rechts bit vastpakken.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Nell_

rechts bit vastpakken.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-09 10:25

Mijn pony pakt ontzettend vast op rechts! Ze is op die hand ook mega scheef, en loopt het liefste met haar hoofd naar buiten.
Op links is ze super makkelijk! Stelling neemt ze daar zo aan :j

Ik vind het ontzettend moeilijk om haar dus rechts te rijden. Want ik wil niet dat ze naar buiten kijkt, maar omdat ze vastpakt kan ik haar amper recht stellen. Want dan word het meer een trekpartijtje :+
Ik heb les, en dan nóg vind ik het moeilijk! Ik moet haar naar buiten laten kijken, en weer rechtstellen. Maar na een kwartier heb ik pijn in mijn armen omdat ze echt niet loslaat!

Nu heb ik alleen groepsles (met 3 personen) en priveles heb ik van een andere instructrice. In de priveles moet ik ophoudingen geven aan rechts, zodat ze daardoor wat loslaat. Niet te veel focussen op die teugel. Dat werkt wel heel even, maar dan gaat ze weer heel scheef lopen. Dan blijft ze dus ook gewoon niet op de hoefslag! Op rechts rijd ik meestal voltes (vergroten, verkleinen) en probeer haar zo naar binnen te stellen.

Wie weet nog wat tips? Vooral hoe ze los gaat laten?

Finstar1991

Re: rechts bit vastpakken.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 10:28

Probeer kleine voltes te maken(ik weet ff niet meer hoe het heet)
Maar zorg dan dat ze in de ronde haar nek buigt, zodat ze met haar hoofd naar jou 'kijkt' zeg maar,
Mijn paard deed dat ook wel, daardoor is het toch stuk beter geworden
(sorry voor de rottige uitleg)

Joy2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 10:29

Ik heb het probleem op links dus lees even mee...

KarmaChansy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 10:40

ik ging altijd veel 8tjes rijden, hielp goed bij mijn merrie. Ze wordt daar echt super los van :) en voor het rijden even gym doen, dus helemaal naar rechts buigen en links even een snoepje bij je houden. Ik heb ook wat grond werk gedan om haar losser te krijgen. Bij mij had het feit van het bit vastpakken gewoon te maken met het niet los zijn in de hals en schouder :)

lidewei

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 10:43

ik zou wat rechter houden links om dus bijna geen steling op voltes en bochten.
proberen wat meer steling rechtsom te nemen door op een volte te rijden dat beetje in schoudervoor te rijden.
je hand ver van de hals brengen maar niet te hard trekken!! gewoon op zij brengen en als ie dus steling neemt open je helen hand. als je gaat trekken gaat hij terug trekken door bit vast pakken. en dan wordt het gewoon touwtje trekken.

als hij doet wat je wil steling nemen open jij hand. wil hij weer na de anderen kant met zun hoofd sluit je hand iest af plaats hem opzij . buigt hij netjes in laat je los.

slangevoltes rijden met in iederen bocht volte 10 m is ook fijne oefening

hoop dat je er wat aan hebt

chrisje_83

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 12:08

Ik sluit me bij Lidewei aan. Daarnaast is het belangrijk met je linkerbeen naar je rechterhand toe te drijven en rechts goed te blijven ontspannen in plaats van zelf terug te pakken.

Regallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 12:10

Probeer op de linkerhand eens met wat contrastelling te rijden.
Zo kun je haar op de linkerhand (makkelijke hand) toch wat losrijden op rechts.

Yasmine

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 12:31

lidewei schreef:
ik zou wat rechter houden links om dus bijna geen steling op voltes en bochten.
proberen wat meer steling rechtsom te nemen door op een volte te rijden dat beetje in schoudervoor te rijden.
je hand ver van de hals brengen maar niet te hard trekken!! gewoon op zij brengen en als ie dus steling neemt open je helen hand. als je gaat trekken gaat hij terug trekken door bit vast pakken. en dan wordt het gewoon touwtje trekken.

als hij doet wat je wil steling nemen open jij hand. wil hij weer na de anderen kant met zun hoofd sluit je hand iest af plaats hem opzij . buigt hij netjes in laat je los.

slangevoltes rijden met in iederen bocht volte 10 m is ook fijne oefening

hoop dat je er wat aan hebt

Zo doe ik het ook :j Paard is op rechts verschrikkelijk scheef en neemt de buitenteugel totaal niet aan. Valt ook helemaal naar binnen met zijn schouder of breekt helemaal uit. Veel buig- en strekwerk om alles lekker soepel te maken wil wel eens helpen. En ook heel belangrijk: van je binnenbeen naar je buitenhand rijden.

Als rechts écht niet gaat, kan je op links gewoon contrastelling proberen. Zo werk je toch een beetje aan rechts terwijl je op zijn goede kant loopt :)

diega

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 13:30

Als je paard of pony een van de teugels meer aanneemt dan de ander zit dat probleem nooit in de mond of hals van de pony al lijkt dat wel zo. Daar wordt dan op gefocussed door een pony met hand druk recht te stellen ed.

Als een paard of pony dit doet komt dat echter altijd vanuit de achterhand en middenstuk van het paard en daar kun je dus beginnen om je pony recht te stellen, dus van achter naar voren je pony weer zo gymnastiseren dat ze weer rechter wil gaan lopen en van daaruit wordt de ongelijkheid die je voelt op de teugels minder. De term is meestal wel bekend: Het rechtrichten.

Ikzelf ben heel goed in het rechtrichten en in het geven van de juiste instructie om het probleem op te lossen (wil niet opscheppen hoor :o ) Heb gezien dat je in Asperen zit, dat is bij mij in de buurt. Wellicht dat ik je verder kan helpen?

Nell_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-09 18:14

Bedankt voor de tips!

Sinds donderdag vraag ik idd contrastelling op links! :j Tip had ik van mijn instructrice ook al gehad. Alleen ook dat is moeilijk! Want ook die neemt ze niet zo makkelijk helaas. Ze is dan gewoon soort heel zwaar in mijn hand.

Ik rijd haar altijd eerst actief van achteren! Daarna begin ik pas met andere oefeningen etc!

@ Diega: En wat kost jij dan? :o Want verder heb ik wel gewoon mijn instructrices die me helpen :+

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 18:57

Contrastelling is niet de oplossing,dan fixeer je weer op de hals.En als je paard echt actief loopt dan kunnen ze niet zwaar in je hand zijn.Ik denk dat je beter bij Diega kan lessen. ;-}

x_Quinta_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 19:21

Ik denk dat het ook belangrijk is dat je niet te veel ineens wil. Je paard vind stelling naar recht duidelijk moeilijk (en elk paard heeft wel een moeilijkere kant) dus dat is na een uurtje dressuurles niet opgelost.
Dus met elk klein stapje blij zijn.
Om armpijn te verminderen moet je ook blijven denken aan die ophoudingen op rechts. Dat je armpijn krijgt is dat je toch nog te veel vasthoudt en een trekwedstrijd met een paard verlies je toch altijd. Mijn paard pakt ook graag vast en dat op beide teugels. Wat ik dan ooit doe is met beide handen gewoon eens even rammelen. Niet rukken, dat bedoel ik niet, maar gewoon rammelen dat ik de ringen van mijn watertrens hoor klinkelen. Deze actie werkt bij mijn paard goed en is vriendelijk in de mond, maar is natuurlijk niets om in een dressuurwedstrijd te doen.
Werk ook veel met openingsteugel en niet te veel naar achter trekken, maar zelf soepel zijn in de hand en zijdelings werken.

lidewei

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 21:07

contra steling links om is niet de oplosing voor je paard is het aleen maar makkenlijker want zun kont hoeft ie niet om je been te zetten waardoor dus rug spier niet op rekt .
want waarschijnlijk zal hij dan zun kont na binnen gooien.

niet te veel aleen rechtsom rijden wissel het af doe iest mee links om dan rechtsom bouw het op. als je teveel op recht gaat werken zit ie straks links vast

succes er mee want het is vaak niet makkenlijk om dit op te lossen

SarahLynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 21:09

loslaten op rechts, druk op links.
Als je paard trekt, gaat een mens gauw (onbewust) terugtrekken.
Het is heel moeilijk, heb zelf het probleem ook gehad.
Ben je rechts? Dan is het waarschijnlijk nog lastiger, omdat je daar sneller iets mee doet dan met links.

Nell_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-09 21:39

@ Elise2: Mijn pony is niet zwaar in de hand! Ze is actief genoeg van achteren. Ze gaat niet hangen oid :)

@Lidewei: Ik rijd juist vaker linksom :o Dit is veel makkelijker voor ons allebei haha! Uiteraard rijd ik ook veel rechtsom. Maar als ik 3 voltes links doe, dan doe ik er maar 1 recht (Bij wijze van :) )

@ Saar; Ik ben idd rechts! Ik ga idd (on)bewust meetrekken. Instructrice (van priveles) let hier heel goed op, en dan gaat het stukken beter, want dan pak ik minder snel vast! :j

Vonnie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 21:50

Even een quote van een internetsite:

Een paard kan zijn bit niet vasthouden:
Herken je dit gevoel? Je weet wel, de ene teugel is veel zwaarder dan de andere teugel.
We willen nog wel eens zeggen, "hij houdt vast aan die kant"
Nu moet je weten dat een paard geen handjes heeft, dus je zult hem niet zien trekken aan een kant. Je zult nu zeggen, "ik bedoel, hij houdt zijn bit vast". Helaas moet ik je mededelen dat dat ook niet kan. Het bit ligt in de mond op de tong op een plaats waar geen tanden staan. Het bit dus tussen zijn tanden vast pakken is niet mogelijk. Hij kan wel zijn tong over het bit gooien, maar je krijgt dan eerder een gevoel van: Hè, wat loopt hij ineens licht in aanleuning. Je zult nu wel denken, ja leuk hoor, maar hij houdt toch echt vast. Wat doet hij dan?
Wat je voelt is eigenlijk niets anders dan dat je paard zich vast houdt in zijn lichaam en spieren. Hij blokkeert in zijn lichaam en wil niet buigen of juist rechtlopen.

Kortom: jou paard is onwijs scheef (zoals je zelf ook al zegt). Met pijn in je armen en trekken win je het nooit. Je moet zorgen dat je paard zijn korte spieren op gaat rekken, pas dan kan je paard recht worden.

Overigens werkt een paard altijd andersom van wat je zou willen. Ga jij trekken, dan kan hij terug trekken. Ga jij loslaten.... Juist, dan kan jou paard niet meer trekken en laat hij ook los :)

Kortom: laat rechts los.

Verdere tips zijn gegeven.

Nell_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-09 22:04

Ah, das een interessant stukje :D
Hoe rek ik de korte spieren op? En welke kant zijn de spieren dan kort?

Vonnie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 22:10

Uitgaand van dat jou paard rechts vast pakt, is jou paard links gebogen. Dus links zijn zijn spieren kort.
Maar goed, dat is niet met 100% zekerheid te zeggen voordat je goed naar je paard kijkt.

De spieren rek je op door recht te richten en te gymnastiseren. Voorbeelden zijn hierboven al gegeven. Ik doe zelf tegenwoordig rijden via AdB, maar dat is weer een andere manier (en ik heb een hekel aan "mijn geloof overtuigen").

Yasmine

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 09:13

Rijden jullie al schouderbinnenwaarts? Dit helpt nl. heel goed bij het paard dat ik rijd. Hij is ook erg scheef en neemt soms op de linkerkant de buitenteugel totaal niet aan (nu is het al beter, vroeger was het ronduit een ramp). Maar doordat je bij SB echt van je binnenbeen naar je buitenteugel rijdt, wil dat wel eens helpen.

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 11:11

Mientjeuh schreef:
Rijden jullie al schouderbinnenwaarts? Dit helpt nl. heel goed bij het paard dat ik rijd. Hij is ook erg scheef en neemt soms op de linkerkant de buitenteugel totaal niet aan (nu is het al beter, vroeger was het ronduit een ramp). Maar doordat je bij SB echt van je binnenbeen naar je buitenteugel rijdt, wil dat wel eens helpen.

en als die daar op blokkeert en verstard ?
je moet er uiteraard niet op gaan doorhameren dan anders is het einde helemaal zoek natuurlijk

ligt het mischien niet zelf aan de ruiter dat ze rechts te veel vast houd en links niks heeft dan krijg je dat effect
ik had hier ook last van dat hij rechts vastpakt en ik dus erop inging nu laat ik rechts los en gaat die me links
uit de kast halen om vast te pakken tjeh en wat moet je dan :+

ik rij ook voornamelijk erg veel figuren gebroken lijnen slangen voltes
volte sluiten en openen. schouderbinnenwaarts probeer ik te doen maar daar verstard die zo op soms dat die gewoon stil blijft staan :+

dus ja soms ben ik ook ten einde raad :o
Laatst bijgewerkt door onley op 08-09-09 11:14, in het totaal 1 keer bewerkt

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 11:13

veel figuren rijden, voltes, 8tjes , gebrokenlijnen en veel van
hand veranderen. krijg zijn aandacht...En als hij vasthoud..
Houd jij dan maar eens aan de andere kant vast ;)

Nell_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-09 12:05

Vonnie84; Beauty rijd op de linkerhand makkelijk :j Als haar spieren daar kort zijn, moet ik dan niet juist veel rechtsom rijden?

We rijden nog geen SB. Beauty kan niks van moeilijke dingen. Er zit alleen maar basis op :D

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 13:30

nee je moet het tegenovergestlde doen hoe is de buitenteugel dan op links ? want dat is rechtsom dan de binneteugel
maar het kan ook zijn dat jij niet genoeg ondersteunt met je benen en je pony zo dan haar balans gaat zoeken

en op beide kanten proberen contrastelling te nemen neem dat iedere x mee als je gaat rijden daar worden ze echt los van
het hoeft niet in 1 x mega veel te zijn maar als je al gewoon een winmpertje kan zien is dat super en dat uitbouwen
vooral in de draf.

wat ook goed is volte sluiten en openen
vraag je lesgeefster hoe je dat moet doen.

of op de rechtervolte linkerstelling nemen en andersom ook

egnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 14:03

Ik heb even in je profiel gespiekt en ik zag dat de pony 19 jaar oud is. Misschien kun je er eens een fysio bij halen. Ik laat mijn 19-jarige elk jaar door iemand nakijken die aan dry-needling doet. Zij zorgt ervoor dat daar waar wat knelpuntjes zitten deze losgemaakt worden. Ik moet zeggen dat er er heel veel baat bij heb. De behandeling kost 40,- euro en ben dan weer voor een heel jaar klaar. Misschien dat met de hierboven genoemde tips dit ook een mogelijkheid is.

Nell_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-09 21:27

@ Onley: Op links is de buitenteugel ook een ramp (rechter teugel dus). Ik kan daar dan ook gewoon niet veel mee. Probeer ophoudingen te maken, etc, maar das errug moeilijk! Ik rijd dan meer met binnenteugel en benen. Buitenteugel probeer ik er alleen aan te houden.

Ze heeft nu wel wat nieus, wat op de linkerhand neemt ze té veel stelling. Dus die schouder komt er dan veel te veel uit!

@ egnie: Tip van de fysio vind ik wel wat! :j bedankt!