Zijn we klaar om L te starten

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

jeen

Zijn we klaar om L te starten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-09 14:59

Dute en ik zijn vorig winter in de B begonnen en we willen graag deze winter na een paar wedstrijden L starten. We zijn druk aan het trainen en kunnen alle tips en hulp gebruiken.

Dute is een 8 jarige merrie (sjaard x Naen)

problemen waar we tegenaan lopen:

Tijdens wedstrijden is ze in stap heel erg terughoudend, dan staat ze bijna stil. Thuis is dit niet het geval dus kan ik daar moeilijk op oeffenen. Misschien hebben jullie tips voor op wedstrijd.

Mijn verbeterpunten.
* tenen naar binnen
* hakken uitdrukken
* voor me kijken
* rechtop zitten

de foto's zijn van onze laatste wedstrijd. Ik was door prive omstandigheden erg moe en niet te scherp. de eerste proef ging dan ook heel slecht 178 punten de tweede heb ik haar even aangepakt en dat ging al iets beter 189 punten en een tweede prijs.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
en persoonlijk vind ik dit de mooiste
Afbeelding

Cadaz

Re: Zijn we klaar om L te starten

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 15:02

veel punten heb je al zelf genoemt

voor je uit kijken en niet naar beneden
en soms heb je ook een te strenge binnenhand...
en volgens mij loopt ze wat teveel op de voorhand

succes!

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 16:07

Lijkt me wel hoor, neusje er iets meer uitrijden, en soms iets meer op t achterbeen, maar dramatische punten zul je niet rijden hoor :) Wij zijn er misschien ook nog niet helemaal op en top klaar voor, en rijden ook een wpje :)

deCent

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 16:19

Ik vind het er wel netjes uit zien, de L kan je wel in!
Vaak is dat terugvallen in stap een beetje veroorzaakt door spanning (bij mij in ieder geval wel).
Probeer hem dan toch even door te pakken, ookal zit je in een proef. Dan maar 1x een iets minder nette proef, dan hoef je er daarna niet meer moeilijk over te doen!
De rest heb je zelf al aangegeven.

Succes en veel plezier!

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 16:20

Eerst maar eens de pluspunten:

-ja paard heeft een nette houding IMO
-Zijn aanleuning en ruggebruik lijken wel in orde om ook in de L1 punten te kunnen scoren.
-je arm houding lijkt op de meeste foto's netjes.

De werkpunten, naast wat je zelf aangeeft:
-Soms heb je een beetje pionohandjes
-Af en toe is je paard geneigd wat me de neus achter de loodlijn te komen, daar mag hij dus wat voorwaartser zijn.

Ik denk op zich dat de L1 je niet mistaat. Kun je de gevraagde oefeningen al? Kan je paard ook in aanleuning en bij voorkeur 4 kant stilstaan?

Het is van foto's natuurlijk niet helemaal zuiver te beoordelen, omdat het totaalplaatje wat mist, maar ik denk dat je prima mee zou kunnen komen :)

ggit

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 16:22

zo op het eerste gezicht zou je denk ik wel in het L kunnen starten. Let op dat je niet voortdurend naar beneden kijkt, dat is niet mooi en ziet er ook een beetje onzeker uit (terwijl je dat misschien niet bent). Verder zou ik ook wat meer aan de oprichting werken; ze loopt af en toe nét te diep. en op foto 6: blijf rechtop zitten!

CCindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 18:12

L1 is niet zo veel hoger hoor ;) Ik denk dat dat wel moet lukken. Meestal is ie wel mooi opgericht, af en toe nog wat diep, maar zo erg is dat niet.
Mijn pony is ook terughoudend in stap, maar op wedstrijd heb ik veel meer moeite haar voorwaarts te laten stappen dan thuis. Op wedstrijd gaat ze dan snel te overhaast stappen. Tja, echt een tip daarvoor heb ik niet, alleen: oefenen oefenen oefenen :P

Succes!

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 19:03

Als je er op let dat hij zich niet te veel gaat opkrullen (zie ik op enkele foto's) denk ik dat het wel gaat lukken. Ziet er goed uit en de L1 is goed te doen.

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 19:05

Let op je handen, die staan iedere foto anders ;) Zonde! En let er ook inderdaad op dat ze niet gaat duikelen (te diep), meer voorwaarts proberen te houden (zoals je zelf al aangeeft)

Zou gewoon de overstap maken, de L1 is niet zo supermoeilijk (vind het eigenlijk zelfs fijnere proeven dan de B..)

Succes samen!

Laux

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 19:11

Het paard loopt er mooi bij, kan nog wel wat aan verbeterd worden natuurlijk maar het ziet er goed uit. ;)
Jouw houding moet ook wel wat aan verandert worden, je handen en benen bijvoorbeeld.

Ik zou ook gewoon de overstap maken, je kunt het altijd proberen. ;)

jeen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-09 07:46

bedankt allemaal voor de tips zal er aan werken. Gister hadden we weer wedstrijd in de B 6e met 186 en 2e met 191 we hebben nog een buitenwedstrijd en dan wil ik er nog een stuk of drie binnen doen en dan gaan we denk ik maar over naar de l.

Monica24

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 08:08

Je paard loopt er best goed bij. Je moet echt aan je eigen houding gaan werken (zoals je zelf ook al aangeeft), maar je hand en beenhouding zijn echt niet goed. Volgens mij zit je beugel trouwens gedraaid (zie foto 1). Als je je benen zo houdt kun je ook de juiste hulpen niet geven. Je been moet netjes aan je paard liggen, dan kun je ook beter inwerken. Als je zo naar beneden kijkt is je balans ook niet meer goed, op de laatste foto zit je ook scheef.
Verder erg leuk paard, en ik heb er alle vertrouwen in dat jullie het in de L goed zullen doen als je heel hard aan je houding werkt.
Succes!!

xLeviRoosJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 10:07

je moet heel erg om je benen letten :)
en verder ook je handen op bijna elke foto weer anders
veel plezier

Nefertarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 20:46

Ziet er mooi uit, ik vind haar op sommige foto's inderdaad met haar neus achter de loodlijn lopen. verder ziet het er mooi uit.
succes

xLeviRoosJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-09 10:08

Hee.
persoonlijk vind ik je nog niet klaar voor de L .
ik zou eerst eens wat meer aan je houding denken .

hns

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-09 10:20

Het eerste wat mij opvalt is dat je een gespannen bovenlichaam hebt, dit wordt vooral veroorzaakt door een te hoge ademhaling. Daardoor wordt dan ook niet alleen jou bovenlichaam gespannen, maar ook jou armen, handen, bekken en benen. Ik vind ook dat je die spanning ook goed kan terugzien bij het paard en misschien is dat ook wellicht de reden dat hij tijdens wedstrijden niet voorwaarts wil stappen.

Ontspan je eerst door vooruit te kijken en je nek + schouders los te maken. Check dan ook even waar je adem zit, boven in je borst of laag in je buik. Als je merkt dat je hoog ademt probeer dan rustig jou adem naar je bekken te laten zakken. Hierdoor wordt je lichaam een stuk meer ontspannen en losser, zodat je beter met de bewegingen van het paard mee kan gaan.
Als je dit regelmatig oefent zul je zien dat je houding vanzelf al stukken zal verbeteren.

llobke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-09 12:02

Allereerst, wat een mooi paard heb je onder je kont zeg! :P
Een klein puntje, die al een paar keer genoemd is, probeer voor je uit te kijken!
Succes in de L!

LoVeHoRsEs8

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 15:55

zeker weten, succes!

jannie8

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 15:58

jullie zijn wel klaar voor l1 :D

lisaleila

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 16:42

je tenen wat naar binen en voor je kijken