problemen met oprichten

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Vaillant

problemen met oprichten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-09 05:17

Hallo allemaal,

Sinds vorig jaar heb ik mijn lieve Advocaatje een 4 jarige KWPN merrie die graag wilt werken.
Waar ik alleen erg veel problemen mee heb is de oprichting, niet dat ze al volledig opgericht hoeft te lopen maar ze loopt echt veel te laag met haar hoofd, ondanks dat ik haar van achteren goed activeer.
Er hebben al een hoop mensen met mij mee gekeken en ik krijg vaak te horen geduld.
'zijn er ruiters die met hetzelfde probleem kampen? graag reactie hoe jullie hier aan werken of hebben opgelost.
Wat er mee te maken zou kunnen hebben is dat zij van nature een Holle rug heeft, maar zie ook genoeg paarden met een holle rug die hier geen problemen mee hebben.
Ik zal een foto mee posten dat jullie het kunnen zien.

http://94.100.113.170/518450001-518500000/518455401-
Laatst bijgewerkt door Vaillant op 06-09-09 05:23, in het totaal 2 keer bewerkt

upperlady

Re: problemen met oprichten

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 05:19

jammer, ik zie geen foto! Ik zou zeggen, tog meer activeren vanuit achter en let eventueel op je handhouding. Voor de oprichting is het vaak fijn ze een fractie hoger te leggen! Succes!

Vaillant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-09 05:23

nu staat de foto in de link

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 05:24

link doet niet

Vaillant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-09 05:33

link komt straks ben nog op mijn werk en vanaf daar lukt het helaas niet. sorry

Marrit13

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 07:42

Ze is nog maar 4! Ik zou het er eerst lekker bij laten hoor. Lekker op eigen benen laten lopen, achterhand sterker maken. Dan komt het vanzelf wel :-)

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 07:58

Ik zou je er niet te druk over maken. Ik heb zelf een 5-jarige, die als 4-jarige nagenoeg niets gedaan heeft en ook erg slap was.

Een paar maanden geleden ben ik begonnen met meer oprichting te vragen, maar ik merkte dat hij er eigenlijk niet aan toe was. Hij ging verkrampt lopen en werd erg stug. Ik heb een stapje terug gedaan en veel op achterbeen gebruik getraind. Nu begint hij het korte stukjes zelf aan te bieden en blijft hij ook gewoon fijn erbij lopen.
Ik weet dat 't nu nog niet voldoende is, maar ik bouw het rustig op.

Veel overgangen rijden, veel tempowisselingen en goed actief houden. Het komt vanzelf. 4-jaar is nog hardstikke jong.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 08:54

Ik ga toch mee met het commentaar dat je al van anderen hebt gehad...geduld! Een 4 jarige hoeft echt nog geen oprichting te kunnen laten zien, je mag toch nog geen Z starten en dat is met reden. Paard is er fysiek gewoon nog niet aan toe, paar jaartjes geduld dus.

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 11:11

Hahaha, ik moest wel een beetje lachen hoor! :D
Waar maak je je in hemelsnaam druk over, je paard is 4jr!! :+
Wees blij dat ie lekker laag wil. Als jij blijft werken (in zekere mate, paard is nog jong) aan die achterhand, veel tempowisselingen en veel schijnovergangen rijd, gaat het paard het zelf aanbieden, wellicht korte stukjes, maar die breid je dus uit in de loop der tijd. Komt goed, geduld! :D

jarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 12:00

Voor de oprichting hebben paarden kracht nodig en daar ontbreekt het vaak aan bij jonge dieren, dat is niet erg, dat heeft idd zoals gezegd tijd nodig! Mijn merrie heeft ook heel erg lang teveel op de voorhand gelopen, op 5/6 jarige leeftijd ging ik me op een gegeven moment wel zorgen maken, omdat ik bang was de voorhand teveel te belasten, ik heb het tijd gegeven en nu is ze 9 en pakt ze het veel makkelijker op! Maar bedenk wel, oprichting vergt veel van een dier en dat kan je nog niet verwachten van een 4jarige! Doe dus lekker rustigaan, geef je beestje de tijd en dan merk je vanzelf ineens dat ze aangeeft de kracht te hebben om te gaan dragen... veel succes, als je de tijd geeft, komt het je vanzelf tegemoed :)

flugeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 12:09

Als je paard 4 is en een holle rug heeft, moet je niet eens denken aan oprichting. Een paard moet zich met het achterbeen over de rug kunnen dragen, dat kan je gewoonweg niet verwachten van een 4 jarige.
Zoals mijn instructie altijd zegt, als je een paard op gaat richten, zonder goede bespiering, rijdt je zo'n paard kapot, je gaat dan de foute spieren ontwikkelen en gaat het vroeg of laat mis.

panache

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 12:13

pff waarom nemen mensen een jong paard als ze werkelijk niet eens verstand hebben van het opleiden van een paard!
Die holle rug is normaal, je moet je paard lang -laag en bol rijden want zijn rugspieren zijn nog niet goed ontwikkeld. Geleidelijk ontwikkeld de rug zich ook beter. succes

flugeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 13:04

panache schreef:
pff waarom nemen mensen een jong paard als ze werkelijk niet eens verstand hebben van het opleiden van een paard!
Die holle rug is normaal, je moet je paard lang -laag en bol rijden want zijn rugspieren zijn nog niet goed ontwikkeld. Geleidelijk ontwikkeld de rug zich ook beter. succes

Zolang je dat maar onder goede begeleiding doet is daar niets mis mee...
Je moet ergens beginnen... anders kan je het nooit leren..

Maar die goede begeleiding wordt nogal is vergeten...

lindake

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 14:03

=> RT-P

panache

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 14:11

flugeltje schreef:
panache schreef:

;)

Vaillant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-09 19:09

panache schreef:
flugeltje schreef:

Die begeleiding heb ik, en die hollerug is niet normaal, ik zal wel een foto plaatsen. Enommijn kennis te vergroten vraag ik advies dus ik vind je reactie nogal overreacted.
Maar zal nu ook de foto plaatsen waarop jullie kunnen zie dat ze echt duikt en dus zeker wel meer om hoog moet met haar hoofd. ik verwacht niet dat zij opgerichtloopt als een Z paard maar wel gewoon als alle 4 jarige.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 19:13

Oprichten moet je helemaal niet willen met een 4-jarige.Voorwaarts/neerwaarts moet ze lopen met het neusje eruit in alle 3 de gangen.Dan kun je wat gaan schakelen in draf en zodra ze sterker word zal ze vanzelf wat meer oprichting aan gaan bieden.

Vaillant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-09 19:29

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Hier de foto's
Zoals jullie zien duikt ze echt, wat ook voor een 4 jarige niet goed is
Hoger als dit krijg ik er bijna niet

Shattered

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 19:47

Ophouding naar boven (waarbij ze echt met haar hoofd omhoog moet schieten, maakt niet uit of ze nageeflijk loopt op dat moment) been erbij. Daarna pak je rustig weer wat contact, waarbij jij een grens stelt, gaat ze hangen of weer te laag met haar hoofd herhaal je het riedeltje weer. (net zolang tot je bijna geen druk meer in je handen hebt)

Neem je teugels een heel stuk korter zodat ze niet naar beneden kán zonder te hangen, hangen is uit den boze! Een paard moet zijn eigen hoofd dragen, jij moet géén druk in je handen hebben!
Laatst bijgewerkt door Shattered op 06-09-09 19:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Vaillant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-09 19:49

Dat is dus een probleem, als ik mijn teugels korter neem gaat ze hangen.

Shattered

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 19:51

Is ze wel goed aan het been? Dus als jij op een sukkeltempo draaft, kan jij haar dan met één drukje van je been in een hele snelle draf krijgen?

ESSIE70

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 19:52

Vaillant schreef:
Dat is dus een probleem, als ik mijn teugels korter neem gaat ze hangen.

En dan moet jij gelijk been geven.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 19:59

Niet om het een of ander hoor, maar kijk nu eens naar die bouw..
Dat paard kán niet opgericht lopen, omdat ze verschrikkelijk neerwaarts is gebouwd.

Ok, paard staat niet vierkant, maar hij blijft wel gruwelijk overbouwd.. ook als ze wel vierkant staat.
Ik zou zeggen, gooi haar een jaar het land op, en hoop dat het nog bij trekt..
Maar voor nu moet je nieteens op willen richten.. dat kan ze zo niet ál zou ze het willen..

Ze heeft wel uitstraling onder het zadel zeg! En een mooie schimmelkleur.. :D

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 20:21

Ik vind je paard op stand wel heel erg week in de rug, op de rijfoto's zie je dat niet terug. Dan vind ik haar best aansprekend. Het zal vermoedelijk niet meevallen dit paard in echte dressuuroprichting te rijden omdat het naar boven welven van de bovenlijn fysiek voor haar zeer moeilijk is. Probeer "zo hoog mogelijk" met respect voor de leeftijd en bouw van je paard. Dit betekent dat je niet mag toestaan dat je paard op je hand hangt. Ze maakt gewoon misbruik van die kortere teugels. Als ze dat doet, moet je gelijk een ophouding naar boven maken en direct erna even loslaten. Misschien moet je beginnen met wat minder halswelving te rijden in een meer horizontale aanleuning. Ieder paard kan, ongeacht de bouw, op eigen benen lopen.
Succes met de opleiding van je paard.

Vaillant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-09 20:32

Shattered schreef:
Is ze wel goed aan het been? Dus als jij op een sukkeltempo draaft, kan jij haar dan met één drukje van je been in een hele snelle draf krijgen?

ja, ze wil juist er eerder onderuitlopen door harder te gaan, ik oefene ook veel overgangen, van handveranderen, dat ze aan het been is. veel kleine korte ophoudingen zodat ze niet gaat hangen, en neem me teugels zo kort als lukt.

op die foto lijkt het inderdaad ofze neerwaarts gebouwd is.
Ik heb met deskunige overlegt en die van dat ik juist die rug moet trainen zodat die sterker wordt dus een jaar op het land is geen optie, maar verschuiven em isschien erger maken van het probleem ivm overgewicht.

Afbeelding