Een lastige rem

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

stella92

Een lastige rem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-09 20:51

Heey,

Ik heb een probleempje...
Ik heb een halfinger, en hij heeft in het bos wat moeite met de rem. Toen ik hem net kreeg (4 jaar geleden toen was hij 3) had hij niet zo veel problemen met de rem. Alleen de laatste 2 jaar heb ik wel problemen met remmen.
Waarschijnlijk ligt het aan mij, maar ik heb niet het gevoel dat ik anders ben gaan rijden de laatste tijd.
Ik rij altijd met een bustrens, en met dressuur en springen is dat geen probleem, alleen in het bos kan ik niet echt meer remmen.
Ik heb gelezen dat een pessoa bit wel kan helpen als je er 2 teugels aanvast maakt. Dan rij je normaal gewoon op de trens, en dan als ik dan merk dat ik geen controle meer heb dan kan ik de 2e teugel gebruiken en dan rij ik op de stang. Ik ben niet echt voor zulke bitten, maarja, als je met 2 teugels rijdt vind ik dat dat nog wel kan.
Maar misschien weten jullie wat tips dat ik gewoon met mijn bustrens kan rijden ipv een pessoa bit.

Alvast bedankt!

Madeliefjes

Re: Een lastige rem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 20:55

Oh dit klinkt zo als mijn haflinger. Braaf in de bak maar buiten niet te houden van enthousiasme soms. In de bak is ze superbraaf, ik hoef maar ho te denken en ze staat stil maar buiten is ze zo blij dat ze niet aan stoppen denk soms. Dus ik lees even mee......

Yasmine

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 22:14

Ik zou het niet met een ander bit of hulpteugel oplossen, want dan ontwijk je het eigenlijke probleem. Je kan er voor de veiligheid wel een martingaal aan hangen als hij echt met z'n hoofd naar omhoog gaat bij het versnellen.

Heb je al geprobeerd hem af te remmen door hem op een kleine volte te draaien? Ik heb vroeger ook een paard gereden dat zelfs in de bak erg rennerig kon worden. Bij haar hielp het om haar van het minste dat ze versnelde haar op gelijk op een zo klein mogelijke volte te draaien.
Het belangrijkste is dat je hiermee je pony probeert voor te zijn, dus van het minste dat je voelt dat hij ook maar iets versnelt, rem je hem af door hem op een volte te zetten. Belangrijk is wel dat je er heel consequent mee bent, dus echt àltijd als hij versnelt zonder dat je het gevraagd hebt, draai je hem op een volte. De meeste paarden hebben dan na een tijd wel door dat je het echt niet pikt en zien er dan de lol niet meer van in :)

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 08:49

Een ander bit of hulpteugel heeft geen zin, dat lost de oorzaak niet op.
Denk dat je wat meer aan de techniek moet gaan doen, in de bak echt gaan trainen en in het bos ook aan het werk gaan zetten,
Ook even niet meer hard gaan in het bos en mocht het toch gebeuren, rem nooit met 2 teugels, daar gaan ze meestal alleen maar harder van omdat dat een flinke pijnprikkel geeft, een bit is tenslotte geen rem.
Dus denk dat je idd aan jezelf moet gaan werken en b.v ook wat meer aan gehoorzaamheid door los en grondwerk te gaan doen

fanci_mike

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 08:56

kiwiko: _O-
Ben het verder wel met midgie eens, dat het probleem niet opgelost wordt door simpel een ander bit. Wat je ook kunt doen, is beide; probeer je probleem op te lossen en neem voor de veiligheid extra maatregelen voor als het mis gaat.

stella92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-09 09:54

Mientjeuh schreef:
Ik zou het niet met een ander bit of hulpteugel oplossen, want dan ontwijk je het eigenlijke probleem. Je kan er voor de veiligheid wel een martingaal aan hangen als hij echt met z'n hoofd naar omhoog gaat bij het versnellen.

Heb je al geprobeerd hem af te remmen door hem op een kleine volte te draaien? Ik heb vroeger ook een paard gereden dat zelfs in de bak erg rennerig kon worden. Bij haar hielp het om haar van het minste dat ze versnelde haar op gelijk op een zo klein mogelijke volte te draaien.
Het belangrijkste is dat je hiermee je pony probeert voor te zijn, dus van het minste dat je voelt dat hij ook maar iets versnelt, rem je hem af door hem op een volte te zetten. Belangrijk is wel dat je er heel consequent mee bent, dus echt àltijd als hij versnelt zonder dat je het gevraagd hebt, draai je hem op een volte. De meeste paarden hebben dan na een tijd wel door dat je het echt niet pikt en zien er dan de lol niet meer van in :)

Hij gaat niet met zijn hoofd omhoog, hij doet juist ijn hoofd naar voren, maakt zijn nek dik en wordt heel erg sterk... Dan loopt ie overal doorheen.
En voordat hij zichzelf sterk maakt kan hij ook heel erg met zijn hoofd schudden, dan heb je ook nog maar weinig controle...
In het bos is een volte best lastig :P maar ik kan wel zoiets proberen...

stella92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-09 10:00

Midgie, ik denk dat jij wel gelijk hebt ja... Maar het was zo leuk om in het bos te galoperen! :o

En hoe kan ik hem makkelijk aan de longeerlijn laten stoppen? Als ik naast hem loop, en ik zeg ho, dan staat hij stil. Maar krijgt hij iets meer ruimte, dan duurt het steeds langer voordat hij stil staat...
Je kunt dit denk ik het best met z'n 2e oplossen, maar ik ben altijd in mijn uppie. En dat is iets lastiger dan :P

xxxphoebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 10:15

een pessoabit heeft geen stang. Het is een bit met meerdere bitringen, onder elkaar. Aan de "gewone' bitring doe je een teugel, gewoon standaard. Boven deze bitring zit een ring waar de bakstukken aan gaan. Onder de gewone bitring zitten nog 1 of 2 bitringen (ligt eraan wat voor pessoabit je hebt). Hieraan doe je een tweede teugel. Als je deze teugel aanneemt krijgt je bit een schaarwerking waardoor hij sterker inwerkt.
Let wel op. Kan je je pony niet houden/remmen waarbij hij zijn hoofd omhoog doet (en daardoor zijn rug wegdrukt) dan heb je niet veel aan dit bit. Want bij een pessoabit kan je geen martingaal gebruiken (is in ieder geval niet de bedoeling).
ik zou ook eerder gaan voor veel tempowisselingen in galop, in GEEN GEVAL gaan scheuren buiten, eerst maar eens leren rustig te gaan, korte stukjes en weer terug naar draf of stap. En misschien bij boevenstaand probleem een martingaaltje.

xxxphoebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 10:20

Sorry , zag net nieuwe info. In het geval van sterk maken met hoofd naar voren; probeer dit zeker voor te zijn. Dus korte stukjes galopperen. probeer te vermijden dat je constante stevige druk hebt. (dus absoluut niet gaan "trekken", dan gaat die alleen meer hangen). Juist veel spelen met de teugels, optijd ontspannen, veel met stem werken, rijdt ook tussendoor eens en stukje met wat stelling.

Yasmine

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 11:11

Je hoeft ook geen perfecte volte te rijden, gewoon het idee van hem voor te zijn door hem opzij te "zetten" en zo afremmen. Dat is de enige manier die ik kan bedenken die zou werken. Laatst was er trouwens iemand met een dergelijk soort buitenrij-probleem met een Haf en ik meen me te herinneren dat die manier bij haar heel goed werkte. Lees dit even: [RT-P] Haflinger te sterk tijdens buitenrijden, iemand tips?

En xxxphoebe, volgens mij heeft een pessoabit sowieso een hefboomwerking door de twee kleine ringetjes boven het bit waaraan je hoofdstel wordt bevestigd, ookal gebruik je enkel een teugel aan de eerste/grootste bitring.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 14:41

Ik zal even ABS uitleggen......

Anti Blokkeer Systeem........... pompend remmen :)

Op het moment dat je alleen maar hard aan de teugels gaat trekken blokkeer je en zal je paard alleen maar harder gaan.

Op het moment dat je loslaat zal je paard terugkomen in tempo.

Dus als je echt een lastige remmer heb dan moet je als het ware pompend remmen........ remmen, los, remmen, los :)

En uiteraard werken aan een betere zithulp :)

Bon_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 14:48

Hahahah @ Kiwiko :P leuk uitgelegd hehe

Zo doe ik het ook met mijn fjord, ze is 4 en af en toe een heerlijk drammertje.
Maar heb mezelf aangeleerd (mijn eerste reactie was ook niet loslaten als het paard harder gaat dan je wilt :p )niet te gaan hangen.. Dus ik heb de mazzel dat mn fjordje nog steeds geen flauw idee heeft hoe sterk ze eigenlijk kan zijn :P

stella92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-09 17:54

ABS doe ik al :) maar dat interesseert hem weinig...
Ik ga in het bos verlopig niet meer hard :P Ik blijf m nu gewoon rijden in het bos zoals ik hem in de bak rij :) moet lukken dan!

Bedankt voor alle tips! :)