Buitenrit..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

sachkeuh

Buitenrit..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-09 19:20

Mijn paardje staat nu ongeveer 1 jaar op zijn huidige stal.. hij staat daar dag en nacht op de wei met 2 andere paarden.
Hij is erorm gehecht aan die 2 andere paarden want als ik wil rijden doet hij niets anders dan hinniken en kijken naar zijn 2 vriendjes..
Vroeger reed ik veel buiten met hem.. maar dat is er een beetje uitgegaan..
Nu wou ik deze zomer nog is lekker buiten wandelen.. maar hij had daar niet veel zin in blijkbaar.. als ik de weide met de 2 andere paarden passeer, wilt hij niet meer vooruit.. Begon te bokken, steigeren.. ook was hij erg schrikkerig van het minste.. terwijl hij vroeger zo braaf liep in bos.
Na enkele keren proberen heb ik aan een vriendin gevraagd of ze met haar paard mee wou gaan wandelen (vroeger gingen we altijd samen wandelen). Het verliep allemaal prima.. tot we terug keer maakten naar stal.. Mijn paard begon wellicht te flippen, vanaf de seconde ik omkeer maakte.. begon hij hard te trippelen en hij was verschrikkelijk zenuwachtig.. waarschijnlijk omdat hij zo graag terug naar zijn wei wilde keren.
Iemand vertelde me dat hij 'verlatingsangst' heeft..
Ik wil zo graag zijn rustige karakter van vroeger terug.. dat we zonder enige spanning gezellig konden wandelen..
Wat denken jullie hierover?
Hoe pak ik dit het beste aan?

alvast bedankt

Nell_

Re: Buitenrit..

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 22:08

Misschien kan je beginnen met een ritje te maken dat iemand hem vastheeft? Dat diegene hem van de grond af corrigeert als hij gaat trippelen enzo?

Jojoju

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 07:30

ik denk dat je paardje eraan moet gaan wennen dat hij niet áltijd bij zijn vriendjes kan zijn. Dit is natuurlijk lastig omdat hij niet anders gewend is geweest het afgelopen jaar. Als je hem mee naar buiten neemt vraag je misschien teveel van je paardje en kan hij hier niet goed mee omgaan. Misschien kun je beginnen met hem appart zetten in de wei zodat hij toch zijn vriendjes ziet maar er niet meer bij kan. Kan je paardje daar op stal staan ? Anders kun je hem misschien ook vijf minuten in stal zetten ( hij ziet zijn vriendjes niet ) en uitbundig belonen als hij 'normaal' reageerd en het zo opbouwen. Is je paardje verder niet dominant tegenover jou ? Loopt hij netjes met je mee en geeft je je eigen ruimte? Ik denk dat het met veel geduld en veel belonen helemaal goed gaat komen!
Succes! ;)

ch_ntii123

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 11:43

Zoals hierboven gezegd wordt, ben ik het ook eens..

Misschien moet je veel gaan wandelen, en dan het liefste alleen. Ik moet zeggen, ik ben er altijd van overtuigt dat als je paard je vertrouwd en goed kent, dat hij (bijna) alles voor je wil doen (of in ieder geval proberen)... Ik vind het belangrijk dat je een goede band met je paardje hebt, zodat hij jou als leider ziet.. Misschien is het een idee, om en veel te gaan wandelen (dan wel alleen) en eerst veel longeren, mijn idee is dat je van longeren echt een veel betere band krijgt... mits je paardje het toelaat natuurlijk:)

wendyloepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 15:57

Inderdaad veel oefenen en hou de regelmaat erin. Paarden zijn gewoonte dieren. Begin met 5 min apart en hou dit vol tot het goed gaat en bouw langzaam uit naar 10 min etc etc. Met geduld kan je je oude relatie met je paard weer herstellen. Succes.

petradek

Re: Buitenrit..

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 09:34

Die van mij is op de terugweg van een buitenrit ook ineens gespannen en wil alleen maar hard lopen. In het begin hield ik haar steeds tegen. Nu laat ik de teugels "los", maar ze moet wel laag blijven met haar hoofd en ze mag niet draven. Voor de rest loopt ze dus zo hard, dat ik er gewoon een zeer achterwerk (en de rest) van krijg. Ik hoop dat ze hierdoor iets rustiger wordt en hoe vaker ik dit doe, hoe rustiger ze wordt (hopelijk :) ).

Ook ga ik na het rijden in de bak uitstappen buiten (gewoon steeds kleine rondjes van 5 - 10 minuten). Dan weet ze ook dat ze elke keer gewoon weer terug naar huis gaat.

Let wel op dat je zelf niet gespannen gaat zitten! Dus rug en bovenbenen ontspannen en lekker meeliften. Veel praten!