springen aan de longeerlijn

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ch_ntii123

springen aan de longeerlijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-09 18:33

Misschien een stmme vraag;

Maar is het voor een paard te doen om aan de longeerlijn te springen over een laag balkje? Als ik bijvoorbeeld een stukje mee ren, zodat hij niet meteen een bocht hoeft te maken?

AmmersN

Re: springen aan de longeerlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 18:35

Het kan wel, ik doe het af en toe ook. Zoals je zegt moet het paard geen scherpe bochten moeten maken. Vrijspringen is ook een optie?

ch_ntii123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-09 18:45

Ja, maar dan rent hij er keihard om heen, of hij stopt (A)

Natasjaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 18:48

Het er omheen rennen kan je voorkomen door een sluis te bouwen, knap paard wat daar dan nog uitbreekt (of het moet de mijne zijn, die duikt er gewoon onderdoor, maar goed).

chrisje_83

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 09:56

Aan de longeerlijn laten springen kan gewoon, maar dan niet met de normale staanders. Gewoon je volte groot genoeg houden. Meerennen zou ik dus ook niet direct doen. Pak voor het "springwerk" aan de longe cavaletti's.
In de springles hadden wij ook weleens steiltjes op een volte staan, dit was een goede oefening. In het begin pak je er één in die lijn, dan de twee die tegenover elkaar staan, en uiteindelijk 4.

Het vrij laten springen kan eigenlijk alleen als je de hindernis opsluit en je je paard erin "jaagt". Je zet aan de ene kant de hindernis tegen de rand van de bak zodat je paard er daar niet langs kan en maakt aan de andere kant een balk schuin voor de hindernis opzij (snap je het nog), eventueel kan je ook met wat prikstokjes en een afzetlint een sluis bouwen waar hij door moet draven of galopperen. Hoe dan ook zal je paard dan moeten springen (als je hem niet om laat draaien).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 10:16

Kan ook gewoon met normale staanders hoor. Sprongetje bouwen en een lepel helemaal bovenaan vastzetten, en daar een balk schuin tegenaan zetten waar je longeerlijn overheen glijdt. Geen probleem.
Met cavaletti is wel handiger, maar ik weet niet of je die hebt. Overigens laat ik ze gewoon op de circel springen.

ch_ntii123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-09 15:35

Maar dat hij dus scheef erover heen gaat maakt niet uit?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 15:38

Ligt er aan hoe scheef. In de lijn van de volte vind ik niet erg. je maakt immers geen wereldsprongen aan de lijn, het gaat erom dat 'ie leert de beentjes optillen, passen uitmeten/afmaken, en afstanden schatten.

Destino

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 17:36

Het kan wel, als hij maar niet te scherpe bochten moet maken of iets dergelijks.

mis_lief

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 20:01

ik heb het een keer geprobeert maar het was een flop

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 15:10

Ik longeer mijn bijrijdpaard weleens met balkjes, ze mag niet meer springen door een oude blessure. We hebben een soort blokken, pole pods heten die dingen, die je op elkaar kan stapelen om zo de hindernis de gewenste hoogte te maken :)

nynke1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-09 12:08

Ik weet niet als je met longeerlijn laat springen is er dan geen kans dat het touw achter de hindernis staander blijft haken?

Idee voor vrijspringen: zet hindernis neer een dan een paar met met touw op van die stroompaaltje neerzetten en dan daarin in ''jagen'' en dan kunnen ze nog maar 1 kant op.. en meestal beginnen ze het dan wel te snappen en kun je ze na een tijdje gewoon weer zonder draad

Steff1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 08:37

Ik persoonlijk vind het best gevaarlijk (neem niet wg dat ik het niet gedaan heb), maar het kan wel zolang de balken niet te hoog liggen.

ShadowPizza

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 10:31

AmmersN schreef:
Het kan wel, ik doe het af en toe ook. Zoals je zegt moet het paard geen scherpe bochten moeten maken. Vrijspringen is ook een optie?

:) Mee eens!

Whitney_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-09 14:01

Aan de longeerlijn springen kan prima. bijv. met cavaletti's. Meerennen kan ook maar dat wordt vaak rommelig en je paard let vaak meer op jouw en de sprong (evetueel het ontwijken ervan) dan om het springen zelf.

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-09 16:59

ik zou niet meerennen, grote kans dat je struikelt oid en de lijn loslaat of iets nee, ik zou het niet doen.
Lage balkjes nemen kan wel, maar niet echt springen aan de lijn.
Waarom laat je hem niet losspringen, je weet wel Monty Roberts stijl, jij in het midden, hij om jouw heen, dan kun je hem wel echt hoger laten springen

LoVeHoRsEs8

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 16:06

ja , je kan beter losspringen met hem .. meer succes denk ik ;)

jannie8

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 16:10

ik denk ook dat je hem beter los kunt laten springen het lijkt me nogal gevaarlijk als hij in de longeerlijn te recht komt

ch_ntii123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-09 20:01

Ik heb van de week inderdaad in de paddock balkjes neer gelegd en dit gaat (los) goed, alleen is de paddock te klein om hem echt te laten springen...

Monty Roberts style lukt niet meer, we hebben een nieuwe bakbodem gekregen waar je je paard niet los mag gooien, en dei andere bak is echt way too big :)...

Komt goed, ik ga van de week kijken of ik een grotere paddock mag gebruikken.. dank jullie:)