filmpjes Zsa Zsa R, 5 jarige merrie Telex x Ramiro Z

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Zabbie

filmpjes Zsa Zsa R, 5 jarige merrie Telex x Ramiro Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-09 21:19

Vandaag met rijden twee filmpjes gemaakt, Zsa Zsa is een 5 jarige vlugge merrie, die sinds maart 2009 weer door mijzelf bereden wordt. Ik heb heel lang niet kunnen rijden door een nierziekte / transplantatie.
Mijn houding is dus nog niet zo netjes, maar ik doe mn best. Zsa Zsa is een erg vlugge merrie die sinds ze een keer gegaloppeerd heeft, heeft besloten dat die versnelling haar het meest bevalt... Ik ben dus aan het proberen haar op MIJN tempo te laten lopen in plaats van dat van haar.

De galop is nog een onstuimig puntje van madame, maargoed, we trainen lekker verder.

http://www.youtube.com/watch?v=1--Rn0wwhjY

http://www.youtube.com/watch?v=N5u1GOlm-cc

Ik heb ook nog wat foto's van vanavond die ik nog zal proberen te plaatsen.

Al het commentaar is welkom uiteraard, maar mijn houding wordt aan gewerkt, ik moet nog wat sterker worden.

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 21:47

Leuke merrie, mooi model, maar ik maak me wel wat zorgen als ik de filmpjes bekijk. Wel met de opmerking erbij dat dit momentopnames zijn maar goed je vraagt om commentaar nav deze momenten due bij deze:

De bak komt vrij zwaar over.
Paard loopt vaak boven haar tempo met veel te veel stelling. Ik zie je ook weinig doen om dat tempo lager te krijgen.
Waar zijn de rechte lijnen in je training zodat ze haar balans kan gaan vinden en uiteindelijk dan ook op eigen benen een normaal tempo kan gaan lopen?

Die houding vind ik niet echt storend hoor.

Zabbie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-09 08:03

je hebt helemaal gelijk hoor, wat het over haar tempo lopen betreft. In deze fillmpjes in ieder geval wel. Het zijn momentopnames, dus +/- 4 minuten van een half uur training.
Tussen twee galopmomenten in wil madame nog niet goed terugkomen, maar daar werken we wel aan. Ik was al blij dat ze gisteren niet al te sterk werd.

Ik doe erg mijn best om haar op 2 teugels te blijven rijden, inderdaad ook rechte lijnen waarbij ze niet in stelling hoeft te lopen. Over het algemeen vind ik het overvragen van stelling wel meevallen in de filmpjes. Tijdens de galop en net daarna wil het weleens gebeuren dat madame rechtdoor de stal in wil of dwars door de omheining, dus dan vraag ik wellicht meer om haar rond te houden.

de bak was overigens niet te zwaar, wel wat zwaarder dan gemiddeld omdat ie gesproeid was.

Ik zal er zeker op gaan letten dat ik nog meer tempowisselingen en rechte lijnen ga rijden voor de balans inderdaad. We hebben samen nog een hoop te leren, voor mij is het meer dan 5 jaar geleden dat ik intensief gereden heb. Ik heb 1x in de week les, dus de aandachtspuntjes worden wel behandeld.
Bedankt voor je commentaar
Laatst bijgewerkt door Zabbie op 01-09-09 08:21, in het totaal 1 keer bewerkt

mirror666

Re: filmpjes Zsa Zsa R, 5 jarige merrie Telex x Ramiro Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 08:16

ik vind het er knap uitzien! :)
als ik zo een filmpje van zaas zie vraag ik me af watvoor een lompe knol ik zelf heb :D ze gooit echt met haar benen!

als tip dat je wat meer rechtop mag zitten, maar dat komt vanzelf goed denk ik :)

tot zondag iig! ;)

opgeheven

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 08:19

He meis,

Ziet er weer goed uit...probeer iets meer rust in je handen te creeren laat haar naar jouw handen toewerken i.p.v. te onrustig te vragen...(ik weet hoe lastig dat is... ik heb een exemplaar waar je uren geduld mee moet hebben en dan heb ik ook altijd de neiging om hem erin te zagen) En lekker trots zitten! Leuk ook dat commentaar van je hond ;)

Zabbie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-09 08:25

Hey Nicole !

Ja, Zsa Zsa is een merrie die je ook aan het werk houdt en mn handen zijn inderdaad geneigd om wat te veel mee te doen ja... :( Ze kan af en toe ook zo lekker gaan hangen, maar dat is al veeeeel minder geworden. En trots zitten, ja ik doe mn best, druk in de weer met rugspier-oefeningen op de sportschool, zodat ik het wat langer volhoudt om rechter te zitten.

btw. das de stalhond die je hoort, die vond mijn vader in de hoek van de bak maar raar.... mijn eigen hond blaft iets zwaarder, als ie blaft, want dat doet ie haast nooit, haha !

opgeheven

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 08:26

ja ik dacht al... maar ik heb niet zoveel verstand van honden...

Ik heb ook moeite met conditie opbouwen hoor...en dan heb ik nog niet eens een transplantatie gehad ;) af en toe is het een aanslag op je lijf... dat paardrijden :P

Lekker zo doorgaan..jullie zijn een leuk setje samen!

Zabbie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-09 08:28

Naaltje schreef:
ik vind het er knap uitzien! :)
als ik zo een filmpje van zaas zie vraag ik me af watvoor een lompe knol ik zelf heb :D ze gooit echt met haar benen!

als tip dat je wat meer rechtop mag zitten, maar dat komt vanzelf goed denk ik :)

tot zondag iig! ;)

Onze knollies kun je nou eenmaal niet vergelijken he, das appels met peren. Diddle heeft zijn eigen kwaliteiten !!! En Zsa Zsa is er ook nog lang niet hoor.... en ik zeker niet, maar we doen ons best.

tot zondag !!

Zabbie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-09 08:31

Montignac schreef:
ja ik dacht al... maar ik heb niet zoveel verstand van honden...

Ik heb ook moeite met conditie opbouwen hoor...en dan heb ik nog niet eens een transplantatie gehad ;) af en toe is het een aanslag op je lijf... dat paardrijden :P

Lekker zo doorgaan..jullie zijn een leuk setje samen!

nou, ik had conditioneel nooit echt problemen met paardrijden... maar ja, nu onze lichamen niet helemaal "happy" meer zijn ga je ook daar op inleveren helaas. Maar we gaan het niet opgeven he Nicole !!

We gaan zeker zo door, en af en toe naar buiten voor de afwisseling. Zsaas is buiten erg braaf, dus ik kan gerust een keer met jou en Monty gaan bosdressuren :)

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 14:33

Ik zie ook een paard wat heel erg ingebogen loopt, probeer haar recht te houden op je buitenteugel, voor de rest goed op je kont zitten, en zelf rustig blijven lichtrijden, dan heb je het tempo zo onder controle, tis een erg leuke merrie :)

Zabbie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-09 19:34

__PSM__ schreef:
Ik zie ook een paard wat heel erg ingebogen loopt, probeer haar recht te houden op je buitenteugel, voor de rest goed op je kont zitten, en zelf rustig blijven lichtrijden, dan heb je het tempo zo onder controle, tis een erg leuke merrie :)

bedankt voor je reactie. Zoals ik al aangaf probeer ik haar inderdaad goed op 2 teugels te rijden en met debuitenteugel te begrenzen. Ook laat ik haar later in de training als ze echt los is lekker voorwaarts neerwaarts lopen, met een actief achterbeen. De filmpje zijn van de eerste helft van de training, de "gekheid" zit er dan nog een beetje in... meestal komt ze pas echt los als ze op beiden zijdes heeft gegaloppeerd.
Ik moet toegeven dat ik zelf bij haar weer moet leren aanvoelen wat het juiste tempo is, voor mn gevoel kan het goed zijn, maar het beeld zegt iets anders. Daarom ben ik ook blij dat ik het een keer heb laten filmen.

Het tempo onder controle, rechtrichten en meer op mn kont blijven zitten, wat meer terug en mn handen stil. Ze is actief genoeg en doet achter goed mee, dus ben niet zo bang dat ze snel impuls zal verliezen als ik haar wat rustigeraan laat lopen.

Ik doe mn best :) Ik sta zeker open voor kritiek, ik wil graag leren.

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 11:22

Zo hoort het toch ook, ik irriteer me heel vaak aan mensen die alles de schuld geven behalve zichzelf, al kon ik dat zelf vroeger ook nog wel eens doen... Je verbeterd alleen maar sneller, als je de fouten zoekt bij jezelfd :) Dus jij bent super op de goede weg bezig... Misschien moet je proberen om je bochten niet zo op je binnenhand in te sturen, maar meer kijken waar je heen wil, dan heb je het paard automatisch al rechter, en haal je haar dus minder van je twee teugels af :)

Zabbie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-09 13:34

goed idee, ik heb toch de neiging om te veel naar mn paard te kijken en niet voor me uit, dus dan kan ik dat ook gelijk proberen te verbeteren. De fouten liggen absoluut bij mezelf, en daarom wordt ik daar ook graag op gewezen ;) Zsa Zsa en ik leren samen :)

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 13:38

Zo hoort het ook, zo doen ik en mijn paard dat ook, zie foto's onderschrift :) Dat is ook het leukste toch :) Zolang je ervan bewust bent dat ook jij fouten maakt :) De schuld aan je paard geven, is makkelijk, maar zeker heel verkeerd :)