Impuls

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

pip_nijn6

Impuls

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-09 15:38

Hallo,

Ik heb een ontzettend lieve merrie, die nog geen stap verkeerd zet.
Ik ben met haar begonnen met wedstrijd rijden en krijg ook les 1 x i.d.week.

Mijn merrie heeft geen natuurlijke drang om voorwaarts te gaan.. ik krijg dus ook altijd terug op mijn
protocol dat ze niet voldoende impuls heeft.
Het flitst niet!! ze doet heel braaf haar ding..maar als ik niet op let, dan valt ze stil...

Ik rijd zelf zonder sporen, alleen met zweep. (met sporen wel geprobeerd, gaat ook wel goed, maar los je volgens mij het probleem niet mee op)
We rijden ook veel basis, veel overgangen etc.. we proberen alles...

Heeft iemand nog tips???? hoe je zoiets het beste kan aanpakken..
Ik krijg les van iemand die zelf niet bevoegd is.. (helaas kan het budgetair gezien even niet anders)

Wat kan ik toch het beste oefenen??

Monster_tos

Re: Impuls

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 16:03

Vooral veel oefeningen voor je been. Overgangen en schijnovergangen. Ook moet je juist niet teveel been geven, maar gewoon een tempo inzetten. Dit tempo moet ze aanhouden tot jij wat anders zegt. Dus niet bij elke stap been maar zodra ze terug valt even streng melden dat er doorgereden moet worden. Dit is wel een questie van geduld dus veel doen!

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 16:17

stipje ik heb hier dus ook last van en op ieder staatje staat impuls !
zodra ik namelijk al iets minder ga drijven valt die gewoon terug en of ik hem dan aantikt of aandrijf dan vliegt die vooruit en dan zodra ik stop komt die direct weer terug in tempo
dus echt liever lui als moe

Regallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 16:20

Vaak is het probleem dat wij als ruiter veel te druk zijn met benen geven waardoor we wat verkrapt gaan zitten en hierdoor het paard weer belemmeren in zijn beweging. Probeer ten alle tijde lekker losjes op je paard te zitten en verdere tips geeft monster_tos al.
Misschien nog een tipje. Neem een zweepje mee tijdens het rijden. Hiermee kun je haar steeds iets bij tikken als ze niet snel genoeg is voor je been.

Succes

Regallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 16:21

Sorry ik zie dat je al met zweepje rijdt. Verkeerd gelezen sorry.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 16:22

ik ben ook benieuwd naar een mogelijke oplossing. Nu mijn paard eindelijk "gekalmeerd" is en goed begint na te geven is de drang naar voren weg. Ze doet netjes haar ding, maar dat is het dan ook en al ik er te streng met zweep of sporen aan zit, dan vertikt ze het om nog mee te werken en stopt met lopen of steekt haar neus in de lucht en loopt onder mij uit. Ik rij al veel overgangen en tempowissels

Tiffanys

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 17:01

je zegt dat je zonder sporen rijd , maar met zweep

zoiezo met "" hulp ""' dus.

mij is aangeleerd dat je beter met sporen kunt rijden en 1x aansporen .
dan zonder sporen en 10 x moeten drijven

Monster_tos

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 18:40

Helemaal mee eens tiffanys, beter een keer een tik of hulp met spoor dan constant drijven met been. Je krijgt er en een stomp paard van en een slordig beeld.

paardebloemp

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 09:45

Het is wel een vrij lastige vraag als je de combi niet hebt gezien vind ik. Als ze van nature niet de drang voorwaarts heeft, moet je denk ik gaan onderzoeken waardoor ze die drang vooruit wel krijgt. Hou je benen stil, of zelfs een periode los van je paard, om haar weer scherper aan je been te krijgen. Misschien reageert ze wel door bijv even echt door te tikken op de schouder, of door wat schoppen te geven, of door je stem te gebruiken.

Rijd je alleen dressuur of wissel je ook af met springen en buitenritten, naar vreemde bakken, gekke dingen doen, zonder zadel enzo? Het kan ook zijn dat het rijden een beetje een sleur is geworden.

pip_nijn6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-09 10:52

paardebloemp schreef:
Het is wel een vrij lastige vraag als je de combi niet hebt gezien vind ik. Als ze van nature niet de drang voorwaarts heeft, moet je denk ik gaan onderzoeken waardoor ze die drang vooruit wel krijgt. Hou je benen stil, of zelfs een periode los van je paard, om haar weer scherper aan je been te krijgen. Misschien reageert ze wel door bijv even echt door te tikken op de schouder, of door wat schoppen te geven, of door je stem te gebruiken.

Rijd je alleen dressuur of wissel je ook af met springen en buitenritten, naar vreemde bakken, gekke dingen doen, zonder zadel enzo? Het kan ook zijn dat het rijden een beetje een sleur is geworden.

Het is inderdaad ook heel lastig uitleggen. We wisselen regelmatig af met longeren, springen.. binnenkort ook buitenrijden.
Ik probeer met mijn benen er ook zoveel mogelijk af te blijven..(valt niet altijd mee :P ) Als ik been geef en ze reageert niet vlot, dan krijgt ze een tik met de zweep en dat gaat ook wel steeds beter, haar reactie wordt naarmate ze gecorrigeerd wordt ook steeds sneller. Ik rijd heel veel afwisseling in overgangen en figuren..
Maar af en toe moet ik haar best veel corrigeren met de zweep, omdat ze op het been niet reageert en ik ben bang dat ze
dan de zweep een keer goed zat is... (ik vind het een beetje zielig :+ ) ze is zo ontzettend braaf en lief en het voelt gewoon een beetje raar....

paardebloemp

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 16:47

Ik denk toch dat buitenrijden de leukste afwisseling is, of in een lang stuk weiland, dan merken ze opeens dat het leuk is om hun benen weg te gooien :D
Misschien kun je ook proberen het met een wat hardere druk met je been de reactie te krijgen, of met een schop. Misschien zit het zo in je systeem dat je een tik moet geven als ze niet op je been reageert, dat je het iets te snel toepast. En als je een tik geeft, moet dat geen aai zijn, dan wennen ze daar ook aan. Ik weet dat dat heel lastig is, heb ik ook met mijn paard.. Hij is ook superlief en doet niks verkeerd, behalve het traag reageren als ik hem niet goed rij. Ik gaf voorheen ook wat te zachte tikjes, maar dat heeft maar een paar passen effect. Ik geef nu gewoon een paar fellere tikken op de schouder (dat heeft hij liever dan op zn kont), zodat (en totdat) hij echt vooruit sprint. Als ik de overgang daarna maak, doe ik het desnoods weer, maar ik ga door tot het zonder zweep lukt. En dat hebben ze met snel door! Maar je moet wel heel consequent zijn. Ik denk ook dat het beter is om kort met veel power te rijden, dan lang en sukkelend.