help! hoe een paard nageefelijk krijgen? (goede manier)?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Vanilla02

help! hoe een paard nageefelijk krijgen? (goede manier)?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-09 18:09

hoi,
ik wil heel graag beter leren rijden en heb een aantal (misschien wat domme) :o? vraagjes.
sorry alvast.
maar ik wil leren om op een goede manier een paard lekker voorwaarts te krijgen, goed voor het been, en hem van achter naar voren te rijden.
ik snap alleen nog niet hoe; mijn beenhulpen geef ik verkeerd geloof ik want ik weet dus niet eens of ik nu bij elke keer (met draf lichtrijden) als ik zit moet ik op dat moment dan drijven? gewoon de hele tijd door dus zitten en drijven? of benen stil laten hangen, en dan als ik hem ietsje sneller/wakkerder enz wil hebben dan pas drijven?
en moet je dan met je beide benen drijven of met alleen je binnenbeen?

en vroeg me af wat het verschil is tussen van voor begrenzen en van voor tegenhouden?
wat moet je doen om een paard na te laten geven met je teugels? niets? of er mee spelen/kneepjes geven? of begrenzen en hoe begrens je?

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 18:16

neem aub les
zo leer je het meeste

drijven doe je gewoon tijdens lichtrijden, en gewoon 1 keer been aandrukken, en dan moet reactie komen
niet bezig blijven

maar als je zoveel vragen hebt, neem dan les

Cadaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 18:54

les nemen is idd wel goed idee
maar vind het wel goed dat ze het iig vraagt... :)

en nog iets.. je hebt ook mensen zoals ik die gewoon altijd lekker buiten rijden e.d.
en niet echt les nodig hebben voor wedstrijden enzo,maar wel graag bij willen leren en het interesant vinden om zoiets te weten.
dus vind er niks verkeerds aan om te vragen..

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 18:56

Neem les, dat absoluut doen als je echt verbetering wilt zien.

Je moet nóóit constant been geven. Als jij de hele tijd kleine duwtjes in je zij krijgt, ga je er na verloop van tijd ook niet meer op reageren. Dat geldt voor een paard precies hetzelfde. Geef been bij overgangen of tempowisselingen. Als je paard bijna terugvalt naar stap of draf dan even kort been geven, of inderdaad eventjes om hem wakker te maken, al zou dat eigenlijk niet nodig moeten zijn. Wel met beide benen drijven - drijven met (voornamelijk) één been gebruik je vooral voor de zijwaartse hulpen en enigszins bij de galophulp.

Tegenhouden is echt tegenhouden, dan geef je het paard geen ruimte - dat doe je als je voor een drukke weg staat en je paard wil vrolijk doorstappen. Begrenzen is als je licht druk hebt, en dat gebruik je als je het paard iets wil verzamelen, of iets terug laten komen in tempo.

Overigens zou je tempowisselingen vooral op je zit moeten rijden en niet op je teugels, maar dat kom je vast nog wel eens tegen als je inderdaad les neemt.

Nageeflijk rijden zou ik me nog lekker helemaal niet mee bezig houden, ga dat maar aanpakken met een instructeur ernaast. :)

@Daniella: ook mensen die alleen buitenrijden kunnen hun paard 'verpesten' of het zichzelf véél moeilijker maken. Les is dan net zo belangrijk, alleen zul je minder bezig zijn met hoge dressuuroefeningen en meer met de basis ;)

Vanilla02

Re: help! hoe een paard nageefelijk krijgen? (goede manier)?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-09 20:35

hoi ja ik krijg binnenkort privelessen, heb er zin in. maar ga morgen vrijrijden dus vandaar. zondag heb ik geloof ik priveles. :)

Mareng

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 20:51

Nagevelijk rijden is een gevoel dat zich ontwikkeld, je kan het niet uit een boekje leren. Bij mijzelf merk ik hoe meer ontspannen ik ben, deste beter ik het paard aanvoel en netjes kan laten lopen.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 06:36