Neus in de wind?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Hhilde

Neus in de wind?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-09 09:05

Haai bokkers,
ik heb een probleempje. Sinds kort heb ik weer een [fantastische, geweldige, enz, :D ] verzorgpony.
Nu heb ik één probleempje met hem; hij steekt zijn neus in de wind op het moment dat je aandraaft.
Met stap loopt hij ontspannen naar beneden met zijn neus en kun je d'r alles mee, maar op het moment
dat je aandraaft gooit 'ie zijn neus in de wind. Zijn hoofd ligt dat zo goed als horizontaal in de lucht.
Eerst dacht ik dat het zadel misschien klapperde, dat hij pijn had, maar volgens mij is dat niet zo
[het zadel past ook gewoon goed] en hij loopt wél altijd met zijn oortjes naar voren.. [of is het ook
mogelijk dat het zadel klappert maar hij zijn oren naar voren heeft, kan me haast niet voorstellen?].
Het is mogelijk zijn neus doormiddel van stelling vragen naar beneden te krijgen, maar daar ben ik niet
goed in [weet zelfs niet hoe het moet, ahummm :o ]. De eigenaresse van m'n beau zegt dat hij dat
altijd al gedaan heeft..... vroeg me af wat jullie dachten?
Xx Hilde

Natasja_ygor

Re: Neus in de wind?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 09:18

Misschien een keer zonder zadel rijden en kijken wat die dan doet?
als hij het dan goed doet, kan het misschien toch aan het zadel liggen

Hhilde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-09 09:20

natasjuhh schreef:
Misschien een keer zonder zadel rijden en kijken wat die dan doet?
als hij het dan goed doet, kan het misschien toch aan het zadel liggen

in de roos!
ik kan niet zonder zadel rijden..
nog nooit gedaan en ik kom er denk ik niet eens op }:0

Noctua

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 09:33

Othello schreef:
in de roos!
ik kan niet zonder zadel rijden..
nog nooit gedaan en ik kom er denk ik niet eens op }:0

Je kan het toch proberen? Want hoe weet je nou of je het niet kan als je het nog nooit gedaan hebt?
Vraag anders iemand die je een voetje geeft om er op te komen ;)

chrisje_83

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 13:10

Heb je les? En zo niet, heb je de mogelijkheid te gaan lessen?
Ik heb namelijk het idee dat je nog niet erg ervaren bent in de basis van het rijden, en dat moet je dan eerst leren.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 13:11

Ja ik zou ook zeggen het zadel.
idd eens zonder proberen, is dan gelijk een goeie oefening om je balans te vinden .
Opstappen hoeft ook geen probleem te zijn als je een opstapje gebruikt, is ook met zadel aan te raden.

Monster_tos

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 13:16

Ik denk dat het eerder een rijtechnisch probleem is. Ik zou een goede instructrice zoeken die je kan helpen je pony in de overgangen mooi ontspannen en nagevelijk te houden.

Hhilde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-09 18:21

Monster_tos schreef:
Ik denk dat het eerder een rijtechnisch probleem is. Ik zou een goede instructrice zoeken die je kan helpen je pony in de overgangen mooi ontspannen en nagevelijk te houden.

Dankjewel!
Geloof me, ik heb een vrijwel [oké, oké, niet altijd evengoede] onafhankelijke zit.
En het paard doet het bij iedereen. Niet alleen bij mij dus!

Karlijn_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 18:39

Waar slaat zonder zadel rijden nou weer op? Dat maakt totaal niks uit. Als een paard pijn heeft, heeft hij dat ook als je er een keer zonder zadel op springt, die pijnen zijn vaak iets wat aan blijft houden.

Wat ik jou zou aanraden is inderdaad een leuke instructrice zoeken die jou lekker kan laten werken. Voor nu zou ik proberen hem wat stelling te vragen en in de hoek, op een goed moment aan te draven. Als hij naar beneden loopt in een hoek, vraag wat extra stelling en hou je teugels en been erbij terwijl je aandraaft. Als hij zijn neus dan nog in de lucht steekt voltes blijven rijden tot hij doorbuigt in zijn nek en zijn aandacht dus bij jou heeft.

Hhilde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-09 19:10

Karlijn_xx schreef:
Waar slaat zonder zadel rijden nou weer op? Dat maakt totaal niks uit. Als een paard pijn heeft, heeft hij dat ook als je er een keer zonder zadel op springt, die pijnen zijn vaak iets wat aan blijft houden.

Wat ik jou zou aanraden is inderdaad een leuke instructrice zoeken die jou lekker kan laten werken. Voor nu zou ik proberen hem wat stelling te vragen en in de hoek, op een goed moment aan te draven. Als hij naar beneden loopt in een hoek, vraag wat extra stelling en hou je teugels en been erbij terwijl je aandraaft. Als hij zijn neus dan nog in de lucht steekt voltes blijven rijden tot hij doorbuigt in zijn nek en zijn aandacht dus bij jou heeft.

Kijk, aan deze tips heb ik wat!
Super, super bedankt! :D
We hebben binnenkort proeflessen bij een aantal instructrices.
Ben erg benieuwd hoe die bevallen :D

Karlijn_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 19:15

Les kan nooit kwaad, zelfs niet bij Anky ;)
Ik rij Z1 en ik krijg nog steeds twee keer per week les :j

Hhilde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-09 19:16

Karlijn_xx schreef:
Les kan nooit kwaad, zelfs niet bij Anky ;)
Ik rij Z1 en ik krijg nog steeds twee keer per week les :j

Prima! Les kan inderdaad nooit kwaad, heb ook wel les, maar niet met m'n hubby.

Karlijn_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 19:25

Toch heb ik geleerd dat lessen op een ander paard niet altijd genoeg effect heeft.

Omdat ik helaas niet de mogelijkheid had om met mijn vorige paard naar een andere bak te gaan en er geen instructrice in de buurt was (die ik kon vinden) die naar mijn stal kon/wou komen, heb ik een tijdje op het paard van mijn beste vriendin gelest bij haar op stal. Het was een fijn paard om te rijden, qua capaciteit zeker groter dan mijn toenmalige paard, maar toch. Mijn houding werd er niet echt beter op omdat de instructrice telkens maar beter was met het paard verbeteren, in plaats van mij. Ik leerde allerlei truucjes om dat paard aan de gang te krijgen, los en aan de teugel, maar het loste mijn handen en benen probleem niet op, laat staan het rijtechnische probleem van mij en mijn paard!

happy2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-09 13:59

mijn paard heeft ook wel eens die neiging. Wat ik doe is bij mij zelf te raden gaan of ik mijn hand wel iets open als ik aandraaf, hem wat lucht geef inplaats van de rem er op zet. Verder probeer ik aan te draven op een goed punt, dus een punt in stap waarop hij fijn loslaat. Dan hand ietwat openen en aandraven. Verder goed naar je hand toe rijden, lekker voorwaarts van achteruit.

Hhilde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-09 16:07

Dankjewel voor je reactie!

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 06:32