Joukj mijn verzorg pony

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

joukj_l_

Joukj mijn verzorg pony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-09 22:22

Heyy

Ik heb joukje als verzorgpaard vanaf het begin van de vakantie en het is een super paard
Ze is 5 jaar en heeft een tijd stil gestaan liep wel is af entoe
het is een merrie en heel erg koppig en eigewijs:P Ik heb er hard aan moeten werken voor dat ze mij heeft geaccepteerd zo dat ik lkkr de baas kan spelen:P (doe ik niet echt hoor maar ben wel de baas!!)
Nu heeft ze nog wel last van haar rug der spieren dus ze bokt met aangaloperen wat ze nu nog maar soms doet:D maar dan zit ze op een hand gekruist meestal is dat de linkerhand en dan zit ze op de rechterhand goed. Heb ook een paar keer gahad dat het andersom was. Ook heeft ze nog moeite met de voltes stap gaat altijd goed draf gaat steeds beter maar galop heeft ze echt moeite daarnaast longeer ik haar voor het rijden. dat ging een week goed tot ze ineens ging steigeren:S en nu doet ze dat dus regelmatig met longeren. Maar probeer daar gewoon doorheen te komen.
maar hier een paar foto's
Ze gaat nog wel is hangen aan me teugels en dan loopt ze te diep: mijn oplossing voorwaardser lopen
om me heen kijken en niet naar me paard
1
Afbeelding
Dit is joukje
2
Afbeelding
3
Afbeelding
nog even rustig aan
4
Afbeelding
heeft ze even haar momentje gaat ze stil staan en wilt ze niet meer veder:P
5
Afbeelding
6
Afbeelding
7
Afbeelding
8
Afbeelding
kleine volte is ook nog zo moeilijk
9
Afbeelding
Joukje: als ik nou me hoofd naar binnen gooi is het dan makelijker?? (ze heeft vaak de neigin om haar hoofd zo ver naar binnen te doen dat ze aan me laarzen kan sabbelen:P
10
Afbeelding
Bokken
11
Afbeelding
zit te ver naar voren wat ze dus deed toen ze uit de hoek kwam keihard rennen shrok een beetje van der:P
12
Afbeelding
mooie foto lkkr allerd:P
13
Afbeelding
14
Afbeelding
15
Afbeelding
gooit ze der hoofd weer naar binnen

geef maar lekker wat tips om aan te werken maar moet nog wel denken aan haar rug die moet ze nog trainen

joketje

Re: Joukj mijn verzorg pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 22:31

Misschien haar rug toch maar eens laten nakijken? Bokken, steigeren enz wijzen vaak op pijn. Probeer ook op je handen te letten, niet omhoog halen als ze er vandoor gaat en op sommige foto's heb je een strenge binnenhand.
Verder vind ik het wel een mooi paardje! Veel succes nog.

Iv_Oebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 07:49

Probeer je handen niet zo streng vast te zetten. Op bijna elke foto heb je je handen op je schoot. Zet ze een stuk verder naar voren, handen rechtop, naast elkaar en voor je zadel. Dan is de kans ook minder dat je haar van voor in de weg zit. Let ook op je voeten die steken naar buiten. Probeer ook niet de hele tijd naar die knapperd te kijken ;) En over de rug.. ja misschien iemand naar laten kijken als dat mogelijk is. Je kan het ook eerst nog zelf proberen op te lossen aangezien ze nu pas de rug hoeft te gebruiken.. (als ik het goed uit je verhaal begrijp) Lekker lang laag rijden en ook met longeren.

Verder heel leuk paardje hoor! Je boft maar met zo'n leuk verzorg paard! Mag ik vragen hoe oud ze is? En weet je toevallig wat de afstamming is? :D

Succes verder met haar!

joukj_l_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-09 08:28

bokken stond bij mij eerst bekend als protest nu gaat alles goed en bokt ze nog steeds dus zit er toch iets:S maar steigeren is echt protest watnt ze kan het wel. Ze zit aan de longeerlijn in galop nog maar een klein stukje net 3 passen ofzo. Stopt en gaat steigeren. Het kan zijn dat het pijn is maar waarom doet ze het dan niet altijd en op 2 handen. Of alleen al als ik de bak in kom en haar wil laten stappen. Dan begint ze vaak ook al met vervelend doen.

Me handen staan indd streng ga ik dus aan werken. Dat laag rijden lukt wel doe ik met longeren nu ook maar ze heeft ook een lage houding daarom is ze zo mooi(L)
Joukje is 5 jaar en een echte fries is gekeurt alleen niet reuntgiesch (of hoe je het ook typt) ze heeft geen gebreken en ze heeft een stamboek!!

xXx

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 08:36

Een stamboek zegt niks.
Ik zal toch even een DA laten kijken, want bokken, stilstaan en steigeren doen paarden niet zomaar voor de leuk.

Iv_Oebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 12:32

Heeft niets met het rijden te maken indd, maar ik ben nieuwschierig wie haar vader is..? ;)

Stravero

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 14:38

Zo te zien, moet je nog veel leren. ;) Probeer niet te streng te zijn met je handen.. En ik zal zijn/haar rug even na laten kijken i.v.m. waarschijnlijke pijn ;)

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 14:45

Of je paard gekeurd is zegt niet veel over bijvoorbeeld mogelijke rugproblemen, die kunnen ook later ontstaan door verschillende oorzaken. Je geeft in je openingspost al aan dat ze last heeft van haar rugspieren, daar moet je dan je rijden op aanpassen. Je eigen houding is hierin het belangrijkste uitgangspunt, hierin kun je nog veel verbeteren, meeste is al genoemd. Wat het rijden betreft, het is goed om je paard met losrijden heel laag in te stellen, maar wel zo dat ze van voren rond blijft (voorwaarts neerwaarts). Hoofd minimaal op borsthoogte, maar liefst lager. Dat is waarschijnlijk bij een fries niet makkelijk zeg ik er meteen bij. Heel belangrijk hierbij is dat je de achterhand voldoende activeert. Zo kan ze in het werken beter haar rugspieren gebruiken.

Verder is voltes rijden ook erg goed, zorg er wel voor dat je ze vooral op je benen en zit rijdt. Je moet zoveel stelling hebben dat je alleen een klein stukje van het binnenoog ziet. Zie je meer van haar hoofd heb je teveel stelling en kan ze over de buitenschouder wegvallen. Dat moet je oplossen voor voldoende begrenzing aan de buitenkant, met je buitenbeen en met je buitenteugel. Ook deze rijdt je in eerste instantie voorwaarts neerwaarts. Pas als je in het rijden het gevoel hebt dat dit lekker gaat, zou ik haar iets oppakken van voor. Als galop spanning geeft zou ik dit even niet meepakken in de training, tot je in stap en draf haar lekker aan het lopen hebt en het gevoel hebt dat ze haar rug niet meer vastzet.

En het kan geen kwaad er eens een fysio naar te laten kijken, maar dat zal in overleg met de eigenaar moeten. Ook een goed idee is om samen les te nemen.

joukj_l_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-09 22:27

heyy

bedankt voor jullie tips ik ga indd. binnekort een les nemen en deze week heb ik gebruik van jullie tips gemaakt en ze zat zowaar in de goede galop. Maar met de les gaat den instructriese even kijken hoe ze loopt. En dan gaat zij bepalen of er echt naar gekeken moet worden of niet. Nou bedankt en zondag ga ik lkkr met joukj naar het strand!!:D

xXx(L)

bakkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 22:41

Ik zie een redelijk strenge binnenhand, en ze lijkt zich soms wat op te kroppen. Let erop dat je haar voldoende ruimte geeft ;)

SabrinedeW

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-09 13:12

Op de foto waar ze bokt, zijn je sporen ook vol in haar buik (als je die om had, kan het niet goed zien), denk dat ze dat ook niet zo leuk vond. Leuk paard verder!

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-09 13:19

Ik zou de sporen af laten totdat je beengebruik wat netter is, nu is het echt perforeren wat je doet... best logisch dat ze dan protesteert.
Je binnenhand 'trekt' haar zodanig naar binnen dat ze helemaal over de binnenschouder naar binnen kukelt.
Les zal voor jullie beiden lekker zijn, begin gewoon bij het begin... rustig aan, en sporen even in de kast.
Check idd voordat je echt intensief a.h. werk gaat of alles goed zit in de rug/ mond en zadel.... ofwel: laat iemand met verstand van zaken daar even naar kijken.

Succes!!!

Röntgenologisch is het trouwens...

sassiewassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 18:40

Probeer in galop goed achter over te blijven zitten. Verder ben ik het met Ninx eens, doe die sporen af!

Anneliees_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 18:49

Ik ben het ook eens met Ninx, met sporen rijden lijkt me niet echt nodig ..
Let ook op je handen, 't ziet er best streng uit op sommige foto's.
Veel succes met de lessen, ik denk dat het met een beetje oefening helemaal goed zal komen ! :D

As_LoveYou

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 18:51

Waarom rij je met sporen..:O
ik zie je heel vaak er erg mee prikken.
doe ze eens af, misschien loopt ze dan ook niet meer zo te klieren en te bokken..