Voorwaartse merrie weer arbeidsdraf/galop leren

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Fransje_70

Voorwaartse merrie weer arbeidsdraf/galop leren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-09 00:15

Hallo, heb een vraag voor jullie:
rijd sinds kort een slimme merrie (NRPS) die voor mij een jaar geleast is geweest door een familie die er volop lol mee heeft gemaakt (lees: heel hard scheuren door het bos).
Ze draaft en galoppeert nu in de bak knoerthard en ze is haar arbeidsdraf en galop helemaal kwijt. VOlgens eigenaar had ze die wel voor de lease. Kreeg haar wel al een paar keertjes wat rustiger, maar het scheur-element overheerst. Ze gaat er nooit vandoor. Maar ze kent maar 1 stand en dat is hard. OVerigens niet in stap, dat is de enige gang die nog kalm is gebleven.

Hoe zouden jullie haar trainen voor arbeidsdraf en galop?

Groetjes

montyjansen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 08:23

Veel wendingen, voltes rijden, heb ook eens zo een paard gereden voor iemand, kon alleen maar hard, liefst nog harder, heb hem rustig gekregen door alles schouder binnen waards te rijden eerst in de ren galop later ook in draf als hij was uitgerend, waar hij daardoor later steeds minder zin in had, ( het rennen dus) hij hoefde ook niet meer te rennen.
Terug nemen in snelheid word snel hangen aan de teugels, waardoor ze nog sneller willen.
Daarna ontspannen rijden liefst een lang teugeltje, vond hij wel eng, was geen lange teugel gewend. :(:)
Laatst bijgewerkt door montyjansen op 04-09-09 08:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Shanedow

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 08:26

Weer bij de basis beginnen :D.

Tempo beheersen en figuren rijden. Het zal ook niet na 3 keer voorbij zijn je bent
er echt wel een paar maanden zoet mee (uit ervaring ;) ).

Van mijn instructrice moest ik altijd boven op het tempo zitten is een kleine vermindering
van snelheid gelukt gelijk belonen en op dat tempo door rijden. Vaak kunnen deze pony's heel
moeilijk zich aan 1 tempo houden. Probeer dus eerst 1 versnelling terug en hou hem op dat tempo
zit dat er in ga je nog een versnelling lager. Begin zo met draf en gallopeer niet te veel. In de galop
moet het natuurlijk ook aan je hand zijn en probeer je ook een versnelling terug te gaan 1/10de sec. langzamer
is al vooruitgang en daarbij belonen :D . Ook zou je om het af te remmen schouderbinnenwaarts en voltes kunnen rijden
enkele oefeningen waarbij veel concentratie en een lekker tempo nodig is ;)

Ik weet niet of je les hebt maar een goeie instructrice 1 keer in de week of eventueel in de 2 weken zou wel handig zijn.
Verder zou ik niet precies weten wat je eraan kan doen.

* Opmerkingen als omzetten en 1x goed hard trekken hebben hierbij totaal geen zin omdat het haar zo aangeleerd is
en je het op een rustige manier moet omzetten naar wat jij verwacht bij jouw hulpen :o

success

melsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 08:36

Als toevoeging op wat al gezegd is, heel veel schijnovergangen rijden.

Elke keer als ze onder je uit loopt in draf een schijnovergang naar stap rijden en als ze daar bijna is ontspannen en rustig doordraven. Dit continue herhalen. En inderdaad niet stiltrekken of omzetten! Zelf heb ik hier veel aan gehad met een paard die ook alleen maar wilde rennen.

Fransje_70

Re: Voorwaartse merrie weer arbeidsdraf/galop leren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-09 11:11

Alvast bedankt voor jullie reacties! Het lukte inderdaad al beter met voltes rijden en als ze een rustiger tempo had wat meer ontspannen en belonen

**Maar** waar kom ik nou net achter...heb een vriendin laten kijken naar een foto, en wat ziet ze (wat ik dus niet goed had gezien..) dat het zadel niet goed past en veel te ver naar voren ligt! Dus, gewicht teveel op voorhand en voor haar lastig haar evenwicht te bewaren, dus gaat ze harder rennen om overeind te blijven. Volgens mij zou dat een verklaring kunnen zijn...volgende keer ga ik haar eens zonder zadel rijden. In ieder geval moet er een passend zadel komen, ben heel benieuwd hoe ze dan gaat lopen! Ze is nl helemaal niet zo'n brutale ofzo, in het bos loopt ze liever niet voorop maar achter een ander peerd aan vindt ze veel prettiger. Dus om het scheuren ofzo lijkt het haar niet echt te doen te zijn.... wordt vervolgd...jullie tips ga ik natuurlijk ook proberen, want het zal er toch wel in haar systeem zitten, ze moet weer haar evenwicht gaan vinden in een kalmer tempo en daar vertrouwen in krijgen.

chrisje_83

Re: Voorwaartse merrie weer arbeidsdraf/galop leren

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 12:32

Fijn dat je ook naar het zadel kijkt! In combinatie met de al eerder gegeven tips en een ander zadel zal het vast verbeteren!