trekken tijdens springen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Rooosalie

trekken tijdens springen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-09 22:22

hallo allemaal. :D

ik heb een vraagje voor jullie.. hopenlijk kunnen jullie me helpen! ik ben zaterdag voor het eerst
L gestart met mijn pony whisper. we waren foutloos, maar ondanks dat zat me toch iets dwars.
mijn pony was echt verschrikkelijk aan het trekken. ik probeerde zoveel mogelijk terug te zitten,
zodat het minder werd. en ook niet te veel te trekken, want dan trekt die alleen maar harder
terug. hij trekt voornamelijk tussen de hindernissen door. dus niet als hij bijna bij de hindernis is.
in de B trekte die ook wel is, maar meestal niet zo heel erg. mijn instucteur zei dat het misschien
ook wel kwam omdat ik zelf gespannen was. maar morgen ga ik naar hem toe, en gaan we een
pacour rijden, en dan kijkt hij wat we eraan kunnen gaan doen. toch ben ik heel benieuwd wat
jullie erop hebben te zeggen. =)

Shanedow

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 20:41

Houd je hem niet te kort na de sprong dan?
Hij heeft de ruimte nodig om te landen en dan weer op gang te komen.
Misschien heeft joun paard meer moeite met een tempo vast houden na de sprong.

Ook zeg je dat hij het in de B doet nu is L wel een stukje hoger en heeft hij meer
ruimte nodig waardoor het ook erger kan lijken :D .

maar ik blijf even volgen :+

Rooosalie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-09 22:22

nee, ik houd hem niet te kort. ik zou eerder teveel weg geven, als je begrijpt wat ik bedoel. wat je zegt over het tempo, klopt wel. dat vind hij nog erg lastig. ik had vandaag les, en toen hebben we gesprongen. het trekken deed hij eerst wel weer, alleen m'n instucteur zei dat ik eerst hem weer op het grond tempo moest brengen na de sprong en daarna de houding herstellen (uiteindelijk moet dit zowat tegelijk gaan). en als hij dan nog steeds heel hard zou gaan trekken, moest ik gewoon 1 keer keihard terug trekken, zodat hij weet dat het echt niet kan. gelukkig heb ik dat maar 1 keer hoeven doen, en toen begreep die het al veel beter. 't is dus al wel minder geworden, maar de vraag is natuurlijk of die dat op concour ook niet meer doet.. [a]

Naranga

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 22:27

Het is een stukje hoger geworden nu en voor je pony is het makkelijker om vanuit snelheid te springen dan in een iets rustiger tempo met meer vermogen over de hindernis te gaan. Dus gaat ie rennen..
Gewoon goed trainen dat je basistempo bewaard blijft en hij sterker wordt in de achterhand, dan zakt het tempo vanzelf weer. En idd ho is en blijft wel ho, het is prima dat hij het wat lastiger vind, maar hij moet wel blijven luisteren en er geen vervelende gewoonte van maken :)

Train je thuis ook wel eens wat hoger dan het op wedstrijden is? (hoeft zeker niet altijd, maar af en toe kan geen kwaad voor zowel jou als je pony)

Rooosalie

Re: trekken tijdens springen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-09 23:21

L moet voor hem geen probleem zijn, dan moet ik dat eerder bij mezelf zoeken. want hij heeft bij de vorige eigenaar M gelopen. ik spring thuis wel hoger als op de wedstrijden ja. ik kreeg ook nog privé les, 1 keer in de week, en dan trainen we vaak L/M niveau, en een enkele keer zelfs de Z hoogte.

Amadeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 08:51

Trekt hij aan op de hindernis? Of trekt hij alleen aan de teugels?

chrisje_83

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 08:55

Je schrijft dat je tempocontrole niet altijd helemaal optimaal is. Probeer daar zelf en in je lessen extra aandacht aan te besteden. Je moet bij wijze van overal in het parcours je pony stil kunnen zetten, stappen of draven. Je moet eerst zorgen dat je controle over het tempo beter wordt en dan zal ook het rijden van een parcours makkelijker worden.

Rooosalie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-09 15:39

amadeo: hij trekt voornamelijk na de hindernis. dus niet als we ernaar toe rijden.

chrisje: ja, daar zijn we ook erg veel mee bezig. dat we het grondtempo houden, en natuurlijk de tempo wisselen. ;)

previr

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 16:42

trekken na de hindernis zeg je. maar hoe schiet ie na de landing ineens vooruit of wordt ie een beetje rennerig? en hoe gebeurd dat? hoofd flink omhoog en trekken? evt nog beetje kont intrekken?

Rooosalie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-09 16:55

nou ongeveer een paar gallop passen, maakt hij zijn lijf en nek heel erg lang, en trekt die mij als het ware gewoon een klein beetje uit het zadel. ook gaat z'n hoofd dan iets naar beneden.

previr

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 19:45

hmmz, tja is vanuit een pc altijd moeilijk te zeggen, maar als t na de landing is, komt t heel vaak neer op dat of jij stoort hem in zn landing (beweging) door bv hard in t zadel neer te komen, of een lichamelijk probleem.
maar ik vind dit vanaf hier heel moeilijk te zeggen.
wat je evt wel kunt doen na de hindernis gelijk halt zetten, nalaten geven en weer aangalopperen. zo leer je hem iig luisteren en opletten na de sprong.
als t hiermee minder wordt zou ik dat een tijdje vol blijven houden. Werkt t niet zou ik toch aan andere dingen gaan denken.dus bv pijn op de sprong of in de landing
succes

Rooosalie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-09 20:10

ik stoor hem niet tijdens de landing. tenminste, naar mijn idee doe ik dat niet. maar wat je zegt van het halthouden en dan na geven en weer opnieuw aangalloperen, kan misschien nog wel eens helpen. ik ga het binnenkort is proberen!

ik heb zaterdag weer concour in het L. misschien dat er wel iemand is die mij dan kan filmen. maar da's nog de vraag. ik ga m'n best doen.

chrisje_83

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 13:32

Ik sluit me bij Previr aan. Wat ook kan helpen is een kleine volte (volte 10m) draaien zodat hij terugkomt in zijn tempo.

previr

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 15:46

chrisje_83 schreef:
Ik sluit me bij Previr aan. Wat ook kan helpen is een kleine volte (volte 10m) draaien zodat hij terugkomt in zijn tempo.

dat werkt evt ook, maar vandaar uit zou ik wel gaan opbouwen na t halthouden achter de sprong, zo leer je hem makkelijker op te vangen na de sprong wat dus ietsje sneller en handiger is in een parcours ;)