Steeds afwenden op moeilijke hand.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Noatjuhh

Steeds afwenden op moeilijke hand.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-09 19:04

Ik heb misschien een hele stomme vraag (:o) maar ik zou echt graag tips willen om het probleem te verhelpen.
Mijn pony is heel erg lui, en best wel slecht aan het been. Hier werk ik ook aan, en we krijgen 1x per week les, maar er is nog een probleem.
Als ik gewoon over de hoefslag wil rijden (dit is bijna alleen aan zijn 'slechte en moeilijke' kant), wendt hij steeds af, en gaat ie aan de overkant op de andere hand (=makkelijker voor hem) lopen.
Ik kan dan sturen wat ik wil, maar ik krijg hem ontzettend moeilijk weer op de andere hand.
Ik heb morgen weer les, maar ik vroeg me af of iemand hier misschien nog een goede tip heeft. :)

Monster_tos

Re: Steeds afwenden op moeilijke hand.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 19:07

Hou op de moeilijke kant wat stelling naar buiten en hou je binnen been er zeer streng aan, zodra je ook maar voelt dat hij iets naar binnen probeert te komen streng met je been terug duwen, zweepje in binnenhand is ook wel handig. Kun je hem een tik op het schouder geven als hij naar binnen donderd. Vooral mega streng zijn is bij jou de oplossing denk ik.

not2miss

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 20:24

Ik sluit me aan bij bij Monster_tos. Wil alleen nog even toevoegen dat je hem meteen moet corrigeren mocht het je niet lukken hem op de hoefslag te houden. Daarmee bedoel ik dat je hem niet gewoon door mag laten lopen als hij zelf van hand veranderd, maar dat je meteen weer terug moet gaan naar de hand waar je op reed. Anders zal hij denken dat 't loont om zijn eigen zin te doen omdat er toch geen consequenties aan vast zitten.
Succes!

Monster_tos

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 20:57

En daar sluit ik me weer bij aan :)

jSophiaF

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 21:02

Ik sluit me hier ook bij aan.
Een fjord waar ik rij, deed dit ook, totaal stuurloos was ik dan.
zweepje aan de binnenkant, op het moment dat hij naar binnen viel om vervolgens zijn eigen weg te kiezen, me binnenbeen er streng bij en tegelijk een tik met de zweep op zijn hals. Stelling naar buiten vragen helpt ook erg goed.
Succes.

Noatjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-09 21:24

Ik probeer ook om hem meteen weer terug te sturen op de goede hand, maar dat is zó moeilijk. Hij gaat dan gewoon verder op de andere hand. Ik weet dan echt niet meer wat ik moet doen, want straf kan ik dan bijna niet meer geven, toch?

jSophiaF

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 21:31

probeer hem stil te zetten en hem om te draaien met zijn neus naar de bakrand toe. Stoot hij zijn neus tegen de bakrand, eigen schuld.
Volhouden, uiteindelijk win jij. Maar wel concequent , streng en rechtvaardig blijven.

Doet hij dit ook met longeren ?

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 21:32

Noatjuhh schreef:
Ik probeer ook om hem meteen weer terug te sturen op de goede hand, maar dat is zó moeilijk. Hij gaat dan gewoon verder op de andere hand. Ik weet dan echt niet meer wat ik moet doen, want straf kan ik dan bijna niet meer geven, toch?

Zoals gezegd, ingrijpen voor hij zijn kans grijpt! Probeert hij ondanks de hierboven genoemde voorzorgsmaatregelen toch af te wenden? Direct een tik tegen de hals en terugsturen. Omdat hij nu al gewend is om dit kunstje te doen (afwenden = minder hard werken = blije pony) zal het lastig af te leren zijn. Dus streng zijn!

Ik zou ook aan de slag gaan met rechrichten trouwens, het klinkt alsof je pony of errug gemakzucht of flink scheef is!

Monster_tos

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 21:36

Gelijk afstraffen als hij er alleen maar aan denkt!! Anders krijg je het er echt nooit uit.

Lauraa1_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 18:08

Zodra je merkt dat hij wilt afwenden, je binnenbeen eraan en eventueel de zweep achter je kuit (of op de schouder, als je met een zweep rijd).
Misschien kun je zelf afwenden voordat hij dat doet, zodat jij nog steeds de controle over hem hebt en niet hij.
In ieder geval wel afstraffen, met de zweep of met je stem. Maar laat hem níet de baas zijn en laat hem doen wat jíj vraagt, op een gegeven moment zal hij toch op moeten houden omdat hij niet zijn zin krijgt.

Ik vind het trouwens zowizo vreemd dat hij al met je 'aan de haal' gaat, omdat hij zelf afwend en op de andere hand gaat. (Al kan ik het wel begrijpen dat het heel moeilijk is voor jullie beiden!)
Zolang jij hem bezig houdt met figuren rijden en de oplettendheid op jou zou het niet zo snel moeten gebeuren.
Heb je hem wel goed losgereden? Zo ja, lijkt het me toch een stuk minder moeilijk op de moeilijke hand. (wat een zin zeg, haha)
Probeer anders gewoon een hele poos veel figuren te rijden, en misschien kun je op de moeilijke hand de volte insluiten en weer groter maken, daarmee krijg je hem ook wat losser (in draf doe je dit dan) dan heb jij als het goed is 100% zijn aandacht en moet hij niet denken aan andere dingen.
Dus houd hem bezig en geef hem niet eens de kans om af te wenden!

Noatjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-09 19:15

Bedankt voor de tips! Ik heb vandaag weer les gehad, en het probleem voorgelegd aan mijn instructrice.
Ze zegt dat ik misschien onbewust naar binnen hang, en dat hij daarom sneller afwendt, en ik moet meer met mijn binnenbeen duwen, écht hard.
Het ging best goed moet ik zeggen, al deed hij het nog wel een aantal keer.
Dat hij scheef is zou goed kunnen, want het enige wat hij doet is buitenritten, alleen dan 2/3 keer per week in de bak.
Heeft iemand goede tips om te beginnen met rechtrichten?

Noatjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-09 06:00

Niemand?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 09:03

Rechtrichten doe je het beste door hem niets te geven om aan te hangen. Binnenhoefslag pakken dus. Paarden hebben de neiging om men hun schouder aan de bakrand te gaan plakken en lopen daardoor dus scheef op de hoefslag.

Het probleem is alleen dat als jij de binnenhoefslag pakt nu, je paardje weer meer ruimte krijgt om om te draaien en op zijn favoriete kant te gaan lopen.

Ik zou dus vooral beginnen met veel wendingen rijden om hem gelijkmatiger sterk te krijgen op beide handen. Ook veel overgangen (pakt hij wel aan beide kanten de galop trouwens? overgangen kunnen daarbij helpen) en dan zodra hij soepeler is en jij de controle terug hebt (dat is erg belangrijk in deze situatie lijkt me) kan je hem inderdaad extra trainen met rechtrichten op de binnenhoefslag.

Het is een klein beetje een vicieuze cirkel die je moet gaan doorbreken.

Succes! :)

Symphonic

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 09:14

Ik zou er een keer een fysiotherapeut naar laten kijken, en ook onder het rijden.

newmom

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 13:12

vaak hebben paarden en pony's de mogelijkheid om af te wenden als je niet voldoende op twee teugels rijdt. op één teugel meer druk daar breekt een paard nl makkelijk door.
en hou je gewichtsverdeling in de gaten.
probeer niet constant met je binnenbeen te blijven drijven of met contrastelling, dit werkt wel even maar zodra jij weer "recht" gaat rijden is je pony zo weer weg.
probeer de oorzaak aan te pakken niet t gevolg.

heel veel succes (dit is namelijk een lastig probleem)
en niet opgeven ;)

edit: vergeet erbj te vermelden dat je ook niet moet vergeten je been eraan te houden als ie wegloopt de andere kant op, doordat (dit is een natuurlijke reactie) de ruiter dan vaak alleen maar bezig is met t "omtrekken" van het paard met de hand vergeet het vaak zijn of haar been.
dus houdt je been er goed aan, mocht ie toch gaan probeer dan net te doen of je gek ben en er een volte van te maken, houdt hierbij ook je evenwicht en vooral buitenteugel in de gaten!