Maar begrijpt hij er echt helemaal niets van? Het is belangrijk dat je de juiste hulpen geeft.

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 18:57

Begin naast het paard.
Ga voor of naast het paard staan, evt met zweepje en zeg terug. Tegelijkertijd duw of tik (klein tikje met hand of zweep op de borst of bovenbenen) het paard terug. Bij achterwaarts (al is het maar 1 pas gelijk braaf zeggen en weer voorwaarts stappen).

Als dit goed gaat, zelfde maar dan iemand erop. Terwijl de persoon ernaast hetzelfde doet als hierboven omschreven. Doet de ruiter de huiste hulp.

Let op de juiste hulp is:
- NIET trekken ad teugels, bij evt. voorwaarts neigen een opheiding geven maar meer niet.
- benen iets naar achter leggen.
- benen weer op zijn plek als paard weer voorwaarts moet hebben.
- Oefening kan in het begin met stemhulp (ik gebruik altijd TeRRRug) ondersteund worden.

En als het goed gaat kan persoon ernaast na voldoende oefenig weggelaten worden.

houfanblack

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-09 12:02

jury schreef:
Begin naast het paard.
Ga voor of naast het paard staan, evt met zweepje en zeg terug. Tegelijkertijd duw of tik (klein tikje met hand of zweep op de borst of bovenbenen) het paard terug. Bij achterwaarts (al is het maar 1 pas gelijk braaf zeggen en weer voorwaarts stappen).

Als dit goed gaat, zelfde maar dan iemand erop. Terwijl de persoon ernaast hetzelfde doet als hierboven omschreven. Doet de ruiter de huiste hulp.

Let op de juiste hulp is:
- NIET trekken ad teugels, bij evt. voorwaarts neigen een opheiding geven maar meer niet.
- benen iets naar achter leggen.
- benen weer op zijn plek als paard weer voorwaarts moet hebben.
- Oefening kan in het begin met stemhulp (ik gebruik altijd TeRRRug) ondersteund worden.

En als het goed gaat kan persoon ernaast na voldoende oefenig weggelaten worden.

okee tnxx ik ga zo naar der toe en dan begin ik eerst met achteruit lopen en dan ga ik dnek gewoon rijden:P

AnkeVivaldi

Re: hoe achterwaarts??

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 22:04

Wat mijn lesgever destijds heeft gedaan is een hindernis neerzetten en dan aan beide zijkanten een balk verticaal neerzetten zodat je een soort van hokje hebt, je zet je paard dan tegen de hindernis op en bent links en rechts ingesloten tussen 2 balken. Dan laat je een balk langzaam van boven naar beneden rollen en daarbij de bijbehorende hulpen geven voor het achterwaarts, daarna belonen. Dit heb ik vaak herhaalt en uiteindelijk lukte het, weet niet of het bij elk paard helpt maar je kan het altijd proberen.

wendyytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 07:55

ik heb altijd gedaan aan de hand leren terug te gaan op me stem en dat ook gebruikt bij het rijden met de goeie hulpen

Simpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 07:57

gewoon dat iemand ervoor staat. Ook moet je vooral trainen op stem. Ook als je niet erop zit of gewoon aan het poetsen bent moet je een keer achterwaarts vragen, door bijvoorbeeld terug te zeggen. Ik heb nu een jong paard en die begrijpt de hulpen niet maar snapt wel wat het woordje terug betekend.

houfanblack

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-09 14:18

AnkeVivaldi schreef:
Wat mijn lesgever destijds heeft gedaan is een hindernis neerzetten en dan aan beide zijkanten een balk verticaal neerzetten zodat je een soort van hokje hebt, je zet je paard dan tegen de hindernis op en bent links en rechts ingesloten tussen 2 balken. Dan laat je een balk langzaam van boven naar beneden rollen en daarbij de bijbehorende hulpen geven voor het achterwaarts, daarna belonen. Dit heb ik vaak herhaalt en uiteindelijk lukte het, weet niet of het bij elk paard helpt maar je kan het altijd proberen.

nou ze loopt zo door de hindernis heen:P maar heb geprobeert met iemand ernaast en ging best goed ze deed al 3 stapjes:D

hippo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 14:26

Nou dat is al netjes hoor zo voor de 1e keer. Je kan het ook nadat je gelongeerd/ gewandeld hebt doen met je stemhulp.
De mijne doet het nu zelfs als ik in zijn stal wil en hij met zijn hoofd naar buiten staat :D

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 14:55

dat is mooi
Maar beter 2 goed dan 3e fout, he!

houfanblack

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-09 21:06

jury schreef:
dat is mooi
Maar beter 2 goed dan 3e fout, he!

Idd vandaag 1 x geprobeerd en ze deed 2 stapjes zonder iemand welliswaar scheef maar ach het is het begin! Wil het niet te vaak oefenen want het is beetje een stres paard

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 21:09

goedzo !
mooi dat t begin er is ,
probeer je paard wel op te sluiten tijdens t zijwaarts,
dus niet dat hij zijn snufferd de lucht in steekt want dat is
de remblok voor achterwaarts :)
en idd, beter of zelfs liever 1 x goed dan de 2e x fout :)

houfanblack

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-09 20:18

_Bitje_ schreef:
goedzo !
mooi dat t begin er is ,
probeer je paard wel op te sluiten tijdens t zijwaarts,
dus niet dat hij zijn snufferd de lucht in steekt want dat is
de remblok voor achterwaarts :)
en idd, beter of zelfs liever 1 x goed dan de 2e x fout :)

hee ik dacht gister slim te zijn en te oefenen tussen balkjes nou ik heb gewoon een lomp paard die net doet of de balkjes er neit liggen en er op loopt en bijna haar been breekt:P

Whitney_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-09 14:43

handen sluiten en dan drijven. hij kan dan alleen achteruit. (of omhoog :P)

AmberHeijman

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 15:21

Mijn paardje is het eerst op stemhulp geleerd.
Nu oefen ik het vaak onder het zadel. Gewoon de stemhulp geven samen met je been/teugelhulpen, en dan belonen. :) Gaat super!

houfanblack

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-09 18:47

tnx allemaal!!