vertrouwen met springen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ptatt

vertrouwen met springen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-09 13:34

hopelijk staat dit hier goed
Hoi,
Nog niet zo lang geleden ben ik begonnen met springen met een paard waar ik 2x in de week op rijd bij familie.
Ze heeft vroeger wedstrijden op L niveau gesprongen, en ze is nog super fit. =)
Maar dat paard weigert nogal vaak bij mij, als we er dan eenmaal toch over zijn (met veel moeite) dan doet ze dat niet meer.
Maar ik wil eigenlijk graag dat ze er meteen over gaat, en ik denk dat dat aan mij ligt dat ik er bang voor ben dat het fout gaat ofzo.
Hebben jullie misschien tips om ze er wel meteen over te krijgen? Of het vertrouwen van het paard te winnen?
alvast bedankt :o

tita

Re: vertrouwen met springen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 13:35

beginnen met veel balkjes lopen en laag in en uitjes.
Goed drijven en recht richten.

Misschien ben je iid onbewust bang en maakt het paard daar gebruik van dat doet de mijne namelijk wel

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 13:36

Goede kans dat je net even wat minder zelfverzekerd op de sprong(en) afrijdt dan de vorige ruiter(s).
Ik zou gewoon een paar springlesjes nemen met het paard, van een instructeur die jullie even van begin af aan, via balkjes en kleine huppeltjes, weer op weg helpt.

ptatt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-09 13:37

Ohja trouwens, we hebben ook 1x in de week les van een instructrice die aan huis komt. Maar ik wil graag dat als we geen les hebben dat ze er dan evengoed meteen over gaat. Want met les doet ze op het begin hetzelfde maar gaat er daarna wel wat makkelijker over. (omdat de instructrice dan naast de hindernis gaat staan en ze er dan niet zo makkelijk langs kan)

Polly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 13:43

Ik denk dat ik weet welk probleem je hebt, dat heb ik zelf namelijk gehad, dat je onbewust bang bent dat je paard weer gaat weigeren. En dat voelt hij aan en weigert daardoor ook echt. Bij mij heeft het geholpen om heel veel balkjes te rijden, en lage sprongetjes en het dan langzaam op te bouwen. :j
Succes ermee!

ptatt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-09 13:45

Ja ik denk dat ik daarvoor bang ben ja.
Dan ga ik de volgende keren gewoon veel balkjes draven. =)
Dankjewel ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 13:46

Helpt het niet als je zijhekken of een schuin balkje aan de zijkant gebruikt?

ptatt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-09 13:46

Ja dat kunnen we ook eens proberen. Zodat ze er niet langs kan gaan. Dankjewel :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 13:47

En als hindernis even beginnen met kruisjes, dat maakt het voor jezelf wat makkelijker om netjes op het midden te "mikken" en je paard dus tussen je teugels en tussen je benen te houden.

ptatt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-09 13:49

Ja, dat zegt m'n instructrice ook altijd dat ik de teugels korter moet houden zodat ik ze beter kan sturen.
En we springen nu nog met 2 kisten met een balk erop, (we krijgen binnenkort echte hindernissen) en laatst is ze over een kist gesprongen, waarschijnlijk omdat ik ze scheef stuurde :o

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 13:50

Polly_ schreef:
Ik denk dat ik weet welk probleem je hebt, dat heb ik zelf namelijk gehad, dat je onbewust bang bent dat je paard weer gaat weigeren. En dat voelt hij aan en weigert daardoor ook echt. Bij mij heeft het geholpen om heel veel balkjes te rijden, en lage sprongetjes en het dan langzaam op te bouwen. :j
Succes ermee!

is dat niet gewoonweg mijn antwoord anders forumuleren >;)

beautylin

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 14:23

Zorg anders dat je privéles krijgt.
Of heb je dat al?
Die kan je waarschijnlijk precies vertellen wat je moet doen.
Begin anders laag zodat je het vertrouwen kan opbouwen.

ptatt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-09 14:24

Ja dat heb ik 1x in de week ;)
maar ik ben nog niet zo heel lang geleden begonnen met springen :)

Polly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 18:01

tita schreef:
Polly_ schreef:
Succes ermee!

is dat niet gewoonweg mijn antwoord anders forumuleren >;)

Nee, want ik geef er ook mijn ervaring bij ;)

kavanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 12:57

waarom denkt iedereen toch altijd dat springen zo gemakkelijk is? ik vraag me dat toch echt af
als een paard l springen heeft gelopen is het nog steeds heel moeilijk om als nieuwe ruiter dit ook te realiseren. L springen wordt je alleen als je een goed team met je paard bent, je moet vertrouwen ook opbouwen, gewoon laag springen en zeker weten dat je het niet eng vind, zeker niet hoger dat jij zelf durft. ook al kan het paard de hoogte wel halen, daar gaat het met springen helemaal niet om.

springen gaat om controle, afstanden in leren schatten en elkaar vertrouwen, dat lukt niet met hindernissen die boven jouw nivo gaan. controle en afstanden in leren schatten kan net zo goed op lage hindernissen als op hoge. dus neem gewoon goed les, prive les is wat overdreven want je bent niet constant aan het springen maar een groepje van 3 of 4 mensen is ideaal.

succes