oefeningen voor meer verzameling

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

VEGASS

oefeningen voor meer verzameling

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-09 21:58

Hoi allemaal, ik rijd nu in het M2 en moet dus steeds meer verzamelen en op het achterbeen. Heeft iemand nog goede oefeningen om mijn paard meer te laten verzamelen??

Wanted2003

Re: oefeningen voor meer verzameling

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 06:33

Ga in galop op de grote volte, C-X-C bijvoorbeeld en probeer de volte "vierkant" te maken. Continu wanneer jij een bocht moet maken probeer zijn achterhand iets naar binnen te zetten.

Amadeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 08:48

Jee, als je M2 rijdt, weet je dan zelf geen goede oefeningen om te verzamelen??? Dat verbaasd me enigzins. Rijd veel overgangen en veel zijwaartse gangen, houd de training leuk en afwisselend. Laat 1 oefening 3 tot 8 keer in 1 training terug komen, dus niet eindeloos blijven herhalen. zet de achterhand eens op de volte in stap en draf naar binnen maar ook af en toe naar buiten. Buig eens diep in, naar links en rechts. Besteeds ook veel aandacht aan het halsstrkken, met behoud van aanleuning! Dus niet de teugels los gooien.

chrisje_83

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 08:53

Amadeo schreef:
Jee, als je M2 rijdt, weet je dan zelf geen goede oefeningen om te verzamelen??? Dat verbaasd me enigzins.

Dat vraag ik me eigenlijk ook af. Verzamelen kan alleen als je paard zichzelf draagt op het achterbeen. Dit kan alleen wanneer je paard goed aan je been en goed van achteren naar voren beweegt.
Om dit te kunnen doen is het fijn om veel tempowisselingen in draf en galop te maken en daarnaast overgangen en schijnovergangen te rijden. Verder wat zijgangen en stelling en buiging.
Voor de galop werkt de volte openen en sluiten goed en het rijden van een vierkante volte. Let er wel op dat de voorwaartse drang en sprong in de galop niet verloren gaat!

sammie18

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 14:19

op de lang zijde kun je je paard bijvoorbeeld laten galopperen in schouder binnenwaarts.Dit is wel heel zwaar voor je paard.

chrisje_83

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 14:22

Wat me nog te binnen schiet is dat je ook kunt wijken in de galop om de achterhand sterker te maken.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 19:19

Overgangen stap-galop en galop-stap is goede krachttraining. Doe ze op de volte om binnenbeen extra te stimuleren. Niet eindeloos herhalen natuurlijk, een paar keer doen in een training. Let erop dat het paard er geen kunstje van maakt. Het moet wel van jou blijven.

Yasmine

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 22:23

Schouderbinnenwaarts is ook een hele goeie om het binnenachterbeen te trainen. Wijken in galop lijkt me een zware oefening, dan zou ik in ieder geval ervoor zorgen dat je niet té veel stelling vraagt...

chrisje_83

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 07:26

Dat is ook de bedoeling van het wijken, met te veel stelling valt je paard over de buitenschouder weg en gaat de moeilijkheid en het effect van de oefening weg.
Zo zwaar is hij niet hoor, ik pak de oefening al mee (af en toe) sinds ik L1 reed met beide paarden.

TRUEamazone

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 13:53

voltes sluiten

Killyenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 15:33

Zijgangen zijn daar zeer geschikt vor, net als tempowisselingen. Belangrijkste blijft natuurlijk het constant van achter naar voren rijden.

Woodstock

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 16:26

Aandraven vanuit achterwaarts. Zorg dat je paard gesloten blijft en jou armen ontspannen blijven, anders heb je er niks aan!

Kell_87

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 21:45

Tempowisselingen maken en schouderbinnenwaarts helpen daar goed bij.