Rosa__ schreef:Al 2,5 jaar (sinds ik hem heb) is het aan de gang; mijn fjord loopt niet goed, niet soepel, niet voorwaarts-neerwaarts... Elke keer weer. En het zit me gewoon niet lekker. Zou een fysiotherapeut helpen? Welke problemen zou hij kunnen hebben?
Even een paar kenmerken:
- hij sloft heel vaak;
- hij loopt behoorlijk stram en buigt niet soepel (bijv. bij wijken en stelling);
- hij hangt zwaar in je handen;
- hij is hard in de mond;
- hij loopt niet nageeflijk/aan de teugel.
Hij is overigens niet sloom en laat niet merken dat hij pijn heeft, mocht dit het geval zijn. Hij is ong. 12 jaar oud. Tips/ervaring etc. is welkom.
Het zijn allemaal rijtechnische problemen die met elkaar in verband staan..
1.hij sloft,dus je rijd hem niet actief genoeg! Laat hem goed van achteren naar voor lopen en zorg dat hij aan je been is.
2.komt omdat je met teveel hand rijd en stelling afdwingt..laat die teugels een gewoon los en rijd hem van achteren naar je hand toe en wacht totdat ie zelf de aanleuning pakt.Waarschijnlijk is ie ook nog scheef en valt ie door je binnenbeen heen.
3.hij hangt omdat jij vasthoud..laat die teugels los en geef hem been.
4.hij is hard in de mond omdat jij vasthoud..
5.kan ie ook niet,als ie niet op de goede manier gereden word.
Mijn belangrijkste tip: neem les! Ik rijd zelf ook oa fjorden en bij fjorden kun je niets afdwingen.Dat wil zeggen dat je een hele goede rijtechnische basis moet hebben om ze goed te rijden.Wat jij nu het beste kunt doen is iemand in je omgeving zoeken die de echte basis kan rijden.Zonder geruk en gepluk want dat gaat niet bij een fjord.Degene hem laten trainen voor je daarna les nemen bij degene.
Je paard mankeert {denk ik} nog niets,al is het altijd goed om te controleren.Maar dit zijn allemaal rijtechnische zaken die met elkaar samenhangen.