Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Bizzybijtje schreef:Rollkur en hyperflexie zijn hetzelfde.
LDR staat voor laag, diep en rond. Dit is een stuk vriendelijker dan Rollkur/hyperflexie omdat het paard niet gedwongen wordt en lager loopt, dus niet met de kin op de borst.
veertj96 schreef:Bizzybijtje schreef:Rollkur en hyperflexie zijn hetzelfde.
LDR staat voor laag, diep en rond. Dit is een stuk vriendelijker dan Rollkur/hyperflexie omdat het paard niet gedwongen wordt en lager loopt, dus niet met de kin op de borst.
Okee dus LDR is eigenlijk nageefelijkheid/aan de teugel? Of is LDR dat je druk houd en dat het paard daar voor weg gaat door rond te lopen, ik snap het niet meer omdat de ene zegt dat de de manier is van nageefelijkheid en de ander zegt dat het komt door ontspanning en het actief rijden?
Maar Rollkur word dat gedaan door een hulpteugel strak te doen tijdens het rijden en longeren zodat het paard zo leert lopen en dat voortaan altijd zo loopt?

Laag rijden, dieper rijden, netjes rond rijden. Dus niet:

Bij de LDR foto is het wel de bedoeling dat het paard opgericht met actieve achterhand blijft lopen... Op de foto toont hij nog te neerwaarts.
Killyenn schreef:Ik zeg ook, het paard mag niet uit elkaar vallen, maar ik heb persoonlijk nog nooit een paard gezien dat in LDR verzameld, en mij lijkt dat theoretisch ook onmogelijk. Imo zit daar een fase tussen die je nog niet verzameld kunt noemen maar waarbij het paard wel actief blijft, en dus niet uit elkar valt. Het paard op de foto is inderdaad nog wat te neerwaarts, daar heb je gelijk in. Ik kon echter zo snel even geen betere illustrerende foto vinden.
Ik zie overigens niet in hoe jij de laag in LDR dan toepast als je je paard opgericht houdt?
Twee totaal verschillende gangen zijn inderdaad niet met elkaar te vergelijken als je ze per foto vergelijkt. Ik denk echter dat je zelf ook ziet dat het paard op de tweede foto een valse knik heeft, wat veelal het geval is wanneer een paard teveel op de hand gereden wordt, dat hij zijn kaak en bovenlijn aanspant en dat hij niet zakt in zijn achterhand. De eerste foto toont minder spanning in de bovenlijn. Enige wat ik mis is wat meer impuls, waardoor hij wat kort stapt van achteren.
Het paard moet blijven "zitten" zeg maar. De achterhand moet er fijn onder staan waardoor de gehele voorkant "verheven" word. Dat kan ook met een lage halshouding. 

FaberSmid schreef:Bedenkt u eens hoeveel krachten een mens via het bit op de tedere paardenmond kan uitoefenen. Een paard is wijs en heeft geleerd weg te gaan voor de druk, ook met de extreemste situaties en methodes.