[AC]Xara @ "work"

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Tessebes

[AC]Xara @ "work"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-09 11:01

Ik heb al een hele tijd geen foto's geplaatst hier. Dit komt omdat ik begin dit jaar met Xara nog aan het stappen was ivm een peesblessure. Ik heb toen na maanden stappen een second opinion gevraagd en kreeg een opbouwschema mee. Sindsdien zijn we weer aan het opbouwen en het gaat eigenlijk heel goed. Tijdens mijn les afgelopen zondag zijn er wat foto's gemaakt.

We lessen bij Monique Bleijenbergh (http://www.basisrijkunst.nl) en dat is net wat anders dan de doorsnee dressuur. Het zijn voornamelijk losrijfoto's, maar ik vond het toch wel een fijn plaatje geven. Bij het oppakken bleek ze rechtsvoor niet 100% te lopen, daarom bijna alleen maar foto's rechtsom.

Mijn houding laat te wensen over, ik werk teveel terug met mijn binnenhand en ik moet die schouders eens een keer naar achteren doen, maar dat weet ik allemaal wel. :)

Afbeelding
vwnw losstappen

Afbeelding
losdraven, hierbij zit ik wat verlicht, zodat ze haar rug optimaal kan bollen (oprekken)

Afbeelding
neusje naar beneden, achterbeen ondertreden

Afbeelding
en nog verder

Afbeelding
iets oppakken, op deze foto ga ik doorzitten, deze foto is erg confronterend, ik span veel te veel

Afbeelding
Afbeelding

Afbeelding
poging schouderbinnenwaarts naar rechts, dit is haar mindere kant en ze vindt het nog lastig om na te geven
sbw links krijg ik helaas niet geupload, die is beter qua aanleuning

Afbeelding
en vwnw uitdraven

Ukje112

Re: [AC]Xara @ "work"

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 11:07

leuk paardje!!!
Probeer je handen niet naar voren te kantelen en je handen iets meer naast elkaar te houden! Verder val je af en toe naar voren, mar daar heb ik ook alst van hoor ;)
Verder ziet het er netjes uit.

Zafinne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 11:17

Mooi paardje! :)
Alleen zoals je al zei, je houding is niet zo'n succes.
Veel te veel naar voren en je handen ook.
Schouders naar achter, armen buigen en handen rechtop.
Ook je voeten naar binnen , ze steken naar buiten.
Succes! :)

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-09 11:21

Hebben jullie de tekst bij de plaatjes ook gelezen, ik zit namelijk expres verlicht. :) Ik kantel idd mijn handen af en toe te ver door ipv rechtop te houden. Voeten naar binnen geloof ik niet in. Mijn benen hangen zo ontspannen, dan ga ik niet geforceerd mijn tenen naar binnendraaien. Bij die doorzitfoto geef ik net "spoor", dus dat zou kunnen. Bedankt voor de tips iig! :)

Malibu

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 12:45

Hey Tessa, mooie foto's! Wat is Saartje mooi geworden :) jammer dat ze zoveel pech gehad heeft :(:)

Maar gelukkig weer op de goede weg zo te zien, het ziet er lekker ontspannen uit.

Roosii3jJ

[AC]Xara @ "work"

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 13:30

Heey tess, mooie foto's hoor!
Fijn dat jullie nu weer lekker aan het werk zijn toch :D
ik vind het er netjes uitzien, saar begint lekker te lopen nu!

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-09 16:34

Tja... jammer dat ze nu weer niet goed loopt. Ik ga volgende week donderdag naar de kliniek.

Inez_25

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 16:42

Heel mooi paard!
Misschien een tip voor je sb: ik zie dat je binnenbeen niet aan je paard zit, probeer hierop te letten. Het kan ook een momentopname zijn en wil geen commenaar geven, je enkel misschen een tip mee geven.

Voor de rest komt het zeker goed! Zelfkritiek is de beste leerschool.

Lins_Vetra

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 17:11

Foto's zien er netjes uit! Verstandig om in de verlichte zit te rijden, dat is wat prettiger voor haar, en je ziet ook dat ze daardoor fijn gaat lopen.
Die doorzitfoto := Je bent een "ja-knikker" zeker :D Idd, ontspannen en dan gaat het beter.
Aan de schouderbinnenwaarts mag idd wat gesleuteld worden, ik zie te veel stelling en nog te weinig buiging.

Maarrr, dat zal Monique je allemaal ook wel kunnen vertellen (en corrigeren :P ). Gewoon lekker op deze tour doorgaan en dan komt het helemaal goed!

Priscilllla

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 18:46

Leuk paardje! Hij doet goed zijn best,lekker ontspannen vwnw, ondertredend achterbeen.
Als puntje inderdaad de spanning in je lichaam maar daar zal Monique wel met je aan werken, misschien wat oefeningen eerst op de grond om je schouders en lichaam wat losser te maken voor je op je paard stapt? Vind jullie een leuke combi! +:)+

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-09 21:18

@Inez_25: Dat is idd een momentopname, als het binnenachterbeen naar voren gaat zit mijn been wel aan m'n paard. Mijn instructrice heeft een camera waarmee je iets van 7 foto's achter elkaar kunt nemen, dus dat was mooi te zien.

@Priscillla: Mijn pony is helaas niet geschikt om grondwerk mee te doen. Binnen 10 minuten valt er geen land meer met haar te bezeilen, ze wordt er heel erg drammerig van.

@Lins_Vetra: Je moeder beult me goed af ja. :o Ik weet eigenlijk niet of ik een ja-knikker ben, ik beweeg wel veel met mijn hoofd, om andere bewegingen op te vangen. Je kunt aan deze foto's echt zien dat ik net ben gaan doorzitten. Als ik ontspan, dan ontspant zij, dan ontspan ik, soort kip-ei verhaal is het.
Laatst bijgewerkt door lindake op 06-09-09 22:59, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: reactie op verwijderde reactie verwijderd.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 21:34

He wat leuk, foto's van Xara!

Wat is ze mooi geworden zeg!

Het rijden ziet er fijn ontspannen uit, lijkt me prima om zo rustig op te bouwen!
verder viel mij ook het naar voren zitten op, maar ik begrijp dat je dat bewust doet, dus niks op aan te merken dan... ;)

zonde dat ze weer niet goed is zeg...
sterkte!

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-09 21:45

He Nouvel, het veulenachtige is er af he?! :)
Normaal gesproken pakken we haar wel verder op, maar omdat ze niet goed liep, ging dat natuurlijk niet. Xara mocht willen dat ze altijd zo relaxt mocht lopen! ;)

Symphonic

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 12:07

Het lijkt (met nadruk op lijkt) op sommige foto's of je beugels iets aan de korte kant zijn. Heb je wel eens een gaatje langer geprobeerd?

mimeslosydy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 20:38

je zei dat ze bij het oppakken niet helemaal 100 % lijkt te lopen en daarom alleen maar foto's rechtsom??
omg, als je paard niet lekker loopt ga je er niet opzitten!

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-09 10:49

mimeslosydy schreef:
je zei dat ze bij het oppakken niet helemaal 100 % lijkt te lopen en daarom alleen maar foto's rechtsom??

Ja ik ben een dierenbeul, dat stond hierboven toch ook al ergens! :o
We kregen haar niet goed aan het lopen linksom, ze wilde niet goed nageven en inbuigen, dit hebben wij geprobeerd rijtechnisch op te lossen, dit ging niet en bij doorvragen ging ze rechtsvoor kreupelen, toen zijn we uiteraard gestopt met rijden.

Een sporendiscussie ga ik hier niet voeren, daar zijn andere topics voor. Als je alleen daar op wilt reageren, dan heb ik liever dat je niet reageert.

Mallow

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-09 12:58

Ik vraag gewoon oprecht geintresseerd, waarom je met sporen rijd, met het opbouwen.. Ik vraag me dat echt af. Waarom heb je ze om als je ze toch niet gebruikt? Je hoeft toch geen traves ed te rijden? Neem aan van niet met opbouwen. Waarom draag je ze?
Laatst bijgewerkt door lindake op 07-09-09 00:00, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: offtopic verwijderd

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-09 13:17

Ok, dan heb ik denk ik je smiley (huilen van het lachen) verkeerd geinterpreteerd.
We doen veel rechtrichtende buigingsarbeid, hierbij moet het binnenachterbeen goed ondergeplaatst worden, zodat die het gewicht gaat dragen en je een dragend ipv een stuwend achterbeen krijgt. Oefeningen die hierbij horen is schoudervoor, schouderbinnenwaarts en travers, zowel op de lange zijde als op de volte. Met de spoor prikkel ik haar het binnenachterbeen actiever onder te plaatsen, zodat de oefening zinvol is.
Op de foto's zijn we niet verder dan lekker losrijden en iets oppakken gekomen, omdat daarna bleek dat ze niet goed liep. Normaal gesproken moet ze dus harder aan het werk en dan komt de spoor in beeld. Omdat ik mijn hak niet op wil tillen als ik de spoor wil gebruiken, rij ik met zwanenhalssporen, dit zijn knopsporen die schuinomhoog lopen en eigenlijk vriendelijker zijn dan stompe sporen.
Is het zo iets verduidelijkt?

kristianneb

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-09 13:18

IK vind dat je haar best redlijk ontspannen aan het lopen hebt, alleen lijkt het op de foto's alsof ze net iets actiever mag lopen.
En met SB: op je buiten teugel rijden, het lijkt alsof je haar alleen aan de binnen teugel rijd (met SB), daarom buigt ze ook alleen in haar hals en helemaal niet in haar lichaam. Om ook buiging in haar lichaam te krijgen bij het SB zou ik je aanraden om het eerst van uit de volte te rijden, en als je voelt dat ze lekker buigt een paar pasjes schouderbinnenwaarts in zetten.

Veel suc6
Laatst bijgewerkt door kristianneb op 05-09-09 13:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Mallow

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-09 13:18

Dankjewel, zo is het duidelijk inderdaad :)

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-09 13:30

@kristianneb; ik snap wat je bedoelt, dit doen we ook af en toe. Ik denk dat ik nu teveel bezig ben met haar nageeflijk te krijgen/houden en daardoor de rest vergeet. Bedankt voor de tip.

mimeslosydy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-09 19:22

Tessebes schreef:
mimeslosydy schreef:

Ja ik ben een dierenbeul, dat stond hierboven toch ook al ergens! :o
We kregen haar niet goed aan het lopen linksom, ze wilde niet goed nageven en inbuigen, dit hebben wij geprobeerd rijtechnisch op te lossen, dit ging niet en bij doorvragen ging ze rechtsvoor kreupelen, toen zijn we uiteraard gestopt met rijden.

Een sporendiscussie ga ik hier niet voeren, daar zijn andere topics voor. Als je alleen daar op wilt reageren, dan heb ik liever dat je niet reageert.

is er dan een nadere uitleg hoe het in godsnaam komt dat je paard gaat kreupelen als je hem doorvraagt?
dat is geen normale reactie dan zal er toch echt iets mis zijn ;)

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-09 19:25

mimeslosydy schreef:
is er dan een nadere uitleg hoe het in godsnaam komt dat je paard gaat kreupelen als je hem doorvraagt?
dat is geen normale reactie dan zal er toch echt iets mis zijn ;)

Nou, ik hoop dat de DA dat aanstaande donderdag kan vertellen, als je mijn topic had gelezen, dan had je dat al kunnen weten ipv met je vooroordelen klaar te staan. ;)

corinep

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 18:56

Tessebes schreef:
losdraven, hierbij zit ik wat verlicht, zodat ze haar rug optimaal kan bollen (oprekken)

Ik snap wat je wil berijken maar naar mijn mening kan je beter recht in je zadel gaan zitten toch hoor. Als jij je gewicht naar voren plaatst gaan ze sneller op de voorhand lopen, en dat is juist wat je niet wil, ook heb je haar dan niet lekker onder je en komen al je hulpen minder goed door als je niet goed zit, aangezien je natuurlijk al een heleboel hulpen alleen al vanuit je zit geeft. Een paard kan ze rug ook ontspannen als je gewoon netjes zit(als je niet zit te bonken ofzo :P). Ik denk dat je heel goed bezig bent en het beste met je paard voor heb maar zou niet zo snel kiezen voor verlichte zit...
Laatst bijgewerkt door lindake op 06-09-09 22:44, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: offtopic verwijderd

lindake

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 22:45

Moderatoropmerking:
Ik heb net enkele berichten die niet voldoen aan de regels van RT-HAW verwijderd. Letten jullie er op om volgens de regels te reageren? Zo is het bijvoorbeeld belangrijk dat je eerst goed het topic doorleest alvorens je rijtechnische commentaar geeft zodat je weet welke tips er al zijn gegeven.