. Een tijdje terug heb ik een dergerlijk bericht ook al in het 'problemen met aan de teugel' topic gezet. Ik citeer:
Andante schreef:Hallo iedereen.
Ik heb al een jaar een bijzonder lieve New Forest merrie van inmiddels zeven jaar oud, en we zijn hard aan het trainen.
Op zich geeft ze netjes na, ze doet haar oefeningen goed, maar ik loop tegen een ding aan: ze knabbelt en kauwt werkelijk waar gigantisch veel, haar mond is continu open. Het is zo dat ze ook pas echt nageeft en los gaat lopen áls ze zo knabbelt, maar ik loop er dan tegenaan dat ze niet genoeg teugelcontact heeft. Af en toe wil het wel, als ik haar goed op rijd, maar ze is dan ook zo beweeglijk met haar hoofd, dat het niet bijzonder goed wil. Ze kauwt en knabbelt dus met haar mond open. Trainster zegt dat dit vanzelf over gaat, maar pony in kwestie heb ik al een jaar, en ik weet dat ze dit bij de vorige eigenaresse ook al deed. Ik ben heel blij dat ze fijn los wil laten, maar het wordt wel lastig als ze zo knabbelt: echt meer opsluiten voor een moeilijkere oefeningen wil niet bijzonder goed.
Ik rij haar voornamelijk nageeflijk op de buitenteugel, goed aan het been en handen sluiten. Dan zakt ze er netjes in, natuurlijk heeft ze wel eens protest als een oefening haar niet makkelijk af gaat, maar ook dan rij ik haar met been naar voren en sluit ik mijn handen, ik zet niet vast. Trainster bevestigt dit, zij rijdt mijn merrie af en toe ook, en rijdt ook bijzonder vriendelijk. Pony knabbelt ook dan hetzelfde. Wel moet ik erbij vermelden dat de merrie altijd de nageeflijkheid lastig heeft gevonden. Ze loopt graag wél rond, maar niet nageeflijk, ze blijft vasthouden in haar hals. Met veel buigen en tempowisselingen is ze nu verder helemaal los, ze buigt nu heel makkelijk en ze zakt dus makkelijk in.
Haar gebit is nagekeken, van bit veranderen (dubbel, enkel, geen verschil, ik ga geen scherpere bitten proberen), zadel ligt ook goed. Pony lijkt ook nergens last te hebben, want ze doet netjes haar best. Wel vind ze dingen lastig, dat merk ik, ze heeft veel tijd nodig. Ook bij anderen doet ze dit, en ze doet het ook als ze zich wél netjes laat opsluiten. Ik moet er vaak als het ware 'doorheen' rijden, daarna is ze constanter, maar knabbelt ze wel nog veel meer. Het kan ook eigenlijk niet aan mijn handen/rijden liggen, want ze doet het aan de (dubbele) longe ook, en dus ook bij anderen.
Mijn vraag is dus: doe ik hier iets fout, moet ik meer oefenen of slechts een kwestie van tijd? Hoofdstellen strakker doen heeft weinig zin, maar is er iets anders wat ik over het hoofd zie, niet moet doen of júíst wel? Heel erg bedankt alvast!
Edit: Ik heb ook nog wel foto's, mocht dat nodig zijn.
Wie herkent dit, en nog belangrijker: wat hebben jullie er toen aan gedaan?
Ik heb nu verschillende keren gehoord dat het een kwestie van tijd is, maar ik ben nog steeds bang dat ik iets totaal over het hoofd zie of iets vergeet qua rijden. Of zie ik nog meer over het hoofd, behalve dat ik nóg stiller zal moeten zijn in mijn handen, doodstil. Wie weet hier meer over?
Alvast bedankt!
.