Tjaaaaa , je stelt hier naar ik hoop een eerlijke vraag, en het enige eerlijke antwoord dat maar gegeven zou kunnen worden is echt wel , NEEM LES .
Das niet om hooghartig neer te kijken naar die recreatieve ruiter, nee echt niet, maar wanneer je eender welke vraag ook maar steld aan je paardje, zou die dat ook moeten uitvoeren, en de wijze waarop je de vraag moet stellen is idd bij ieder paard een beetje anders maar er zijn toch algemene regels.
In de rijopleiding efft dit een naam gekregen " DRESSUUR " en dit is echt de enige oplossing, het is echt niet uitvoerbaar , als ze hier via bokt zo het één en het ander aanbrengen en da jij zegt ok we gaan die tip eens uitproberen, in de praktijk lukt dat echt maar voor maximaal 30 à 35*/* en het is dan de lesgever die ten eerste moet corigeren maar ook de vraag een beetje aanpassen aan jouw mogelijkheden en dus zo tot een goed compromis te komen, want het is zo geen 2 mensen doen het exact op dezelfde wijze.
Het paard op de juiste manier dressuurmatig te rijden is niet enkel om een wedstrijd te kunnen winnen ook niet om de eerste prijs bij een show te winnen maar is een noodzaak om je paard soepel in staat te stellen jou als ruiter te dragen, en dan nog te doen wat er gevraagt wordt, ook al wanneer je het alleen uit veiligheidsoverwegingen zou doen, je gaat toch ook niet de baan op met een auto die een slecht werkend stuur heeft en waarvan de remmen het maar heel soms doen.
_Daniella schreef:we hebben sinds afgelopen weekend er een nieuw paardje bij
erg leuke lieve merrie lekker voorwaards heerlijk

nou is ze in de galop vrij snel.
we rijden bijna altijd buiten dus op de zandwegen e.d. heb ik daar niks op tegen
maar als ik in het land rijd (bakafmeting) dan mag ze van mij toch wat minderen qua snelheid
hoe kan ik haar duidelijk maken dat het niet zo snel hoeft en dat ze zich wat in moet houden.
(graag geen reacties e.d. van neem les enzo, we rijden puur recreatief lekker buiten in bos enzo dus les hebben we niet)