Galop probleem.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

L_ola

Galop probleem.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-09 20:30

Ik heb de laatste tijd bijna alleen maar buiten gereden met mijn merrie.
Ze is erg voorwaarts, buiten heb ik er geen probleem mee als de galop een beetje vlugger is, maar in een bak is dit toch erg vervelend.

Ik heb haar zeven jaar, en ze is zelf veertien jaar oud.
Ik heb de eerste 4 jaar les gehad met haar.
En ik heb dit nu niet meer nodig, ik spring, de basis van dressuur zit er in, en daar wil ik ook niet mee verder.
Nu ben ik haar na de vakantie weer aan het oppakken in de bak, maar ik kan haar nu niet rustig in galop houden zonder dat ze terugvalt naar draf.
Wat je dan krijgt? een zeer uiteengevallen zachte galop, als ik haar dan bij elkaar probeer te krijgen gaat ze terug in draf, of sneller in galop.
Iemand enig idee hoe ik dit er terug in krijg?
Ze heeft dit altijd gewoon gekunnen..
Als ik hier geen bruikbare tips vindt ga ik toch op zoek naar dressuurprivéles voor een aantal keer, tot dit probleem opgelost is.

Alvast bedankt. :)

Corally_B

Re: Galop probleem.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 20:49

Waarom heb jij geen les MEER nodig? Zelfs Anky lest nog altijd. Je kan niet "even" lessen tot je een probleem heb opgelost!! Sorry maar wat denk je hier voor tips te krijgen? Het enige wat ik kan zeggen is ga lessen, en blijf dit doen als je "verder" wil!

Kell_87

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 20:50

Goed been erbij houden en ophoudingen maken, maar ook misschien weer les nemen? Kan nooit kwaad om er iemand na te laten kijken!

Sandeman

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 20:57

Zou gewoon toch lekker les gaan nemen meid, les heb je nodig..succes.

L_ola

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-09 21:05

De reden waarom ik geen les meer nodig heb, is omdat ik de basis van dressuur kan, en ik niet hoger wil.
Een kennis van mijn moeder rijd hoog in de dressuur, ik moet morgen met hem werken dus dan kan ik vragen of hij een keer langs wil komen.

Ik kan geen vaste les nemen omdat ik daar geen tijd voor heb.
Een 'vriend' die me helpt is een betere optie, en ik ben ook niet te beroerd om daar naar te vragen.
Maar dan zit ik nergens aan vast.

Verder is Anky's rijstijl niet mijn stijl, ik spring.

Ik ga het morgen proberen met veel overgangen en ophoudingen.
Ik zal me morgen eens minder focussen op een ondertredend achterbeen en meer op een regelmatige galop.
Ik heb dit probleem nog nooit gehad, en had vandaag voor de eerste keer weer in de bak gereden, ik hoop dat het morgen weer beter gaat.

Sandeman

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 21:20

Maar voor springen heb je toch ook nog steeds les nodig.

Kell_87

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 21:22

Of je nou springt/dressuur doet of gewoon recreatief rijdt, les krijgen is nooit verkeerd, je paard moet ook los blijven enzo ook als je springt..

xx_Merle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 21:23

Mag ze niet zelf bepalen of ze les wilt hebben of niet? :s

Kell_87

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 21:25

Natuurlijk mag ze dat.. maar ze zegt dat ze het niet nodig heeft en ik zeg alleen dat als er iemand naar haar galop probleem gaat kijken dat nooit kwaad kan..

Sandeman

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-09 09:14

Ze vraagt toch gewoon wat advies. Er wordt toch niet gezegd dat ze moet lessen. En wat ze ermee doet dat bepaalt ze idd zelf ja.

Corally_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 12:02

Wat denkt de TS nu dat we kunnen zeggen dan? Dat wij even zo uit de lossen pols een oplossing kunnen geven voor TS dr probleem? Alsof het iets is wat bij iedere ruiter en paard voorkomt? NEE!!! En daarvoor hebben mensen les nodig, les is niet persee om hoger te komen, het kan ook zijn om je paard beter te kunnen begrijpen, en sorry maar als je goed wil springen heb je wel wat meer dan alleen basis nodig in de dressuur. En voor spingen heb je zeker ook geen les nodig? Je kan me wel leuk PBen TS maarja.... je hoort gewoon iets wat je niet wil horen, nouwja wat wil je dan? Dan zou ik zeggen ga gewoon niet meer galopperen met je paard, heb je ook geen last van het probleem...

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 13:05

Als je de basis echt zou kennen,zou je weten hoe je dit probleem op moest lossen...

Anyway: druk van je teugels afhalen..terug laten komen op je zit en als je voelt dat ze in draf wilt vallen,ondersteunen met je been.En op die manier schakelen in galop totdat je zit waar je wilt zitten.

Shanedow

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 17:05

Ik vind dit heel aferechts :+ .

Je zegt dat je de basis er in hebt maar normale galop krijg je niet van je pony?
Mmm vraag ik me af of je dus de basis nog helemaal beheerst!

Ook heeft je pony de tijd nodig. Als het altijd harder heeft gemogen omdat je
veel buiten rijd en nu opgesloten in eens langzamer moet is dat natuurlijk wennen.
Bouw dit rustig af, een klein tempo verschil al belonen ;) .

Verder is les 1keer in de zoveel tijd een aanrader. Ik heb laatste tijd ook erg druk maar
heb met mijn instructrice afgesproken dat ze op afspraak langs kan komen.

Kan ik de ene dinsdag en de week daarop op woensdag bel ik of ze dan een plaatsje vrij heeft
zo ja dan komt ze langs. Miss is zo een instructeur/trice iets voor jou.

Even rond kijken en bellen is nooit verkeerd. Ook is er een verschil tussen hoog in de dressuur rijden en
les kunnen geven :Y).

succes nog

Tiffanys

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 17:07

ik heb ook zo''n instrutrice

de ene keer les ik ene uur , de andere keer ene halfuur
net wat mij uitkomt....

je leert altyd bij....
zelfs de grootste ruiters hebben idd les......

en als je vragen moet stellen op een forum zoals hier ( waar niks mis mee is !) dan is les misschien gene slecht idee

L_ola

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-09 14:44

Inmiddels loopt ze weer normaal.
Ik heb geen les gehad, ik heb haar een paar dagen met reckrope gereden.
Nu weer normaal met bit en ze snapt dat haar vakantie ook over is. :)
Overal is een oplossing voor, ik zoek die echter liever zelf als met iemand die mijn paard niet kent.
Mocht het niet lukken kan ik altijd nog hulp zoeken.

Corally_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 19:03

Reckrope? Je bedoelt Neckrope?
Beetje foute instelling dat je het liever zelf oplost als iemand erbij halen, die (nog) niet je paard kent.... Of kan jij alles zien, ruiken, voelen enz als je op je paard zit? Nouwja ben blij voor je dat je weer verder kan...

maensa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 23:10

ik zou zelf eerst een ophouding maken dat ze zachter gaat galloperen, dan weer harder (laat ze maar gewoon racen) en dan weer een ophouding en dan weeer harder enzovoort! succes

L_ola

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-09 09:08

Lies21 schreef:
Reckrope? Je bedoelt Neckrope?
Beetje foute instelling dat je het liever zelf oplost als iemand erbij halen, die (nog) niet je paard kent.... Of kan jij alles zien, ruiken, voelen enz als je op je paard zit? Nouwja ben blij voor je dat je weer verder kan...

Ik bedoelde inderdaad neckrope, kan het helaas niet meer editten.
Ik los het inderdaad liever zelf op, en dat is al die jaren goed gegaan en nu nog steeds.
Ik ben wel op zoek naar een club waar ik ook les kan krijgen, maar dan meer om echt verder te komen. (springen)
Bedankt voor de tips. :)