Mijn projectje

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

assie

Mijn projectje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-09 17:36

Ik weet niet helemaal zeker of het nu hier moet, of op rij-itp :o

18 dagen geleden heb ik Kunga opgehaald. Zo groen dat ze het halster nog niet kende. De bedoeling is dat ik haar ga beleren en dan weer verkopen, om daarna een volgende pony te kopen. Enige 'probleempje' is dat ik dit nog nooit heb gedaan. Dit is de eerste pony die ik ooit beleer. We leren dus gaandeweg samen :D .
Kunga is erg braaf en leergierig. En ze had enorme lange, geklitte manen.
Afbeelding

De planning was om na ongeveer een maand het zadel er eens op te leggen. Ze gaat echter zó snel, dat afgelopen donderdag (na precies 12 dagen in mijn bezit) het zadel, zonder beugels er voor de 1e keer op lag. Zondag lag er al een zadel mét beugels op. Ook zijn de manen ineens een stuk korter en uitgeborsteld :+
Afbeelding

En gisteren ben ik er dan écht op gekropen. Ik ben benieuwd naar jullie commentaar over wat jullie volgende stap zou zijn. (O en ja... ik weet dat mijn beugels echt veel te kort zijn/waren).

Eerst even aaien
Afbeelding

Draven aan de longe
Afbeelding

Erop aan de longe
Afbeelding

Los door de bak sturen
Afbeelding

Afsluiten met een mooie paardendrol :+
Afbeelding

x_Elise

Re: Mijn projectje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 17:40

Mijn idee van de volgende stap zou zijn, ermee stoppen.. als je niet weet waar je mee bezig bent moet je het ook niet doen. Zeker niet bij een paard inrijden.
Eerst goede begeleiding vanaf de grond zoeken, tot die tijd rustig longeren met zadel.. ik zou er niet meer opkruipen.

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 17:42

Dat is ook het eerste wat ik dacht... Stoppen ermee! Zoals je erop zit. Je hebt blijkbaar geen idee wat er allemaal mis kan gaan.

Fira

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 17:43

Denk je niet dat je een beetje heel erg vroeg bent begonnen?
18 dagen geleden kende ze nog helemaal niks en nu heeft ze ineens een ruiter op dr rug?
Heeft zij (en jij) wel het longeren onder de knie?
Begrijpen jullie elkaar?

Als eerste zou ik zeggen; wacht nog een tijdje.
Lekker poetsen en even laten wennen en over een paar weken beginnen met longeren.

Succes ;)

assie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-09 17:44

En wie zegt dat ik geen begeleiding heb ;) ?

_janet_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 17:45

Als je dit nog nooit hebt gedaan, zou ik er gelijk mee stoppen.
Je kan een paard flink verpesten door het op de verkeerde manier aan te pakken.
Zorg dat je hierbij hulp van iemand hebt die wel ervaring heeft met paarden beleren. Zo kunnen jullie samen het leerproces aangaan, met iemand erbij die er wel verstand van heeft.

19LindA83

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 17:45

Inderdaad zoals hierboven gezegt, als je geen goede begeleiding hebt: stoppen!!
Een paard inrijden is niet niks, en zeker als je hem daarna weer wil verkopen moet je weten wat je doet voor je een verkeerd ingereden paard probeert aan te smeren aan iemand.
Denk aan het paard en niet aan jezelf, en dit gaat zeker ten koste van het paard. ( en dan ga ik er dus vanuit dat je geen goede ervaren hulp erbij hebt.)

Mandy_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 17:47

oeh wat heb jij die longe raar vast zitten.

Tjaa verder ga ik met de rest mee. Bovendien zou ik eerst nog even lekker bezig gaan met elkaar beter leren kennen. Bouw een band op met haar. En als dit de eerste keer erop is had ik al niet meer gedaan dan allen erop zitten...

__Elizabeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 17:47

Waarom er meteen mee stoppen?
iedereen moet toch een eerste keer een paard beleren.
want dacht je van al die bekende mensen die met probleem paarden werken dat ze niet hun eerste keer hebben gehad?

Natuurlijk moet je wel weten waar je mee bezig bent. ik zou ook zeggen als je iets niet weet hoe je het moet aanpakken vraag het aan mensen die er verstand van hebben. en vraag al helemaal niet te veel van zo'n paard.

Ik zou alleen eerst wat meer grondwerk doen zodat ze je leert kennen en dat haar spieren wennen aan het werk want ze is iemand op haar rug niet gewend!

19LindA83

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 17:48

die longe viel mij inderdaad later ook op toen ik de foto's nog eens bekeek, als je van hand veranderd moet je ook de longeerlijn ''wisselen''

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 17:48

Gezien het tempo en de manier waarop ga ik ervan uit dat je geen ervaren begeleiding hebt. Begin eerst eens met de basis voor je erop gaat zitten.

saskiaojan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 17:51

x_Elise schreef:
Mijn idee van de volgende stap zou zijn, ermee stoppen.. als je niet weet waar je mee bezig bent moet je het ook niet doen. Zeker niet bij een paard inrijden.
Eerst goede begeleiding vanaf de grond zoeken, tot die tijd rustig longeren met zadel.. ik zou er niet meer opkruipen.

dit was ook mijn eerste gedachte gang....
Ziet er nl niet heel erg nagedacht en profesioneel uit.......

19LindA83

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 17:51

En gezien het feit om aan bokt te vragen wat de volgende stap is ga ik dr dus ook vanuit dat je zeker geen ervaren begeleiding hebt anders zou die het wel weten!

saskiaojan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 17:54

ff offtopic het is wel een leuk dier....kruising?

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 17:55

Vraagje TS: kent het paard al de commando's ho, stap, draf, galop aan de longe? Zo nee: hoe denk je dat dan onder zadel te gaan doen?

Fira

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 17:57

Abeltje77 schreef:
Vraagje TS: kent het paard al de commando's ho, stap, draf, galop aan de longe? Zo nee: hoe denk je dat dan onder zadel te gaan doen?

Dat is nog eens een goeie vraag :j

assie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-09 17:57

Voor iedereen die adviseert om te stoppen; bedankt voor jullie vertrouwen ;) . Maar ik stop niet. Ik heb begeleiding. En mijn vraag hierboven, over jullie comentaar, impliceert NIET dat ik niet weet wat ik moet doen. Het was een vraag naar andere ervaringen. Er zijn méér wegen die naar Rome leiden en ik vind het altijd interessant om werkwijzen uit te wisselen.

Haha, ik dacht al dat jullie zowel over mijn houding als over de longe gingen vallen.

In beide gevallen is er een verklaring.
De longe werd steeds gewisseld op de momenten dat er van hand werd veranderd. Op het moment van de foto stonden we echter stil. De foto werd vanuit die hoek genomen ivm de zon ;)
Dus don't worry, die longe zit niet raar.

Dan mijn houding. Zoals ik al zei; de beugelriemen zitten veel te kort. Daar word je hele houding natuurlijk slecht door. In overleg hebben we besloten het even zo te laten. Ook al omdat ik zelf niet eens zó oncomfortabel zat, als dat het eruit zag. Dan wil ik nog even toevoegen dat ik in totaal zo'n 5 minuten op haar heb gezeten, max ;) . Dat leek ons genoeg voor een dagje.

Qua tempo... tsja, we gaan rustig genoeg. Zeker omdat ik merk dat de pony er zelf ook lol in heeft. Ze komt vrolijk aan in de wei en gaat blij mee. De hoeveelheid koekjes die erin gaat, draagt daar vast aan bij O:) .
Na een intensieve dag als dit, krijgt ze ook sowieso een dagje rust. Nouja, rust... ze wordt natuurlijk gekriebeld en gekroeld tot ze er flauw van is.
De tweede dag doen we iets 'makkelijks', wat ze kent, zoals wandelen, longeren.
Laatst bijgewerkt door assie op 09-09-09 18:00, in het totaal 1 keer bewerkt

assie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-09 18:00

Ah, de vraag over de commando's, die had ik even niet gezien.
Ja, stap, draf, ho/halt en draaien zitten erin.
Het commando galop nog niet, maar dat is een bewuste keuze, in verband met de bodem van de bak. Ik wil haar namelijk niet nu al onnodig belasten met een zware bodem ;)
Deze week wordt de dame verhuisd; naar een bak met een betere bodem.

@saskiaojan: Het is een onherleidbare kruising ja. Een vuilnisbakkie.

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 18:00

Ik vind idd dat je ook wel snel gaat.
Maar echt gespannen en gemeen en vervelend ziet het er niet uit. Alleen hoe zit de longeerlijn op foto 5???

Succes. En leer het paard eerst goed ontspannen longeren en alle commando's voor je er op sprint. Is een handige en goede tip.

Ik heb trouwens al onervaren ook wel een paard in gereden hoor.
Wel met begeleiding van een instructeur en de eigenaar. Daarnaast was ik NOOIT alleen bezig met het paardje. Gewoon voor de veiligheid.

Douce

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 18:00

Ik vind alleen de reactie van:
heb je dit al een keer gedaan?
want anders zou ik 't niet doen
best raar..
Je moet namelijk ergens beginnen je kan niet beginnen met ervaring..

Ik zou zeggen, zolang je begeleiding hebt, veel succes!

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 18:01

Assie@ als ik je zo hoor ben je goed opweg :D

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 18:03

Maar het kán niet anders of die veel-te-korte-beugels gaan jou in een andere, verkeerde houding zetten. Misschien heel subtiel (want het is nou niet zo dat je verschrikkelijk naar voren valt, bijvoorbeeld) maar reken maar dat het paard het wél voelt. Het lijkt mij al bijna onmogelijk om je gewicht goed in het zadel te houden.

En hoe stuur jij precies? Want het ziet er op die 'los door de bak sturen' foto uit, of dat vooral met de teugels gebeurt. Terwijl ik bij een nog in te rijden paard juist zou werken vanuit mijn lichaam en zit, en zo min mogelijk met de teugels doen. Daar heb je later alleen maar heel veel profijt van.

Vind het wel een leuk dier trouwens :)

19LindA83

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 18:03

ze drukt wel flink dr rug weg op sommige momenten. En tuurlijk moet je eens beginnen, maar wel met goede begeleiding, ik neem aan dat goede begeleiding ook op jouw houding let en dit zeker niet zou goedkeuren. Is ook heel belangrijk voor de balans van je paard dat jij goed zit!
En om af te leiden dat ze er lol in heeft omdat ze mee komt uit de wei vind ik raar.. tuurlijk loopt ze mee als er genoeg koekjes in gaan maar of ze het onder het zadel met ruiter erop lopen ook leuk vind.. aan haar rug te zien nog niet echt!

19LindA83

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 18:05

foto 5 bedoelde ik inderdaad ook, juist niet die stand foto :+

Extra toevoeging: van de galop vind ik een heel verstandige keuze! die van mij is nu een jaartje onder het zadel en die vind de galop onder het zadel ook erg moeilijk, vooral zijn balans vinden. Dit vind ik ook niet erg, alles gaat op zijn tijd, zodra hij er klaar voor is

diesel_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 18:16

Wat voor begeleiding heb jij als die persoon jou zo ongelovelijk kort laat zitten op een paard :?
Sorry maar het ziet eruit alsof je naar de renbaan gaat!

Echt waar meid, je weet niet wat je doet en je begeleiding ook niet.