Veel en hard drijven bij grote Shet

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Cinhorse

Veel en hard drijven bij grote Shet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-09 10:17

Hoi,

Ik heb een hele lieve verzorgpony, waarmee t eerst niet zo goed ging omdat hij ons niet vertrouwde. Nu gaat t vergeleke met in t begin keigoed, maar ik zit nog altyd met 1 probleem. Als ik op stijg en wil gaan stappen, gaat dat gewoon goed, maar als ik wil gaan draven of galoperen moet ik veel en hard drijven. Ik rijdt ook met zweepje, en heb geprobeerd om eerst dan een paar keer gewoon te drijven en als hij dan niet luistert, een tikje met de zweep te geven. Verders is t een hele lieve pony hoor. Hij springt super (ondanks t drijven) en kan ook best goed dressuur lopen. En de eigenaar ment soms met hem sinds kort. Maar hierbij is ook te merken dat de eigenaar de zweep vaak moet gebruiken omdat t anders niet lukt. Oja en de pony is trouwens 5 jaar oud en is een shetlander, maar een grote shet, want hij is 1,12 m hoog(Misschien nu wel groter). Ik weet dat shetlanders heel lief en braaf kunnen zijn, maar ook eigenwijs. Hebben jullie misschien wat tips??

groetjes,

Joyro

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 12:47

Hoi,

Consequent zijn is heel belangrijk. Bij het aanleggen van je been moet je een voorwaartse reactie krijgen. Wanneer je dit niet krijgt zou ik een correctietik geven waarop je een voorwaartse reactie wil krijgen. Daarna toets je meteen weer (dmv aanleggen been) of hij het begrepen heeft, zo niet dan weer een correctie. Veel en hard drijven is niet de bedoeling, je kunt dan beter 1 keer zacht drijven en een tik geven bij het uitblijven van een reactie. Anders wordt hij echt 'doof' voor je hulpen.
Het is intensief om hier in het begin zo consequent mee bezig te zijn, maar uiteinlijk moet het erin resulteren dat de pony voorwaarts wordt en blijft.
Niet een paar keer drijven dus, maar 1 keer, geen reactie is correctie tik. Sommige hebben het snel door, anderen kost het meer tijd om dit te doen. Verder ook overgangen, ik doe zelf ook wel eens 10 stappen in stap en dan 10 stappen draf en zo verder om hem zo alert te maken op mijn been. Zo zou ik aan het oefenen gaan met deze pony.
Veel succes ermee!

chrisje_83

Re: Veel en hard drijven bij grote Shet

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 13:23

Ik sluit me volledig aan bij Joyro.
Behalve de overgangen van draf naar stap en stap naar draf zou ik ook wat tempowisselingen in draf doen. Paar pasjes voorwaarts en weer terugnemen op je zit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 12:33

Been geven=reactie.
Punt. Klaar ;)

Oftewel, tikje bijgeven als hij er niet op reageert...
Ook al vliegt hij naar voren, maakt niet uit, als je maar een reactie krijgt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 12:38

eerst rustig je been aanleggen en een klein beetje druk geven.
Krijg je geen reactie druk meteen opvoeren en desnoods bijtikken ;)
Als je dit consequent doet snap tie dat lichte druk vooraf gaat an zwaredruk en tikken, en hij zal dit dus proberen te ontwijken door al te reageren bij lichte druk.

paardebloemp

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 19:18

Ik ben het helemaal eens met degenen voor mij. En zorg dat als je een reactie krijgt je de pony heel erg beloond, zodat hij doorkrijgt dat het toch wel heel prettig is om voorwaarts te zijn. Oja, en teugels los! zodat hij niet wordt belemmerd aan de voorkant en een klein beetje naar voren zitten om het de pony makkelijker te maken vooruit te gaan.

Nog een vraagje: je bent niet te zwaar voor hem? Dan wordt t ook wel lastig.
Wat ook wil helpen is om iemand te vragen die bij je in de bak wil staan met een lange zweep als het jou echt niet lukt om een voorwaartse reactie te krijgen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 21:12

neelke123 schreef:
met spooren gaan rijden

Nee.

Wacht.

*telt tot 10*

Sporen zijn niet om je paard vooruit te schoppen.
Die zijn om de hulpen te verfijnen....

Joyro

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 22:24

Ga inderdaad alsjeblieft niet met sporen rijden, daarmee kun je de shet alleen nog meer doof maken voor je hulpen. Sporen zijn echt geen hulpmiddel om de pony meer voorwaarts te laten lopen en om mee te drijven. Dan zou je de pony echt pijn gaan doen.
Dus helaas echt geen goede tip voor dit probleem.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 22:32

Misschien ben je onderhand wat te groot/lang/ zwaar voor deze pony?
Deze pony's zijn geschikt voor kindjes tot een jaar of 10... daarna ben je echt te groot/ zwaar over het algemeen.

xAlice

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-09 18:56

gewoon streng zijn,
niet luisteren naar je benen = tik
en dat gewoon volhouden..

emma169

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 15:42

Probeer inderdaad zo concequent mogelijk over te komen en de juiste hulpen aan je paard te geven

shetty

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 13:20

Je moet natuurlijk ook er aan denken om zijn conditie te verbeteren. Onze shet heeft ook echt conditie moeten opbouwen voordat ze echt voorwaarts was. Misschien helpt het ook om achter een andere pony aan te gaan. meestal stimuleert dat wel iets. En inderdaad consequent zijn! En als je dan je zweep moet gebruiken liever een keer goed als 10 keer half.
Het moet wel effect hebben anders irriteer je meer.
Succes

Cinhorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-09 17:12

Hoi,
bedankt voor jullie reacties! Ik ga er snel mee aan de slag.
Vele van jullie vragen zich af of ik te groot ben voor de pony maar dat denk ik niet want ik ben zelf maar 1.46 m hoog.
Hopelijk komt er een beter resultaat!

Ik hou jullie op de hoogte!!
En nogmaals bedankt!!
Nog meer reacties zijn altyd welkom :D :D !!!

groetjes,

Whitney_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-09 13:57

Consequent zijn is heel belangrijk. Na 3 keer sporen een tik en als hij terug valt dan meteen weer aandrijven en pas stoppen als jij dat wil en niet wanneer hij dat wil.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-09 14:24

Weet je...dit probleem speelt nu al een aantal maanden, gezien je eigen berichten. In je vorige topic kreeg je eigenlijk dezelfde oplossingen als nu en daar zitten best goede bij hoor, maar een tik of schop gegeven op het verkeerde moment werkt averechts.
Dan weten we natuurlijk niet wat jij als je die tik of dat schopje geeft wat je doet met je handen. Als die niet meewerken in het voorwaarts drijven van je pony dan heeft die tik of schop n.l geen zin.
Met andere woorden...wil je hier echt uit komen dan zal je iemand moeten vinden die jou les komt geven. En dan niet een ander meisje die wel eens een paardje of pony rijd, maar iemand die echt les kan geven en jou verder kan helpen met de shet.
Je wil heel graag, dat maak ik wel op uit je berichtje, maar met alle goed bedoelde oplossingen hier denk ik niet dat je verder komt.