racen na de hindernis

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Calipso94

racen na de hindernis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-09 21:54

heeee,

wat kan ik doen om het ''gerace'' na de hindernis af te leren?
wat voor een hindernis het ook is, hij doet het iedere keer weer.
aangezien hij heel erg sterk is in zijn mond kan ik m ook moeilijk weer snel terug halen.

alvast bedankt! :)

aeolusnr1

Re: racen na de hindernis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 22:56

Ik vermoed dat hij ook al aan het racen is bij het naar de hindernis toe lopen.
Als eerste zou ik zeggen doe zo niet verder, neem speciaal les, privéles dus.
ik zou eerst ook de hindernis echt belachelijk laag zetten, eerder eenhindernig maar dan op cavaletti hoogte.
Probeer rustig wat rond te rijden , vrij rond in de piste, en passeer die hindernis echt aan alle kanten, doe dit in een rustige arbeidsdraf, rij voltes en doe wat wijken, en zorg er dan op een gegeven moment voor dat je net een volte rijd vlabij de hindernis en je draait zo door en komt dan ineens vlak ervoor uit, en je draaft gewoon rustig door maar idd er wel over, dan dadelijk weer een volte en hou hem zo goed bezig , dan kan hij aan niks anders denken dan , wat gaat die hierboven nog allemaal bedenken ; waar moet ik nu weer naartoe.
In eerste instantie , ewoon rustig draven, niet gaan licht-rijden , zeker ook geen verlichte zit, en als hij wil wegvluchten zet hem dan gewoon extra aan et werk paar keer wending heel kort of wending om de achterhand , dan weer opnieuw maar doe het steeds met de glimlach , nooit boos op je paard worden.

Lauraa1_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 17:35

Als hij al naar de hindernis toe racet, níet erover maar op de volte(en dit ook na de hindernis als hij dan wilt gaan racen), en zoals hierboven al gezegd, hou je paard bezig zodat hij niet op de hindernis gaat letten.
En belonen als hij het goed doet, en vooral niet boos worden, want dan word je paard ook alleen maar opgefokter van.
Misschien kun je eens gewoon een balk neerleggen (dit moesten wij namelijk op de manege doen) of een aantal balken verdeeld in de bak (ongeveer hetzelfde als een parcours) en rijd daar gewoon overheen, in stap, draf of galop.
Hierdoor leer je niet alleen om te leren sturen en welk tempo je moet hebben, maar zo kun je je paard ook beter inhouden(als je er in stap of draf overheen gaat).
Heel veel succes in ieder geval.:)

Calipso94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-09 19:06

vlak voor de hindernis racet hij er niet naar toe.
ik stap er heen en dan 2 meter van te voren in draf, maar toch krijgt hij het voor elkaar.
en geeft hij er meestal nog een bok na!

vind het trouwens wel een goed idee om een parcour van balkjes neer te leggen,
nu ik sinds kort een dressuurzadel heb en daar dan de balkjes mee kan gaan doen is het ook niet zo verlijdelijk om dan te gaan springen (voorheen reed ik altijd met een springzadel dus dan werden de losse balkjes tussen de staanders al gauw kleine hindernisjes waarna het helemaal mis ging iedere keer).

soms steld hij zich zo aan dat hij met een grote bocht om de hindernis heen loopt, maar dat gaat nu al een stuk beter, ik probeer hem nu echt niet te laten vervelen onder het rijden, maar e dressuur was nooit zo'n probleem, maar ook aangezien Calypso echt top springbloed in zich heeft en vroeger ook D-ZZ heeft gesprongen kan hij het dus wel.
wijken doet hij graag en kan het dan ook goed!

bedankt voor deze tips
maar hoor graag nog meer! :)

Lauraa1_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 20:05

Als hij na de hindernis weer gaat racen zet hem dan op de volte en daarna stil, draaf (of stap eventjes) daarna weer weg en probeer het opnieuw. of je kunt even iets anders gaan doen zodat hij niet aan de hindernis blijft denken. ook kun je beter een paar pasjes achterwaarts doen.
Je kunt ook een tijdje niet meer springen maar alleen met balkjes oefenen, of ernaast lopen.
Heel veel succes.:)

newmom

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 14:06

in uitjes springen wil ook wel eens helpen, zorg wel dat je m onder controle houdt of er eventueel tussenuit kan sturen anders breek je je nek.
maar probeer met de in uitjes (met bijv 1 galopsprong ertussen) terug te rijden met je zit, kleine ophoudingen maken
met je hand. blijven oefenen en vooral jezelf niet sterk maken, dit verlies je.
zorg ervoor dat zijn aandacht bij jou blijft.
rijdt met het springen veel tussen de hindernissen dressuur oefeningen door.
veel verzameling vragen, zoek de ontspanning op en de rust voor zowel jezelf als je paard.

hopelijk heb je hier wat aan.
succes!

Calipso94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-09 18:52

kijk, het probleem is ook een beetje dat als ik rijdt dat hij alleen maar harder en harder wil.
kan dan niet mijn handen ontspannen houden want als ik mijn handen wel ontspannen houd dan vliegt hij me er tussen uit.
misschien heb ik dan een harde hand maar dat wil ik juist niet.hebben jullie misschien daar ook nog tips voor?

ik heb al een tijdje niet gesprongen want de laaste 2 keer ben ik niet zo fijn te recht gekomen.
(1x heup zwaar gekneusd en 2e x midden in de hindernis gevallen met mijn hoofd tegen de staander.en hersenschudding aan over gehouden).
toen ging het in het begin wel gooed maar dan ga je de hoogte in en een oxer maken en dan gaat het weer verkeerd.

dankjewel voor deze tips hoor er graag nogt meer!
xxlaura (_) calypso

newmom

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 19:07

hier kun je dressuur matig mee oefenen.
deze fout maken veel ruiters
vast zetten en houden.. dit verliest zelf een bodybuilder.
het is de truuk en de kunst om ophoudingen te maken en juist de ontspanning daartussen zorgt ervoor dat je paard op gaat letten op jou hand en op wat er komen gaat.
dus werk met je zit en je hand samen..

LYSANNO

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 12:16

Mijn (ex)bijrijdpony deed dit ook. :j
Ik heb dit als volgt op gelost:
Draf op de hindernis gaan en pas aangaloperen als ik het vertrouwen had, had ik 't vertrouwen niet ging ik er bijlangs en probeerde ik het gewoon weer, dit bleef ong. 5 rondjes doorgaan, en toen kreeg ik haar opeens met draf over de hindernis. Heb haar toen enorm beloond en ben meteen uit gaan stappen, de volgende keer met springen ging het geweldig! :+:

Lucido

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-09 12:02

Na de hindernis stop zetten.

Ragebol1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-09 12:11

Mijn paard was vroeger heet voor de hindernis en er na ook.

Ik heb les gehad van een springruiter toendertijd.
Ik heb maandenlang in uitjes gesprongen en moest het paard leren op zit terug te krijgen dus na de landing meteen kont in het zadel en diep zitten.

Rij desnoods in stap aan op een balk, draaf erover heen en zet de pony daarna stil. Pasje achterwaarts en weer aandraven.
Dan weer in stap de volgende balk nemen.

Ook is het handig om veel figuren te rijden en te schakelen. Even verruimen op de lang stukken en wer terug rijden.
Vaak even halthouden, pasje achterwaarts en weer aandraven.

Zodra de pony hier positief op reageert weer een balkje pakken.
Ik zou het springen even laten voor wat het is en eerst de basis weer onder knie krijgen.
Bij heethoofdjes is het altijd belangrijk om de rust terug te vinden.

Gut.....ik hoor mijn instructeur nog roepen....."zitten, zitten, zitten" en " blijf van die voorkant af"

my_angel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-09 12:23

Na de hindernis (ongeveer op de afstand waar je normaal de volgende zet ca 6 à 7 meter) enkele drafbalken neerleggen. Die ziet je hij en dan gaat hij terug in tempo. EN inderdaad ga jij na de hindernis weer in je zadel zitten? of blijf je op zijn voorhand? Want in het geval van het laatste dan raced hij alleen maar om zijn evenwicht te vinden. Bij de landing op je kont gaan zitten en blijf van de voorkant af want meestal is het zo hoe meer jij trekt hoor meer hij trekt!

Succes!!!

wintepint

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-09 12:30

als ze er een gewoonte van maken wordt het echt niet leuk, gewoon les nemen, zodat het paard meer vertrouwen in jou krijgt. ;)

CaroHemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 12:40

Veel verschillende lijntjes en bochten rijden. Daardoor leert je paard op te letten op wat jij zegt, want er zou zomaar een sprong achteraan kunnen komen. En natuurlijk veel geduld hebben met vertrouwen kweken. Spring zelf nu 2 jaar en me paard wordt nu pas eindelijk een beetje rustig. Ik was vrij hoog begonnen bij me oude instructrice, en 2 jaar geleden helemaal opnieuw (lees: laag) begonnen met mijn huidge instructrice.

sandravdl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 08:48

flink werken aan de dressuur, en vaak tijdens de dressuur een sprogetje of cavaletti meenemen, zodat hij er niet zo op gefocust raakt. veel voltes ed rijden.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 09:22

een paard steld zich echt niet aan hoor.
Als er een probleem is dan moet je dat zoeken bij de ruiter.
Neem dus les.

marietje62

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 14:45

Ook nagekeken of er niet iets is met de rug.
Kan ook pijn zijn........

humid

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 16:27

Goed achterover zitten, niet trekken en je zo zwaar mogelijk maken. Rustig praten helpt ook.