Domme Merrie??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Skotti

Domme Merrie??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-09 11:16

Sinds een aantal maanden rijd/train ik een merrie voor een vriendin van mij.
Deze combinatie klikt helaas niet echt best aangezien het een jonge onzekere merrie betreft en een evt nog onzekerdere ruiter.

Maar ik heb toch echt het idee dat er iets aan deze merrie niet helemaal klopt.
We hebben nogal wat hekjes na de wei toe, en telkens weer gaat het bij haar fout.
Ze loopt er telkens weer tegenaan. dat nu al een jaar lang. Je kunt haar ook de tijd geven om het zelf uit te zoeken maar ook dan gaat het fout.
Wij dachten dat ze daarom minder tot slecht zou zien. De DA heeft haar onderzocxht maar niks kunnen vinden.

Zo kan ik nog veel meer "ongelukjes" opnoemen, net als net bijv. We gaan eigenlijk altijd buiten rijden aangezien ze in de bak ook totaal niet oplet en daardoor heel erg vervelend word. Dat ze gaat staken (gelukkig niet meer bij mij) en gewoon niet voortwaarts is.
Het laatste pad is altijd wat bobbelig en dat weet ze, aangezien ze daar ook drie maanden op rust is geweest. Maar we laten dus gewoon bijna met zijn tween op de grond omdat ze gewoon ook niet oplet.

Heeft iemand nog ideen wat ik met deze merrie kan proberen?
Ik heb ook echt het idee dat ze het rijden niet leuk vind. Aangezien de het aan de dubbel longe niet zo erg doet.

Groetjes Nicole

kattekind

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 11:33

Misschien zijn trailoefeningen iets voor haar?
Behendigheid, waarbij ze moet oppassen waar ze haar voeten neerzet (zou voor mijn merrie ook wel wat zijn......, ook zo'n onhandige sukkel..............)

idylle

Re: Domme Merrie??

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 12:38

balkjes draven? gewoon in de bak en dan elke x de balkjes ergens anders neerleggen.. of een schriktraining allemaal vreemde voorwerpen in de bak leggen waar ze langsmoet, de meesten vinden dat erg spannend en letten dan dus ook erg op.

wizewo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 12:42

Hoe is het getest dat ze goed ziet?

Heeft ze het enkel in dressuur-houding, want sommige paarden zien dan niet genoeg of letten niet op waar ze hun voeten neerzetten. Baasje stuurt toch.

Corelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 12:43

Weet je wel zeker dat ze helemaal goed ziet?

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 12:47

Veel op ongelijk terein gaan werken met haar, en niet naar beneden rijden. Laat haar zelf maar haar houding bepalen. Ik denk dat ze gewoon heel lomp is aangelegd ( zo ken ik er nog 1)
Ben weleens met die pony gevallen terwijl wij aan het stappen waren aan een lang teugeltje. Hij viel net niet op me en had zijn knieën helemaal kapot. Paard zag prima verder, was gewoon erg onhandig.

Monster_tos

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 13:18

Het kan ook iets in de hersenen zijn. Ik heb een pony gehad die na een beroerte precies het zelfde deed als jou merrie, ik zou eerst uitsluiten dat er niks aan de hand is voor je verder gaat!
Succes!

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 14:55

Voor je vriendin een tip wbh staken: Als ze het rijden niet leuk vindt zou ik eerst heel goed naar jezelf kijken. Hoe zit je erop, beweeg je je rug goed mee, ben je zelf wel heel actief in je hoofd of een beetje moe?

Een stakend paard geeft aan dat ie het ergens niet mee eens is of het niet begrijpt, als jij heel redelijk iets vraagt (of hij wil aandraven met een los teugeltje ofzo) dan zal je paard dat ook wel doen. Tenzij er dus iets niet goed is.

Ik zou dus even terug gaan naar de basis, goed kijken of jij wel goed meebeweegt met je paard (kijk maar eens hoe hij z'n achterbenen/voorbenen/rug etc. beweegt en probeer dit met je eigen lichaam na te doen.

Als je niet goed meegaat ben je eigenlijk een stoorzender bij elke stap, dus dan is zoiets als aandraven al heel vervelend.

Verder zou ik veel grondwerk gaan doen, een onzekere ruiter op een onzeker paard is geen handige combinatie: niemand leidt, dus er gebeurt niks (staken). Grondwerk is goed voor het zelfvertrouwen van het paard en voor die van jou;)

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 16:13

pfff....weet je serieus zeker dat ze wel goed ziet?
alle aanduidingen die je geeft lijken er op dat ze niet
veel kan zien, misschien kloppen haar hersenen ook niet
helemaal, dat kan idd. Misshien kan ze wel zien maar dringt
het gewoon niet tot haar door.
ik zou de dierenarts er es opnieuw bijhalen, gewoon voor een
dubbele sheck..je weet maar nooit!

succes met het paardje

Shanedow

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 20:52

Als je kan uitsluiten dat het iets lichamelijks of geestelijks is dan zou ik zeggen;

gewoon lekker actief houden. begin met een half uurtje maar hou haar dat half uur wel goed actief.
Doe inderdaad wat behendigheids oefeningen en balkjes en dergelijke. Vraag haar verschillende dingen en houd
haar daarbij ook actief.

Loopt ze wel lekker over haar rug, is ze neit scheef, is ze gelijk in haar lichaam
of misschien wel misvormd *beetje raar gezegt :+ *

verder zou ik er nu neit zoveel over kunnen zeggen :D

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 20:56

Misschien geestelijk gehandicapt? Kwam volgens mij wel bij dieren voor...

Skotti

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-09 21:31

Ik probeer zo duidelijk mogenlijk iedereen te beantwoorden.
Ik weet niet hoe ze getest is, dat zal ik aan haar baasje vragen ik was er toen niet bij.

Het is NIET mijn merrie en ik ben dus NIET haar baasje.
Haar baasje is ook wat aan de zware kant, en ik zag dat deze merrie daar heel veel moeite mee had en heb t er toen met haar over gehad.
En besloten dat het slimmer was dat ze eerst aan de hand ging werken en zou gaan afvallen.
Helaas is ze aan de hand ook heel onzeker met deze merrie.
Maar ik blijf positief.

Ik zal idd wat meer met haar gaan werken met balkjes enzo.
Dat is idd een goede tip.
Juangi schreef:
Misschien geestelijk gehandicapt? Kwam volgens mij wel bij dieren voor...

Hier dacht ik eigenlijk ook aan...

Joyro

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 13:42

als je balkjes gaat draven of slalommen om pionnen dan kom je er ook wel achter of ze nu wel of niet goed ziet. en misschien dat ze gewoon een kluns is. Ik zou het een keer proberen.

Dan zul je de balkjes/ pionnen wel een paar keer moeten verleggen, want als ze slechtziend / blind zijn kunnen ze dingen wél goed onthouden.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 19:27

Heb je al eens geprobeerd de achterbenen kruislings te zetten en heb je al eens, terwijl iemand met het paard stapte, geprobeerd met de staart de achterhand opzij te trekken? Bij een klinische keuring doen ze dit om te controleren op ataxie. Het paard moet zichzelf weer corrigeren, als ze omvalt o.i.d. is het niet goed. Staken en struikelen kunnen trouwens ook wijzen richting hoefkatrol.
Anders de merrie eens klinisch laten keuren? Dat valt qua kosten best mee, en weet je heel wat meer.

Rixtie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 19:36

Balkjes draven en slalommen ?

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 19:36

Als het dier medisch niets mankeert kun je bewustwordingstraining met haar gaan doen. Het paard zal zich met die training bewust moeten worden van het eigen lichaam. Als ze eenmaal ondervonden hebben dat dat linker voorbeen ook echt bij haar lijf hoort, net zoals haar staart kan ze het bewust gaan gebruiken.

Onderdelen hiervan zijn het oude vertrouwde balkjes lopen, maar ook aanraking en tussen een smal pad van balken doorlopen.

Volgens mij heeft Linda Tellington Jones ook zo iets in haar systemen zitten, maar dat kan google je ongetwijfeld vertellen.

_Luuc_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 19:45

Inderdaad balkjes draven en slalommen.
Maar je zegt ook dat de merrie nog jong is en onzeker,
dat ze misschien zelf ook enorm voorzichtig is,(misschien wel te, dat ze daarom ook struikeld.)
Als ik jou was zou ik eerst even een tijdje oefeningen (balkjes, slalommen, ander terrein) rijden.